Open Badges en microcredentialing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hier iets over “Inleiding: ons proces: Wat is Gamification, Achtergrond, Voorbeelden, Model voor Onderwijs, Experimenten voor Honours, doorgroei naar HL.
Advertisements

Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Gepersonaliseerd leren
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Project Proceshuis Road show
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
SURFconext & autorisatie
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
Eerste hulp voor de beginnende docent
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
30 november Welkom! Instructie  De implementatie van het rekenonderwijs is geslaagd, een actieplan is overbodig.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
OPEN brainstorm.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Zoekt en gij zult vinden! Open leermaterialen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Aan de slag met Open Badges en microcredentialing
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Praktijkbeproeving ODS (Open Data Standaarden)
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Open online aansluitingsmodules statistiek
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Open Universiteit Nederland
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
De basisschool in de samenleving van NU!
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Consultants infra trainen in OIAm
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Open Badges en microcredentialing Kansen en uitdagingen voor het hoger onderwijs Foto: CC BY Girl Guides of Canada via Flickr SURFacademy seminar 3 feb 2017

Agenda 13:00 Welkom en introductie 13:10 Hogeschool Rotterdam aan het woord (Robert Bouwhuis) 13:40 DUO perspectief (Erik van den Broek) 14:10 Hands-on Open Badges (Ronald Ham, SURFnet) 15:00 Pauze 15:15 SURFnet pilot & scenario’s (Frans Ward, SURFnet) 15:45 Discussie en wrap up 16:30 Borrel DUO = Dienst Uitvoering Onderwijs Aansluitend peilen wat kennisniveau is.

Kennis en verwachtingen Wat weet u van Open Badges? Wel ‘s van gehoord, maar verder geen idee Wel ‘s mee bezig geweest en wil graag meer weten Actief mee bezig Wie heeft er al eens een badge verdiend?

SURFnet en open badges 2016 Pressure cook sessie met instellingen en andere (potentiele) stakeholders Experimenteren met Mozilla open badge framework Deelname ePIC conference on badges Onderwijsdagen Publicatie whitepaper Whitepaper bevat uitgebreide informatie over alle aspecten, mogelijkheden en (rand)voorwaarden omtrent (gebruik van) open badges

SURFnet en open badges 2017 Mogelijkheden voor dienstverlening onderzoeken SURFacademy seminar welke kansen en uitdagingen zien instellingen? welke behoeftes en bedreigingen? Wat is er nodig? (niet alleen techniek maar ook afsprakenstelsel) welke rol voor SURF(net)? Proof of Concept opzetten basis infra usecases testen met instellingen businessmodel opstellen Dienstverlening? Opzetten basis infra, waar mogelijk met bestaande diensten/producten

Verschillende aspecten Technische aspecten: Welke rol kan SURFnet spelen bij een ondersteunende infrastructuur? Wat zijn de kenmerken daarvan? Met welke eindgebruikersbelangen moeten we rekening houden? Beleidsmatige aspecten: Welke doelgroepen zijn relevant? Hoe komen we tot een standaard welke waarde je aan dergelijke badges hecht? Hoe verhoudt een onderwijsprogramma dat met badges werkt zich tot het reguliere programma met studiepunten?

Wat zijn badges? Een manier om aan te tonen dat je een bepaalde vaardigheid of kennis beheerst, met links naar bewijs hiervoor en informatie over de instantie die de badge uitgeeft. Een manier om micro credentialing mogelijk te maken Definition Mozilla 2013: "Badges are digital credentials that represent skills, interests, and achievements earned by an individual through specific projects, programs, courses, or other activities. There is a learning ecosystem behind the badges that make them powerful and connected credentials. This ecosystem is made up of badge “issuers” (bijv. HO-instellingen), badge “earners” (bijv. studenten) and badge “consumers” (bijv. werkgevers). 

Drie scenario’s   2. Badges als bewijs van informele bijscholing extern zichtbare badges niet extern zichtbare badges (alleen binnen leer omg geaccrediteerd onderwijs niet-geaccrediteerd onderwijs 1. Microcredentialing 3. Badges als vorm van gamification Het scenario waar we verder op focussen is microcredentialing. Microcredentials: diploma’s worden opgedeeld in kleine stukken. Er is sprake van geaccrediteerd onderwijs. Je kan op deze manier onderwijs flexibiliseren, maar lastig want kwaliteitsbewaking, waarderingen van elkaars onderwjis en duurzaameid. Ziijn afsprakenstelsels nodig. Badges als bewijs van informeel leren bv vrijwillegers werk of andere extra curriculaire activiteiten, maar ook in de nu nog meeste gevallen MOOC’s Badges als vorm van gamification. Badges worden dan vooral gebruikt om te motiveren bij online leren.