Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
met vallen en opstaan naar een mid-office
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Welkom bij de presentatie van het
Gemeente & OCMW Tessenderlo
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Vijf keer ambitieus besturen Mark Suykens, Hasselt, 21 februari 2013.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
De case Oostkamp.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De bestuurskracht van gemeenten Workshop voor de leden van de Vereniging Netwerk Tiel op 25 april 2008.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
Vluchtelingen en lokaal bestuur (en gezondheid)?.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Zoals ingeschreven bij de KNVB en KvK
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
getuigenis van een sterk geïntegreerde werking
Samen sterke besturen maken
Samenwerking gemeente-ocmw
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
De collectieve ambitie
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Inleiding Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Strategisch Project Opgewekt Pajottenland
Transcript van de presentatie:

Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten

Wat is bestuurskracht? De bestuurskracht van een gemeente is het vermogen om effectieve antwoorden te geven op de vragen en problemen die op haar afkomen. Bestuurskracht kan worden gezien als de relatie tussen de opdracht en de capaciteit van een gemeente. De opdracht wordt gevormd door taken die een gemeente in medebewind uitvoert, door lokale ambities en door omgevingsfactoren (bv. omvang grondgebied, aantal inwoners,…). Bij de capaciteit spelen eveneens verschillende soorten factoren, gelinkt aan financiën, personeel, bestuurlijke relaties,…

Wat is bestuurskrachtmeting? Doel is dat plattelandsgemeenten van elkaar kunnen leren hoe bestuurskrachtproblemen zich aandienen en hoe ze aangepakt kunnen worden vanuit de gemeente zelf. Traject bestaat uit 3 fasen   Bestuurskrachtschets via ken- en stuurgetallen Bestuurskrachtprofiel via plaatsbezoek aan gemeente Leertraject: uitwisseling van goede praktijken en kennis tussen gemeenten

Voor wie bestuurskrachtmeting? De doelgroep omvat 90 plattelandsgemeenten met veel open ruimte. De voorbije jaren namen al 40 gemeentebesturen deel. 16 gemeenten hebben ingeschreven voor deze vierde editie (2016) Bertem Borgloon Geetbets Gooik Heers Hoegaarden Kortemark Kortessem Landen Linter Lo-Reninge Peer Pepingen Pittem Vleteren Wingene

Waarom bestuurskrachtmeting? In 4 stappen naar een bruisend, efficiënt en slagkrachtig plattelandsbestuur Stilstaan bij de eigen organisatie Even over het muurtje kijken Leren van elkaar Meer bestuurskracht Zowel de interne organisatie als omgaan met beleidsmatige uitdagingen komen aan bod.

Verslag visitatie Hoegaarden 26 okt 2016 Visitatiecommissie: 2 onderzoekers KUL 1 onderzoeker UG Coördinator VVSG Gastcommissieleden: Eerste schepen Kortessem Eerste schepen Bertem Gemeenteraadslid Heers Enkele adviesraden Personeelsleden Secretaris Financieel beheerder Burgemeester & schepenen OCMW-voorzitter Bezocht op 26 oktober 2016 de gemeente Hoegaarden en sprak er met:

Hoegaarden = moderne landelijke gemeente, die op sommige vlakken, zoals samenwerking gemeente‐OCMW, al ver staat in vergelijking met andere gemeenten. PLUSPUNTEN : ervaren en professionele administratie gedreven college met langetermijnvisie stafmedewerker blijkt pluspunt voor organisatie bestuur gebruikt BBC en meerjarenplan als werkinstrument niet enkel als verplichting Algemene indruk Een sterk bestuur en een sterke administratie vormen een belangrijke basis voor bestuurskracht.

Bevindingen en aanbevelingen om bestuurskracht te verzekeren en te versterken

Interne organisatie Inzake integratie gemeente – OCMW staat Hoegaarden al ver in vergelijking met andere gemeenten Bestaffing moet taken, uitdagingen en verwachting aankunnen Veranderingstrajecten leveren extra druk en spanningen Betere communicatie omtrent beleving werklast + verbetermogelijkheden interne communicatie tussen college en administratie Bedreiging: ongezond hoog ambitieniveau & engagement Opportuniteit: aanwerving rond ICT-beleid SUGGESTIE: objectieve werklastmeting > Management moet mensen tegen zichzelf beschermen > Taakaanpassingen en – verschuivingen : optimalisatie en digitalisering

Financiële planning Financieel staat Hoegaarden er redelijk goed voor Proactieve lange termijnvisie t.a.v. problemen en opportuniteiten Systematische opvolging meerjarenplanning in overleg met administratie SUGGESTIE: standaard kostenbatenanalyse (stelselmatig ipv ad hoc) uitbesteding vs uitvoering in eigen beheer

Externe samenwerking Bestuur heeft heel wat aandacht voor betrekken van burgers en vrijwilligers SUGGESTIE: meer participatie bij opmaak MJP > adviesraden als klankbord, informatiebron en extra expertise Bestuur is reeds actief betrokken in intergemeentelijke samenwerking SUGGESTIE: bijkomende opportuniteiten te ontdekken op beleidsterreinen waar men nu nog niet intergemeentelijk actief is bv. gezamenlijke aanwerving, opzetten back-upsystemen

Hoegaarden toont kwaliteit, ambitie en lange termijnvisie, een belangrijke basis om van een bestuurskrachtige gemeente te kunnen spreken. Deze ambitie en visie moet echter steeds in evenwicht blijven met de menselijke draagkracht van de administratie. Een goede opvolging van de werkdruk en communicatie is dan ook noodzakelijk voor Hoegaarden om op de huidige lijn door te gaan, steeds met de aandacht voor de financiële mogelijkheden. Als Hoegaarden hier de juiste balans vindt, is de commissie optimistisch over de toekomst. Conclusie Sterk bestuur & sterke administratie Samen blijven werken aan bestuurskrachtig Hoegaarden