Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
….een korte presentatie
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Inleiding politieke sensitiviteit
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Modaliteiten binnen bewegen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Gespreksvaardigheden
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Als je nog geen idee hebt …
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Loopbaancompetenties
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Communicatie 7e les.
Bijeenkomst startende mentoren
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
De veranderende rol van de IB
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Volksuniversiteit Zwolle
Welkom 9/19/2018.
Gesprekstechnieken Les 4.
Coaching.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Masterclass voor lerarenopleiders
Onze school is een KiVa-school!.
Het tweede LOS-gesprek
Communicatie 7e les.
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Overzicht gedragingen per competentie
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8 Handboek voor leraren Gespreksvoering Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8

Overzicht presentatie grenzen aan de uitwisseling vier niveaus in een gesprek interventies in een gesprek ik-boodschap gespreksvormen slechtnieuwsgesprek conflictoplossingsgesprek coachingsgesprek leerlingen met verlieservaringen Handboek voor leraren Gespreksvoering

Grenzen aan de uitwisseling Gedachten, gevoelens, overtuigingen zijn alleen van mij Onder je huid ben je alleen, je zult nooit de ervaring van een ander ervaren en een ander nooit die van jou Handboek voor leraren Gespreksvoering

Vier niveaus in een gesprek inhoud het onderwerp waarover je met elkaar praat procedure de vorm waarin men het gesprek voert interactie de wijze waarop de gesprekspartners met elkaar omgaan in het gesprek emotie de beleving van elk van de gesprekspartners tijdens het gesprek Handboek voor leraren Gespreksvoering

Interventies in een gesprek Handboek voor leraren 1 aandacht geven 2 terug- koppelen 3 vragend aansluiten 4 samen- vatten 5 ordenend sturen 6 vragend toevoegen 7 confron- teren 8 informeren/ adviseren 9 oordelen 10 opleggen Gespreksvoering

Keuze van interventies factoren die een rol spelen: de leerling bedoeling van de mentor relatie tussen de mentor en de leerling de situatie Handboek voor leraren Gespreksvoering

Ik-boodschap wat je voelt of waar je last van hebt waarom je er last van hebt hoe je het graag zou willen zien Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering

Moeilijke gespreksvormen slechtnieuwsgesprek conflictoplossingsgesprek coachingsgesprek Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering

Het slechtnieuwsgesprek breng het nieuws direct vertel het altijd zelf breng het zonder omwegen leef mee, maar zeg geen dingen die je niet kunt waarmaken Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering

Het conflictoplossingsgesprek in 5 fasen helder krijgen wat het twistpunt is beide partijen komen met oplossingen alle oplossingen nader beschouwen de partijen bespreken de opties en besluiten samen wat de beste oplossing is handelen conform de gekozen oplossing Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering

Het coachingsgesprek in 5 fasen de leerling krijgt de gelegenheid zijn verhaal te doen de hulpvraag wordt gespecificeerd vaststelling van het te bereiken doel het actieplan de afsluiting Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering

Leerlingen met verlieservaringen hoe sta je er persoonlijk in? wat weet je van het rouwproces? wat zijn ‘verkeerde’ signalen in dit proces? wat kan de school doen? wat doe je als de leerling weer op school komt? wat is er specifiek echtscheiding? Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering