Werken in studiegroepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Redactioneel schrijven Les 2
Ik hou van Holland spel!.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Lessenreeks debatteren
Proces en Product.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
Return to Sender.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
OFC28 mediawijsheid les 4.
Presentatie Bijeenkomst 3
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
Samenwerken.
SCRUM Agile ontwikkelen
PRESENTATIE Kickoff CMO/Venturaplus 17 september 2015.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Anders kijken, anders doen
Welkom havo 3..
Xperience Liefde en relaties
Het brancheboek.
Ondernemingsvormen.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Workshop Duurzaamheid
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Keuzedeel internationalisering
Kwaliteitszorg Les 4.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Sleutels, codes en aanwijzingen
SCRUM.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Gesprekstechnieken Les 5.
Loopbaan & burgerschap
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Persoonlijke doelen maken
Sprint retrospective & Sprint planning
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 2
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Cijferloos lesgeven bij talen
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
SO bespreken: wat was moeilijk?
Tijd Expert domein A Expert domein B
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Werken in studiegroepen Scrummen Werken in studiegroepen

Scrummen in de Skills: waarom? Beter leren samen te werken Slimmer, beter en sneller leren Persoonlijke ontwikkeling Kaizen, Mindset: jezelf en je team verbeteren! Teamleden leren van elkaar

Beproefde werkwijze in organisaties als Het Martiniziekenhuis

Filmpje scrummen: https://www.youtube.com/watch?v=DscM_hE 4fF8

begrippen Scrummaster: Zorgt ervoor dat het team uit zichzelf opstart Houdt het “scrumbord” bij, maar mag gedelegeerd worden. Scrummasters mogen wisselen, bijv. per 4 weken. Tafels tegenover elkaar! Team kiest zelf een scrummaster.(Theorie/praktijkles) Teamleden: Leerlingen met aanvullende kwaliteiten, vormen gezamenlijk een team

Teamleden zijn bereid van elkaar te leren: * Je geeft elkaar feedback (tip/top) over de samenwerking en over de kwaliteiten die iemand ingezet heeft. * Hoe vinden jullie dat het gaat met het ophangen/uitvoeren van het scrumbord, de Stand-up en de planning? * Wat kan komende periode beter? Gebruik hiervoor de antwoorden op vragen hierboven.

Product Owner: docent/coach bepaalt wat er geleerd met worden Product Backlog: Lijst met leeractiviteiten die het team gaat uitvoeren Scrumbord: Groot planbord waarop je als team de werkzaamheden en vorderingen bijhoudt Sprint: Een opdracht, kan per les of over meerdere lessen.

Start sprint: Stand-up: het team staat actief rond het scrumbord. Doel: Is voor iedereen de sprint duidelijk? Zijn er problemen? Hoe gaan we de opdracht uitvoeren?

Afronding na iedere sprint: Retro: gezamenlijke terugblik hoe het team heeft samen gewerkt: wat ging goed, wat kan beter? (bijv. voor de volgende sprint) Review: feedback op het geleverde werk Hoe is de kwaliteit van wat we hebben opgeleverd? Wat hebben we nu geleerd? Dit bijhouden van iedere sprint(theorie en praktijkles) in een gezamenlijk logboek

Uitvoering spaghetti sprint: Opdracht in je scrumgroep: Het bouwen van een spaghetti toren: Kies een scrummaster Maak een vrijstaande toren met 1 marshmallow op de top. Wie heeft na afloop de langste?

Nabespreking van de spaghetti sprint: Wat zorgde voor verbetering? Kwaliteit van de toren? Hoe hebben jullie samen gewerkt?