PE Adviesvaardigheden Gevorderden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Leidinggeven aan professionals Professional (…) iem. die een tak van sport als beroep uitoefent. Professional: stuurt zichzelf, ontwikkelt steeds expertise,
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Gespreksvaardigheden V2
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Volksuniversiteit Zwolle
Weerstand kan je opvatten als feedback
Leerstijlen KOLB SJM.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Verbindend communiceren met ouders
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Draagvlak vergroten bij collega’s
PE Adviesvaardigheden
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Spel en executieve functies
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
Bijeenkomst startende mentoren
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Welkom 9/19/2018.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Gesprekstechnieken Les 4.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Training communicatie
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Communicatie 7e les.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
5 valkuilen & Tips.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

PE Adviesvaardigheden Gevorderden NGA Nieuwegein, 6 februari Rob Hulleman

Programma Welkom, overzicht programma Opfrissen basiskennis adviseren Leren in de praktijk Opdracht ‘Schijnwerper’ in subs: best practices Inleiding ‘Adviseren is vooral mensenwerk’ Opdracht ‘helpen en beïnvloeden’ in subs Keuzeprogramma: - Conflictstijlen - Vergroten empathie (inlevingsvermogen) Evaluatie en afsluiting

Opfrissen basiskennis m.b.t. adviseren Positie en rol Juiste adviesstijl Fasering gesprek Vakkennis Inleven Flexibel gedrag Contact? Echt luisteren Weerstand Hoe was het ook alweer??

Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud

Niveaus van persoonlijk functioneren zelf persoonlijkheid overtuigingen vaardigheden gedrag situatie

Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat

Iedere adviesstijl vraagt andere aanpak! Diagnose-recept (“EXPERT”): - doet een beroep op je vakkennis, expertise - vraagt om sturing, richtinggevend gedrag - vereist overtuigingskracht (‘Hamburger’) Participatie (“HANDLANGER”): - vraagt om een meer coachende stijl - zet de ander tot denken aan - aanvullen, adviseren, sturen lang uitstellen HOE ZIEN BEIDE STIJLEN ER UIT?

Reflectie-opdracht ‘Schijnwerper’ Tweedimensionale opdracht: Inhoudelijke ervaringsuitwisseling: - tips - ideeën - best practises Inzetten competenties als adviseur: - contact maken - sfeer creëren - aanmoedigen infoverstrekken - interesse tonen - inzetten effectief luistergedrag - objectief beeldvormen

Adviseren = Mensenwerk!! ONTVANGER ‘ze begrijpt er ook niets van! GEVER ‘hij luistert helemaal niet! ‘hier doe ik dus niets mee!’ ‘weet je wat jij moet doen!?’ ‘Wijsneus, doordrammer’ ‘Wat is ze toch weer bokkig!’ Zowel bij het geven als ontvangen van advies is de invloed van de menselijke factor op het verloop van het adviesproces groot. Gevolgen: misverstanden, weerstand, irritaties en spanning in de relatie ADVISEREN VRAAGT DUS ZORGVULDIGHEID!

Adviseren is HELPEN en BEÏNVLOEDEN Helpen staat voorop bij adviseren Twee vormen: 1. voor iemand een probleem oplossen (Expertadviseur) 2. iemand helpen zélf het probleem op te lossen (Procesadviseur of ‘Handlanger’) Wat zijn de verschillen?? Procesadviseur Expertadviseur

Belangrijkste kenmerken expertadviseur: Biedt vooral inhoudelijke steun Vakkennis en inhoudelijke expertise inzetten voor oplossen probleem Nadruk op het wát Diagnose-receptmodel: sturing, overtuigingskracht en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Expertadviseur

Belangrijkste kenmerken procesadviseur: Begeleiden van de ander bij het vinden van de oplossing Procesregisseur Nadruk op het hoe Participatieve stijl: coachend, samen optrekken, tot denken aanzetten, zichtbaar maken, aanvullen en argumenteren Betrokken, bekwaam maar niet eindverantwoordelijk! Procesadviseur

Adviseren is ook BEÏNVLOEDEN Adviseur heeft geen formele positiemacht Wél de uitdaging om dingen in gang te zetten, te doorbreken of te veranderen Ideeën, deskundigheid en opvattingen ‘verkopen’ c.q. geaccepteerd krijgen Persoonlijke macht (gezag) van belang: - unieke persoonlijke vaardigheden en eigenschappen; - charisma; - charme; - enz. Expertadviseur Procesadviseur

Keuzeworkshops Conflicthanteringsstijlen: - zelfsturend - uitwisselen ervaringen, do’s en dont’s, tips - vergroten stijlflexibiliteit Vergroten empathie (inlevingsvermogen): - rollenspelen - nadruk op vaardigheden c.q. gedrag - vergroten stijlzuiverheid en -flexibiliteit

Emoties zijn een filter voor de ratio Empathisch vermogen Vermogen je in te leven in de gevoelens en reacties van een ander Non-verbale gedrag van een ander kunnen lezen: - lichamelijke signalen - signalen in stemgebruik - woordgebruik Emoties zijn een filter voor de ratio

Gerelateerde en niet-gerelateerde filters Gerelateerd: hebben (in)direct te maken met de relatie tussen jou en de ander Niet-gerelateerd: onderliggende gevoelens hebben niet met jou te maken

Het wegnemen van filters “…Ik merk dat je stiller bent dan anders..” Benoem het GEDRAG Luister naar en benoem de GEVOELENS van de ander Ontdek welke GEBEURTENIS de veroorzaker is “…OK, je twijfelt of je de deadline deze week wel haalt..” “…Dus je hebt er deze week onverwacht een aantal taken bij gekregen!...”