Globalisering – Inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
April 2006 Annie M.G. Schmidt school Welkom in de Annie M.G. Schmidt school….. Kunst/cultuur thema: Vincent van Gogh april 2006.
Hst 4: De wereld indelen.
Internationale betrekkingen
Groot-Brittannië en India en Kenia
Moderne Kunst.
de tijd van burgers en stoommachines
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Kenmerken van de concept contextbenadering
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Naïeve kunst.
Colenbrander & Roy villevoye
Cultuur van het moderne
Van exotische inspiratie tot cultuurrelativisme
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Globalisering. Economisch begrip ‘Nieuwe kolonisatie’ Verbinding maken Reizen Handel engagement.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Westerse wereld.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Kolonisatie en Dekolonisatie
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Modernisme Edsilia & Sanne.
De relatie tussen religie en politiek in Afrika. Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie.
Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Globalisering – Nabije Oosten. GL – Nabije Oosten - Examenreglement Tijdvak Eind 20e begin 21e eeuw Stofbeperking El Hema van kunststichting Mediamatic,
Diy met kunstenaars maak een natuurfoto met Elspeth diederix
Koloniale verleden.
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
Kunstnijverheid en de Orient
De Europese eenwording
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Graffiti Eind jaren 60 tot Heden.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Begin van de twintigste eeuw:
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Expressionisme schilderkunst ( )
Metamorfose in de kunst
Laagveengebied Groningen
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
In haar werk maakt ze gebruik van alledaagse beelden om haar heen
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Verre Oosten – Zero & Gutai
Ziektebeelden en pathologie
Arme(n van) Venus van Milo
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
2 B.
Romeinse God BACCHUS.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
1/1/2019 Creatief gebruik van politieke concepten door historische Aziatische en Afrikaanse intellectuelen Founded in 1614 Pieter Boele van Hensbroek Faculteit.
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Postmoderne samenleving
Culturele diversiteit
Globalisering als kans en als dreiging
Transcript van de presentatie:

Globalisering – Inleiding

GL - Inleiding De locatie: De wereld Globalisering economisch begrip uit de jaren 80 van 20e eeuw Daarmee aangeduid dat markten/ beurzen steeds meer met elkaar verweven raakten Globalisering 3 kenmerken: aan leerlingen vragen; komen ook binnen gevlogen

GL - Inleiding De locatie: De wereld - Vervagen van grenzen tussen westerse en niet westerse culturen - Beïnvloeden van elkaar Samengaan met Ander = Verlies van Eigene Globalisering economisch begrip uit de jaren 80 van 20e eeuw Daarmee aangeduid dat markten/ beurzen steeds meer met elkaar verweven raakten Globalisering 3 kenmerken: aan leerlingen vragen; komen ook binnen gevlogen

GL – Inleiding – Rutger Pontzen Biënnale Venetië 2005 Iedereen wil moderne kunst maken  geen consensus wat modern is Vele moderne kunstwerken passen niet in westerse kunstgeschiedenis Rahim Walizada Tapijten 2005 Kunstwerk getoond op Bienale 2005 – van Afghaanse kunstenaar. Afghanistan deed voor het eerst mee

GL – Inleiding – Rutger Pontzen Biënnale Venetië 2005 Iedereen wil moderne kunst maken  geen consensus wat modern is Vele moderne kunstwerken passen niet in westerse kunstgeschiedenis Fathiya Tahiri Geboorte 2003 Marokko deed voor het eert mee aan Biennale

GL – Inleiding – Rutger Pontzen Biënnale Venetië 2005 Iedereen wil moderne kunst maken  geen consensus wat modern is Vele moderne kunstwerken passen niet in westerse kunstgeschiedenis Anothermountainman Theehuis 2005 Kunstenaar uit Hong Kong – was Britse kolonie. Kleuren rood/wit/blauw Engels met traditionele Chinese lampions.

Anothermountainman Theehuis 2005 Kunstenaar uit Hong Kong – was Britse kolonie. Kleuren rood/wit/blauw Engels met traditionele Chinese lampions.

GL – Inleiding – Rutger Pontzen Is het van belang dat kunstwerken in westerse traditie passen? Kunstwereld: eurocentrisch en Amerikaans Westerse kunsttraditie bestaat uit losse werken samengesmeed tot één bolwerk

GL – Inleiding – Documenta 11 Beschrijving Documenta (Kassel) – 5 jaar – 100 dagen Actuele kunst Documenta 11 (2002) Okwui Enwezor (1963). Thema: verschillende vraagstukken rondom globalisering Kennis vooraf nodig  moeilijk benaderbaar 48 landen waarvan 8 Afrikaans Niet eindproduct maar denkproces van belang Discussierondes Noties Okwui Enwezor Kunstwerken Noties Niru Ratnam

GL – Inleiding – Documenta 11 Beschrijving Discussierondes Plaats en slagkracht van de democratie Maatschappelijke impact van globalisering Ervaring van het ‘anderzijn’ Impact van migratie Plaats van kunst in het bovenstaande Noties Okwui Enwezor Kunstwerken Noties Niru Ratnam

GL – Inleiding – Documenta 11 Beschrijving Discussierondes Noties Okwui Enwezor Door de nabijheid van de Ander te tonen wordt de staat van globalisering inzichtelijk In deze na-koloniale tijd is de Ander altijd in het Westen zichtbaar Ontvoogding Kunstenaars die westerse canon alternatief benaderen Kunstenaars die niet alleen visie geven maar ook becommentariëren Kunstwerken Noties Niru Ratnam

Meschac Gaba Museum voor hedendaagse Afrikaanse kunst 2002 Westerse canon alternatief benaderen - Benin 1961 Meschac Gaba werkte als autodidact kunstschilder in Benin tot hij in 1996 naar Nederland kwam voor een werkperiode van twee jaar aan de Rijksakademie. In Benin maakte hij collages van cirkelvormig restmateriaal van bankbiljetten. Gaba wilde met deze collages het gebrek aan koopkracht in Afrika verbeelden. Op de Rijksakademie ontwikkelde hij zijn thema’s steeds verder in conceptuele richting en legde hij de basis voor zijn fictieve Museum voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst. In zijn kunst reflecteert Gaba op de culturele kolonisatie van Afrika door het westen en stelt hij de verschillende culturele identiteiten ter discussie. In zijn werk gebruikt hij geld (‘waardeloos’ geld uit Benin en westerse bankbiljetten uit de papierversnipperaar van de Nederlandse Bank), met goudverf beklede keien en keramische kippen in een diepvries. Hiermee creëert hij een beeld over ruilhandel ten opzichte van geld als betaalmiddel. Hij wijst op het ontbreken van een werkelijk economisch evenwicht in de wereld en het functioneren van kapitalistische neokoloniale structuren. Dit doet hij met veel humor. Link naar 4 Art: Meschac Gaba

GL – Inleiding – Documenta 11 Bodys Isek Kingelez Waardeloos materiaal (gebruikelijk in ontwikkelingslanden) Met utopische imaginaire werken meer invloed op het leven te krijgen Hoop op een gelukkige toekomst Geen imitaties van gebouwen maar een unieke combinatie van Europees, Afrikaans, klassiek en futuristisch. Ofwel : eclectisch

Bodys Isek Kingelez

Bodys Isek Kingelez

Kingelez, Ville Fantôme 1996

Bodys Isek Kingelez

Bodys Isek Kingelez

Bodys Isek Kingelez

Bodys Isek Kingelez

Bodys Isek Kingelez

GL – Inleiding – Documenta 11 Beschrijving Discussierondes Noties Okwui Enwezor Kunstwerken Noties Niru Ratnam Nadeel globalisering: wat is plaats Eigene indien steeds meer verweven met de Ander?  Kunstenaar: tradities en artefacten vermengen waardoor één met ander fusie aangaat. Niru Ratnam is niet bang dat er één homogene ‘soep’ zal ontstaan. Er zijn altijd tegenbewegingen Nieuwe culturen ontstaan door mengen van oude

Yinka Shonibare De schommel 2002

GL – Inleiding – Yinka Shonibare Nigeriaans Engelse kunstenaar (1965) Vlisco Kunstwerken Linker link naar Youtube: Questioning Authenticity in African Art: Yinka Shonibare Rechter link naar Youtube: Yinka Shonibare, MBE - Flower Time interview pt 1

GL – Inleiding – Yinka Shonibare Nigeriaans Engelse kunstenaar (1965) Vlisco Kunstwerken

Yinka Shonibare Mobiliteit 2005

Yinka Shonibare Hinkelen 2000

Yinka Shonibare Eerwaarde op ijs 2005

Yinka Shonibare Jardin d’Amour 2007

Yinka Shonibare Jardin d’Amour 2007

Globalisering en Primitivisme Chéri Samba

GL – Globalisering en Primitivisme - Chéri Samba Neokolonialisme ‘Primitivism’ → Neokolonialisme ‘Magiciens’ → Verbetering situatie Voorbeeld Chéri Samba

GL – Globalisering en Primitivisme - Chéri Samba Algemeen Democratische republiek Kongo (1956) Striptekenaar en reclameborden Portretten Kunst 1982 naar Parijs 1989 Magiciens de la terre Onderwerp Sociale/ politieke/ maatschappelijke/ culturele toestand Zaïre Anekdotes en persoonlijke ervaringen Universeel kunstenaar: toestand in hele wereld vergelijkbaar

GL – Globalisering en Primitivisme - Chéri Samba Vormgeving en Voorstelling Striptekeningen: - Felle kleuren - Kleurcontrasten - Strak omlijnde kaders Karikaturen – humoristisch Doel Persoonlijk: beroemd worden Eer bewijzen aan alle Afrikaanse / Niet westerse kunstenaars Mensen bereiken die normaal niet in alledaagse omstandigheden geïnteresseerd zijn Dagelijkse werkelijkheid: van moraal voorzien, becommentariëren, inzetten naar eigen inzicht

Chéri Samba Geneeskunde op de Savanne Eind jaren 80

Chéri Samba Veroordeling zonder rechtszaak 1996

Chéri Samba Heilige vader 1996

Chéri Samba Parijs is schoon 1996

Chéri Samba Wat is de toekomst van onze kunst? 1997 Welke toekomst heeft onze kunst in een wereld, waarin de meeste Afrikaanse kunstenaars onderdrukt worden? Een oplossing is, in Frankrijk geaccepteerd worden. Naar het schijnt wordt een kunstenaar die in Frankrijk is geaccepteerd, ook in de rest van de wereld geaccepteerd. En wie Frankrijk zegt, zegt het Museum voor moderne kunst. Ja, maar… is het Museum voor moderne kunst niet racistisch?? Welke toekomst heeft onze kunst?

Chéri Samba Waar is het water te vinden 2004

Chéri Samba De laatste slag van het fluitsignaal 2005