Open Badges en microcredentialing Kansen en uitdagingen voor het hoger onderwijs Foto: CC BY Girl Guides of Canada via Flickr SURFacademy seminar 3 feb 2017
Agenda 13:00 Welkom en introductie 13:10 Hogeschool Rotterdam aan het woord (Robert Bouwhuis) 13:40 DUO perspectief (Erik van den Broek) 14:10 Hands-on Open Badges (Ronald Ham, SURFnet) 15:00 Pauze 15:15 SURFnet pilot & scenario’s (Frans Ward, SURFnet) 15:45 Discussie en wrap up 16:30 Borrel DUO = Dienst Uitvoering Onderwijs Aansluitend peilen wat kennisniveau is.
Kennis en verwachtingen Wat weet u van Open Badges? Wel ‘s van gehoord, maar verder geen idee Wel ‘s mee bezig geweest en wil graag meer weten Actief mee bezig Wie heeft er al eens een badge verdiend?
SURFnet en open badges 2016 Pressure cook sessie met instellingen en andere (potentiele) stakeholders Experimenteren met Mozilla open badge framework Deelname ePIC conference on badges Onderwijsdagen Publicatie whitepaper Whitepaper bevat uitgebreide informatie over alle aspecten, mogelijkheden en (rand)voorwaarden omtrent (gebruik van) open badges
SURFnet en open badges 2017 Mogelijkheden voor dienstverlening onderzoeken SURFacademy seminar welke kansen en uitdagingen zien instellingen? welke behoeftes en bedreigingen? Wat is er nodig? (niet alleen techniek maar ook afsprakenstelsel) welke rol voor SURF(net)? Proof of Concept opzetten basis infra usecases testen met instellingen businessmodel opstellen Dienstverlening? Opzetten basis infra, waar mogelijk met bestaande diensten/producten
Verschillende aspecten Technische aspecten: Welke rol kan SURFnet spelen bij een ondersteunende infrastructuur? Wat zijn de kenmerken daarvan? Met welke eindgebruikersbelangen moeten we rekening houden? Beleidsmatige aspecten: Welke doelgroepen zijn relevant? Hoe komen we tot een standaard welke waarde je aan dergelijke badges hecht? Hoe verhoudt een onderwijsprogramma dat met badges werkt zich tot het reguliere programma met studiepunten?
Wat zijn badges? Een manier om aan te tonen dat je een bepaalde vaardigheid of kennis beheerst, met links naar bewijs hiervoor en informatie over de instantie die de badge uitgeeft. Een manier om micro credentialing mogelijk te maken Definition Mozilla 2013: "Badges are digital credentials that represent skills, interests, and achievements earned by an individual through specific projects, programs, courses, or other activities. There is a learning ecosystem behind the badges that make them powerful and connected credentials. This ecosystem is made up of badge “issuers” (bijv. HO-instellingen), badge “earners” (bijv. studenten) and badge “consumers” (bijv. werkgevers).
Drie scenario’s 2. Badges als bewijs van informele bijscholing extern zichtbare badges niet extern zichtbare badges (alleen binnen leer omg geaccrediteerd onderwijs niet-geaccrediteerd onderwijs 1. Microcredentialing 3. Badges als vorm van gamification Het scenario waar we verder op focussen is microcredentialing. Microcredentials: diploma’s worden opgedeeld in kleine stukken. Er is sprake van geaccrediteerd onderwijs. Je kan op deze manier onderwijs flexibiliseren, maar lastig want kwaliteitsbewaking, waarderingen van elkaars onderwjis en duurzaameid. Ziijn afsprakenstelsels nodig. Badges als bewijs van informeel leren bv vrijwillegers werk of andere extra curriculaire activiteiten, maar ook in de nu nog meeste gevallen MOOC’s Badges als vorm van gamification. Badges worden dan vooral gebruikt om te motiveren bij online leren.