Zijn verkeerszondaars ook brokkenmakers? Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Nationaal Verkeersveiligheidscongress NVVC, WTC, Rotterdam Presentatie Eerder onderzoek brokkenmakers en relatie overtredingen-ongevallen Methode en resultaten SWOV-onderzoek relatie bekeuringen-ongevallen Conclusies Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongress NVVC, WTC, Rotterdam
Brokkenmakers, “accident prone drivers”: oud probleem Cameron, C. (1975). Accident proneness. Accident Analysis & Prevention, 7, 49-53. Koornstra, M.J. (1979). Pechvogels en brokkenmakers. In: Wagenaar, W.A.; Vroon, P.A. & Jansen, W.H. (Red), Proeven op de som, pp. 148-362. Van Loghum Slaterus, Deventer. McKenna, F.P. (1983). Accident proneness: a conceptual analysis. Accident Analysis & Prevention, 15, 65–71. Visser, E., Pijl, Y. J., Stolk, R. P., Neeleman, J., & Rosmalen, J. G. (2007). Accident proneness, does it exist? A review and meta-analysis. Accident Analysis & Prevention, 39, 556−564. Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Tijdelijke factoren verhoogd risico: bijv. alcohol, snelheid Kloeden, C.N., McLean, A.J., Moore, V.M., and Ponte, G. (1997) Travelling Speed and the Risk of Crash Involvement, NHMRC Road Accident Research Unit, The University of Adelaide. Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Canadees onderzoek overtredingen – ongevallen Chen, W., Cooper, P. & Pinili, M. (1995). Driver accident risk in relation to the penalty point system in British Columbia. In: Journal of Safety Research, vol. 26, nr. 1, p. 9-18. Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
SWOV onderzoek relatie bekeuringen-ongevallen Goldenbeld, Reurings, Stipdonk & van Norden (2011). Relatie tussen verkeersovertredingen en verkeersongevallen. R-2011-19. Mesken et al. (te verschijnen). Risicofactoren voor verkeersonveiligheid. Te verschijnen SWOV-rapport Met dank aan samenwerkingspartners CJIB en DVS! Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Toelichting methode onderzoek 1 Bij ongevallen betrokken voertuigen 2009 Verdeling over CJIB overtredingen 2005-2009 = Relatief risico Verdeling over CJIB overtredingen 2005-2009 Referentiegroep voertuigen (1 CJIB overtreding 2009) Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Toelichting methode onderzoek 2 Bij ongevallen betrokken voertuigen naar overtredingen 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Overtredingsfrequentie Aantal kentekens Referentiegroep voertuigen naar overtredingen 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 5 10 15 20 25 Overtredingsfrequentie Aandeel kentekens Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Toelichting methode onderzoek 3: hoofdresultaat Relatief risico curve 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Overtredingsfrequentie Aantal kentekens = 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 5 10 15 20 25 Overtredingsfrequentie Aandeel kentekens Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam Resultaat Risicocurve voertuigen met minimaal 1 snelheidsbekeuring > 10 km/uur overschrijding (blauw) versus voertuigen met alleen bekeuringen < 10 km/uur overschrijding (groen) Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam Conclusies Relatie tussen snelheidsbekeuringen-ongevallen op voertuigniveau Relatie sterker indien minimaal 1 hogere snelheidsovertreding Beperking: niet gecontroleerd voor aantal factoren (expositie, leeftijd, sekse) Reden voor extra maatregelen? Ja! Bijvoorbeeld: - bij veel bekeuringen voertuigeigenaren waarschuwingsbrief sturen - bij nog meer bekeuringen extra monitoren voertuigen (ANPR) - bij nog meer bekeuringen voertuigeigenaren verplichten tot extra maatregelen aan voertuig – snelheidsslot, datarecorder Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam
Ten slotte: toelichting “Ja” extra maatregelen Maatregelen staan ten dienste verkeersveiligheid Maatregelen pro-actief, niet ‘draconisch’ & deels uitvoerbaar binnen huidige wettelijke kaders Maatregel zoals waarschuwingsbrief aantoonbaar effectief Verband tussen bekeuringen en ongevallen is relevant ook zonder direct bewijs over achterliggende oorzakelijke mechanismen Herbezinning op de grenzen van de Wet Mulder zou verfrissend zijn Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam