Zijn verkeerszondaars ook brokkenmakers?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Annelies Daalder WODC Onderzoek voor beleid Annelies Daalder WODC
Advertisements

Stad Gent worstelt met betalingachterstand Vraag Johan Deckmyn 1.
Wanneer presenteert een CVA zich als een delier??
De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
Overdracht Payers (v1.0).
SUBROGATIE Aon Risk Services.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Catalogus Groen Blauwe Diensten
“Crime Corridor E30” (CCE30) Internationale oorzaken met nationale gevolgen? International partners.
Wat heeft een hartspecialist te maken met ROW?
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Introductie basisafvoer in beeksystemen
Epidemiologie van druggebruik
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Herijking van de Ecologische Hoofdstructuur Toelichting op PBL-analyses en beleidsopties voor Provinciale Staten en de Manifestpartners in Gelderland Jeannette.
CAT Véronique Hornikx.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
0 1 Eliminatie…. en wat dan? Ton Rotteveel Plantenziektenkundige Dienst.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Brug van incident naar preventie
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Clinic 26 nov 2014 clinic
Minder vrijheidsbeperking in de verstandelijke gehandicaptenzorg
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Plasma NT-proBNP en predictie van cardiovasculaire morbiditeit, mortaliteit, en veranderingen in functionele status, bij de oudste ouderen: de Leiden.
1 Inflammatoire en metabole ontregelingen bij late-life depressie Het belang van symptoom profielen Nicole Vogelzangs Psychiatrie & EMGO + Instituut VU.
1 Inflammatoire en metabole ontregeling bij depressieve ouderen Het belang van subtypering! Nicole Vogelzangs Hannie Comijs, Richard C Oude Voshaar (UMCG),
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.
Anticonceptie in het postpartum BORSTVOEDING- FLESVOEDING Céline Nawara ASO Gynaecologie.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Challenge the future Delft University of Technology Huurregulering in perspectief van woonbeleid Woonbeleid in diverse landen Prof. Marja Elsinga, Housing.
Haloperidol en QTctijd M.S. Slee-Valentijn, zoekvraag, 16 april 2013.
Voettekst | 1 september Nieuwe Contractvormen en Profesioneel Opdrachtgeverschap Gaby Schouten CM HHSK/WSHD Menno Steenman CM HHNK Kennis delen.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Zelfdoding, Werkloosheid en Crisis Renske Gilissen Senior onderzoeker 113Online & GGD Haaglanden.
Voorspellende factoren voor een verandering van gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven gedurende 6,7 jaar in vrouwen met overgewicht Achtergrond:
Cannabisbeleid en publieke opinie: zijn we het eens? Rosalie van der Sar Ien van de Goor Evelien Brouwers Henk Garretsen FADO 12 november 2009.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
Invloed van vergrijzing op brandveiligheid
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Disclosure belangen NHG spreker
EN Permanently installed outdoor fitness equipment — Safety requirements and test methods Standortgebundene Fitnessgeräte im Außenbereich — Sicherheitstechnische.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Catalogus Groen Blauwe Diensten
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Disclosure belangen NHG spreker
Privacy en Leerplicht/RMC
Disclosure belangen Tony Poot
Privacy en Leerplicht/RMC
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Verkeerscijfers 2018 Politiezone RIHO.
Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord
Transcript van de presentatie:

Zijn verkeerszondaars ook brokkenmakers? Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Nationaal Verkeersveiligheidscongress NVVC, WTC, Rotterdam Presentatie Eerder onderzoek brokkenmakers en relatie overtredingen-ongevallen Methode en resultaten SWOV-onderzoek relatie bekeuringen-ongevallen Conclusies Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongress NVVC, WTC, Rotterdam

Brokkenmakers, “accident prone drivers”: oud probleem Cameron, C. (1975). Accident proneness. Accident Analysis & Prevention, 7, 49-53. Koornstra, M.J. (1979). Pechvogels en brokkenmakers. In: Wagenaar, W.A.; Vroon, P.A. & Jansen, W.H. (Red), Proeven op de som, pp. 148-362. Van Loghum Slaterus, Deventer. McKenna, F.P. (1983). Accident proneness: a conceptual analysis. Accident Analysis & Prevention, 15, 65–71. Visser, E., Pijl, Y. J., Stolk, R. P., Neeleman, J., & Rosmalen, J. G. (2007). Accident proneness, does it exist? A review and meta-analysis. Accident Analysis & Prevention, 39, 556−564. Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Tijdelijke factoren verhoogd risico: bijv. alcohol, snelheid Kloeden, C.N., McLean, A.J., Moore, V.M., and Ponte, G. (1997) Travelling Speed and the Risk of Crash Involvement, NHMRC Road Accident Research Unit, The University of Adelaide. Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Canadees onderzoek overtredingen – ongevallen Chen, W., Cooper, P. & Pinili, M. (1995). Driver accident risk in relation to the penalty point system in British Columbia. In: Journal of Safety Research, vol. 26, nr. 1, p. 9-18. Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

SWOV onderzoek relatie bekeuringen-ongevallen Goldenbeld, Reurings, Stipdonk & van Norden (2011). Relatie tussen verkeersovertredingen en verkeersongevallen. R-2011-19. Mesken et al. (te verschijnen). Risicofactoren voor verkeersonveiligheid. Te verschijnen SWOV-rapport Met dank aan samenwerkingspartners CJIB en DVS! Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Toelichting methode onderzoek 1 Bij ongevallen betrokken voertuigen 2009 Verdeling over CJIB overtredingen 2005-2009 = Relatief risico Verdeling over CJIB overtredingen 2005-2009 Referentiegroep voertuigen (1 CJIB overtreding 2009) Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Toelichting methode onderzoek 2 Bij ongevallen betrokken voertuigen naar overtredingen 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Overtredingsfrequentie Aantal kentekens Referentiegroep voertuigen naar overtredingen 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 5 10 15 20 25 Overtredingsfrequentie Aandeel kentekens Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Toelichting methode onderzoek 3: hoofdresultaat Relatief risico curve 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Overtredingsfrequentie Aantal kentekens = 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 5 10 15 20 25 Overtredingsfrequentie Aandeel kentekens Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam Resultaat Risicocurve voertuigen met minimaal 1 snelheidsbekeuring > 10 km/uur overschrijding (blauw) versus voertuigen met alleen bekeuringen < 10 km/uur overschrijding (groen) Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam Conclusies Relatie tussen snelheidsbekeuringen-ongevallen op voertuigniveau Relatie sterker indien minimaal 1 hogere snelheidsovertreding Beperking: niet gecontroleerd voor aantal factoren (expositie, leeftijd, sekse) Reden voor extra maatregelen? Ja! Bijvoorbeeld: - bij veel bekeuringen voertuigeigenaren waarschuwingsbrief sturen - bij nog meer bekeuringen extra monitoren voertuigen (ANPR) - bij nog meer bekeuringen voertuigeigenaren verplichten tot extra maatregelen aan voertuig – snelheidsslot, datarecorder Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam

Ten slotte: toelichting “Ja” extra maatregelen Maatregelen staan ten dienste verkeersveiligheid Maatregelen pro-actief, niet ‘draconisch’ & deels uitvoerbaar binnen huidige wettelijke kaders Maatregel zoals waarschuwingsbrief aantoonbaar effectief Verband tussen bekeuringen en ongevallen is relevant ook zonder direct bewijs over achterliggende oorzakelijke mechanismen Herbezinning op de grenzen van de Wet Mulder zou verfrissend zijn Leidschendam, 19 april 2012 Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC, WTC, Rotterdam