Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8 Handboek voor leraren Gespreksvoering Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Overzicht presentatie grenzen aan de uitwisseling vier niveaus in een gesprek interventies in een gesprek ik-boodschap gespreksvormen slechtnieuwsgesprek conflictoplossingsgesprek coachingsgesprek leerlingen met verlieservaringen Handboek voor leraren Gespreksvoering
Grenzen aan de uitwisseling Gedachten, gevoelens, overtuigingen zijn alleen van mij Onder je huid ben je alleen, je zult nooit de ervaring van een ander ervaren en een ander nooit die van jou Handboek voor leraren Gespreksvoering
Vier niveaus in een gesprek inhoud het onderwerp waarover je met elkaar praat procedure de vorm waarin men het gesprek voert interactie de wijze waarop de gesprekspartners met elkaar omgaan in het gesprek emotie de beleving van elk van de gesprekspartners tijdens het gesprek Handboek voor leraren Gespreksvoering
Interventies in een gesprek Handboek voor leraren 1 aandacht geven 2 terug- koppelen 3 vragend aansluiten 4 samen- vatten 5 ordenend sturen 6 vragend toevoegen 7 confron- teren 8 informeren/ adviseren 9 oordelen 10 opleggen Gespreksvoering
Keuze van interventies factoren die een rol spelen: de leerling bedoeling van de mentor relatie tussen de mentor en de leerling de situatie Handboek voor leraren Gespreksvoering
Ik-boodschap wat je voelt of waar je last van hebt waarom je er last van hebt hoe je het graag zou willen zien Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
Moeilijke gespreksvormen slechtnieuwsgesprek conflictoplossingsgesprek coachingsgesprek Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
Het slechtnieuwsgesprek breng het nieuws direct vertel het altijd zelf breng het zonder omwegen leef mee, maar zeg geen dingen die je niet kunt waarmaken Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
Het conflictoplossingsgesprek in 5 fasen helder krijgen wat het twistpunt is beide partijen komen met oplossingen alle oplossingen nader beschouwen de partijen bespreken de opties en besluiten samen wat de beste oplossing is handelen conform de gekozen oplossing Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
Het coachingsgesprek in 5 fasen de leerling krijgt de gelegenheid zijn verhaal te doen de hulpvraag wordt gespecificeerd vaststelling van het te bereiken doel het actieplan de afsluiting Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
Leerlingen met verlieservaringen hoe sta je er persoonlijk in? wat weet je van het rouwproces? wat zijn ‘verkeerde’ signalen in dit proces? wat kan de school doen? wat doe je als de leerling weer op school komt? wat is er specifiek echtscheiding? Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering