PE Adviesvaardigheden Gevorderden NGA Nieuwegein, 6 februari Rob Hulleman
Programma Welkom, overzicht programma Opfrissen basiskennis adviseren Leren in de praktijk Opdracht ‘Schijnwerper’ in subs: best practices Inleiding ‘Adviseren is vooral mensenwerk’ Opdracht ‘helpen en beïnvloeden’ in subs Keuzeprogramma: - Conflictstijlen - Vergroten empathie (inlevingsvermogen) Evaluatie en afsluiting
Opfrissen basiskennis m.b.t. adviseren Positie en rol Juiste adviesstijl Fasering gesprek Vakkennis Inleven Flexibel gedrag Contact? Echt luisteren Weerstand Hoe was het ook alweer??
Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud
Niveaus van persoonlijk functioneren zelf persoonlijkheid overtuigingen vaardigheden gedrag situatie
Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat
Iedere adviesstijl vraagt andere aanpak! Diagnose-recept (“EXPERT”): - doet een beroep op je vakkennis, expertise - vraagt om sturing, richtinggevend gedrag - vereist overtuigingskracht (‘Hamburger’) Participatie (“HANDLANGER”): - vraagt om een meer coachende stijl - zet de ander tot denken aan - aanvullen, adviseren, sturen lang uitstellen HOE ZIEN BEIDE STIJLEN ER UIT?
Reflectie-opdracht ‘Schijnwerper’ Tweedimensionale opdracht: Inhoudelijke ervaringsuitwisseling: - tips - ideeën - best practises Inzetten competenties als adviseur: - contact maken - sfeer creëren - aanmoedigen infoverstrekken - interesse tonen - inzetten effectief luistergedrag - objectief beeldvormen
Adviseren = Mensenwerk!! ONTVANGER ‘ze begrijpt er ook niets van! GEVER ‘hij luistert helemaal niet! ‘hier doe ik dus niets mee!’ ‘weet je wat jij moet doen!?’ ‘Wijsneus, doordrammer’ ‘Wat is ze toch weer bokkig!’ Zowel bij het geven als ontvangen van advies is de invloed van de menselijke factor op het verloop van het adviesproces groot. Gevolgen: misverstanden, weerstand, irritaties en spanning in de relatie ADVISEREN VRAAGT DUS ZORGVULDIGHEID!
Adviseren is HELPEN en BEÏNVLOEDEN Helpen staat voorop bij adviseren Twee vormen: 1. voor iemand een probleem oplossen (Expertadviseur) 2. iemand helpen zélf het probleem op te lossen (Procesadviseur of ‘Handlanger’) Wat zijn de verschillen?? Procesadviseur Expertadviseur
Belangrijkste kenmerken expertadviseur: Biedt vooral inhoudelijke steun Vakkennis en inhoudelijke expertise inzetten voor oplossen probleem Nadruk op het wát Diagnose-receptmodel: sturing, overtuigingskracht en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Expertadviseur
Belangrijkste kenmerken procesadviseur: Begeleiden van de ander bij het vinden van de oplossing Procesregisseur Nadruk op het hoe Participatieve stijl: coachend, samen optrekken, tot denken aanzetten, zichtbaar maken, aanvullen en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Procesadviseur
Adviseren is ook BEÏNVLOEDEN Adviseur heeft geen formele positiemacht Wél de uitdaging om dingen in gang te zetten, te doorbreken of te veranderen Ideeën, deskundigheid en opvattingen ‘verkopen’ c.q. geaccepteerd krijgen Persoonlijke macht (gezag) van belang: - unieke persoonlijke vaardigheden en eigenschappen; - charisma; - charme; - enz. Expertadviseur Procesadviseur
Keuzeworkshops Conflicthanteringsstijlen: - zelfsturend - uitwisselen ervaringen, do’s en dont’s, tips - vergroten stijlflexibiliteit Vergroten empathie (inlevingsvermogen): - rollenspelen - nadruk op vaardigheden c.q. gedrag - vergroten stijlzuiverheid en -flexibiliteit
Emoties zijn een filter voor de ratio Empathisch vermogen Vermogen je in te leven in de gevoelens en reacties van een ander Non-verbale gedrag van een ander kunnen lezen: - lichamelijke signalen - signalen in stemgebruik - woordgebruik Emoties zijn een filter voor de ratio
Gerelateerde en niet-gerelateerde filters Gerelateerd: hebben (in)direct te maken met de relatie tussen jou en de ander Niet-gerelateerd: onderliggende gevoelens hebben niet met jou te maken
Het wegnemen van filters “…Ik merk dat je stiller bent dan anders..” Benoem het GEDRAG Luister naar en benoem de GEVOELENS van de ander Ontdek welke GEBEURTENIS de veroorzaker is “…OK, je twijfelt of je de deadline deze week wel haalt..” “…Dus je hebt er deze week onverwacht een aantal taken bij gekregen!...”