Ouderbijeenkomst 20 juni 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Informatieavond groep 8
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Welkom in groep.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
LOT OP REIS.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Actieonderzoek instructietafel.
Informatieavond onderbouw
Pass’t Montessorionderwijs ?
Onderwijs op de Masten in
Planborden en dag- /weektaken
Een kijkje in de keuken…..
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Ouderavond Groepsorganisatie
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Welkom. Agenda: Welkom Informatie over het voortgezet onderwijs en het voorlopige schooladvies Algemene mededelingen en specifieke informatie/activiteiten.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
M-decreet Een korte toelichting.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Welkom! Agenda:  Schoolbeleid : - gruiten -verjaardag -ziekmelding/verlofregeling -plusklas -10 gouden.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
INFORMATIEAVOND SCHOOLKEUZE VOORTGEZET ONDERWIJS
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
New York Matthijs/Marian Bewaar uw lootje goed!. rekenen taal Muziekles/ handarbeid thema spelling lezen (be- grijpend) schrijven Vreedzame school zelfstandig.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Welkom in groep 4.
Informatieavond.
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
Passend onderwijs.
Circuit en hoeken.
Van rapport naar portfolio
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Door Sabrina Heijnen.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Presentatie Inspectie - Bezoek
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Ouderbijeenkomst 20 juni 2017 Onderwijs waarin elk kind uniek is en uitgroeit tot levenskunstenaar en waar wij recht doen aan samen voor het talent van uw kind en kinderen voorbereiden op de toekomst!

Oordeel van de onderwijsinspectie 8-09-2016 over de kwaliteit van de school is goed. Waarom het onderwijs anders organiseren? AANLEIDING Discrepantie groep 1-2 t.o.v. 3-8 Leren zichtbaar maken, coöperatieve werkvormen zelfstandig werken Incourante groepen met betrekking tot aantal leerlingen Ontbreken structurele aandacht 21ste -eeuwse vaardigheden Leerstof bepaalt niet het doel Convergente differentiatie is een poging om de verschillen tussen kinderen zo klein mogelijk te maken. Energie steken in het ongelijke gelijk proberen te maken. Passend onderwijs ruimte geven.

Unit onderwijs waarin elk kind uniek is en uitgroeit tot levenskunstenaar en waar wij recht doen aan Samen voor het talent van uw kind en kinderen voorbereiden op de toekomst die hen wacht. WAAROM Betekenisvol onderwijs Aanbod op niveau voor alle kinderen Eigenaarschap voor leerlingen over eigen leren Werken vanuit onderwijsbehoeften van kinderen Elkaars kwaliteiten nog meer gebruiken en echt samenwerken verdieping professionele cultuur Werken vanuit doelen i.p.v. uit methode Kinderen krijgen meer ruimte aan eigen doelen te werken 21ste -eeuwse vaardigheden krijgen structureel een plek in het curriculum

Hoe FYSIEK: muren openen en schuifwand plaatsen zodat er units ontstaan ORGANISATIE PERSONEEL: werkteams creëren per unit die samenwerken op inhoud voordeel dat allocatiemodel minder impact heeft op groepsindeling. Inhoud is leidend niet het budget. ORGANISATIE MATERIEEL: ICT voor iedere leerling. INHOUDELIJK: Thema gericht werken vanuit een beredeneerd aanbod zoals in groep 1-2. Werken vanuit placemats en dynamische groepsoverzichten. Portfolio in plaats van rapporten. Doelenboekjes per kind. Bewaking leerstof doelen- kind doelen. Rooster ontwikkelen waarin maximale samenwerking en leerrendement in evenwicht zijn

Vaardigheden leerkrachten Samenwerken in unit en betekenisvol onderwijs vorm geven door met elkaar een beredeneerd aanbod op te zetten per zes weken Iedere leerkracht is de mentor van een bepaalde groep leerlingen, maar hij/zij werkt samen met de andere leerkrachten aan de ontwikkeling van een kind. De leerkracht probeert als pedagoog en cultuuroverdrager steeds het dilemma tussen kind gerichtheid en leerstofgerichtheid in evenwicht te houden De leerkracht zorg voor het tot stand komen van een zone van naaste ontwikkeling. Die zone bestaat uit activiteiten waaraan de leerlingen kunnen en willen deelnemen, maar die nog niet zelfstandig tot een goed einde gebracht kunnen worden.

WAT Het wat gaan we samen vorm geven. Dit hoort bij onze verbeter cultuur. We hebben samen gekeken naar de kansen, belemmeringen en wat wij nodig hebben om het waarom en hoe vorm te geven! De kwaliteit van ons onderwijs is en blijft daarin leidend. De kwaliteit kan altijd beter.

ICT portfolio’s, eigenaarschap, thema’s hoeken BETEKENISVOL Aanbod en aandacht voor alle kinderen Doelgericht werken Fysieke ruimte

Start nieuwe schooljaar Unit 1A Leerlingen groep 1-2 Saskia en Jolanda Unit 1B Leerlingen groep 1-2 Rebecca en Natalie Unit 1C Leerlingen groep 1-2 Marlene Ondersteuning Unit 1 Nena en interne begeleiding Mireille Sierkstra Unit 2a Leerlingen groep 3 en 4 Renske/Shantie/Rebecca Unit 2b Leerlingen groep 3 en 4 Liesbeth/Vanity/Rebecca Unit 3A Leerlingen groep 5 en 6 Ingrid en Marije Unit 3B Leerlingen groep 5-6 Ivy en Marianne Ondersteuning Unit 2 Rebecca en Unit 3 Marianne en interne begeleiding Astrid Haasdijk Unit 4A Leerlingen groep 7 en 8 Conchita en Carola Unit 4A Leerlingen groep 7 en 8 Eveline en Astrid Ondersteuning Unit 4 Annemiek en interne begeleiding Astrid Haasdijk

Ochtend start in de eigen stam groep Vanuit deze stamgroep dus unit a of b gaat er gewerkt worden aan de harde kern te weten taal, rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen op niveau passend bij de ontwikkeling van de kinderen. Kinderen werken met een dagtaak en later vanaf unit 3 met een weektaak Middag gaan kinderen vanuit de eigen stamgroep thematisch werken. Hier worden de brede doelen aangeboden het zogenaamde 21ste -eeuws leren door kinderen meer ruimte te geven voor onderzoek en oplossen. Wij betrekken de ouders hier bij en informeren tijdig waar aan gewerkt wordt met de kinderen. Ook hier wordt er veel aan taal gewerkt. De kinderen kunnen op verschillende plekken in de school aan het werk zijn. Afsluiting vindt plaats in eigen stamgroep. Ieder kind heeft meerdere leerkrachten. Er is echter 1 leerkracht verantwoordelijk voor het leren van de kinderen. Dit noemen we de unit coach van het kind. Ouders ontvangen aan de start van het schooljaar bericht wie de unit coach is. U kunt alle leerkrachten van de unit aanspreken over organisatorische zaken maar over het leren kunt u alleen met de unit coach in gesprek. Ouders nodig voor feedback en ondersteuning van het leren van eigen kinderen. Alleen samen komen we verder. En in welke unit komt mijn kind.