Ontwerpen met de natuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Permacultuur Permanente agricultuur, ontwikkeld door
Advertisements

17 Het bovenste deel van de aardkorst
7.4:energie voor een duurzame toekomst
H1 Landschapszones De aarde als systeem
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
3.3 zaadplanten bedektzadigen struiken
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
BioComposiet Van restafval naar product BioComposiet groep : Perry van Adrichem Ricardo Struik Tim van Paassen Arno Droogers.
GMP and HACCP in restaurants
De zeven spelregels van de ecologische siertuin,
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
Paragraaf 2.3 Inspelen op de natuur.
Planning voor deze les:
Ecologie VWO 5.
WWf Door Wouter En Omar.
Indonesië.
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Paragraaf 3.2 Boeren en hun cultuurlandschappen
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Basisboek BB 88: wereldecosystemen
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen, par. 12 en 13
HOOFDSTUK 6 ECOSYSTEMEN
§ 4Globalisering en milieu
Bacteriën Heil en onheil.
Aardrijkskunde Thema 1 water
Elke plant zijn eigen plek
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
De eigenschappen van waterplanten
Basisstof 1: Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Basisstof 1: Invloeden uit het milieu Basisstof 2: Voedselrelaties
Afval Hoe kom je eraan? Wat moet je ermee?.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
THEMA: DUURZAAM LEVEN LEVEN MET RESPECT VOOR MENS EN MILIEU
13 Eten of gegeten worden!.
ECOLOGIE.
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Regenwormen.
Omgevingsonderwijs DUURZAME ONTWIKKELING ENBI-OMGE1.
7 Ecologie ©JasperOut.nl.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Ecologie Thema1.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
ECOLOGIE.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
PP Thema 2 ZW klas 3. §1 Organismen ordenen Een organisme is een levend wezen. Ordenen is organismen in groepen indelen. Je doet dit door naar de kenmerken.
Fotosynthese en verbranding lichtenergie ↓ Fotosynthese …………………………………………………. Verbranding ↓ Verbrandingse nergie.
Aardrijkskunde Thema 1: Water.
Thema 9 Milieu.
De koolstofkringloop is de bekendste
Soorten meststoffen test.
Paragraaf 4 De Gaia-hypothese
Landschapszones en klimaat
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Regenwormen.
Thema 9 Milieu.
STEAM Camp International School of Aruba
Organische meststoffen
Buitenlesdag - QUIZ Met de steun van:.
Thema 3 ecologie.
Ecologie Hoofdstuk 6.
413 – ECOLOGIE.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Organische meststoffen
Organische meststoffen
Aantekening: Ieder zijn milieu
Bemesting; Bodem les 5 Zone.college
De bodem leeft!.
Transcript van de presentatie:

Ontwerpen met de natuur Permacultuur Ontwerpen met de natuur D.P. Beerda MSc. www.permacultuurnederland.org douwebeerda@gmail.com 06-36141205

Inhoudsopgave Permacultuur als ontwerpsysteem Geschiedenis en ontwikkeling Hoe werkt het? Ecologische hoofdfactoren 7 plantlagen Drie functie richtlijn ( belang van diversiteit)‏ Een levende bodem voor snelle kringlopen Zonering Verschillende type hulpbronnen

Geschiedenis & ontwikkeling Bill Mollison en David Holmgren lanceren permacultuur rond 1974 Reactie op de conventionele landbouw die veel problemen kent in Australië; verdroging, eutrofiëring, winderosie van vruchtbare grond. Huidige landbouw drijft op fossiele brandstoffen. Met schaarser en duurder wordende olie is dit systeem op termijn niet handhaafbaar. Door de bossen van Tasmanië te observeren werden ecologische principes blootgelegd die als basis voor permacultuur dienen

Ecologische hoofdfactoren Zon, water en wind hebben grote invloed op het basisontwerp

Ecologische hoofdfactoren Combineren van de drie ecologische hoofdfactoren op basis van omgeving en wensen

7 plant & wortellagen 7 lagen planten voor zonopvang en 7 lagen wortels voor bodemgebruik. Maximaal gebruik zon en bodem Hoge bomen Lage bomen Klimplanten Struiken Kruidlaag Bodemkruipers Knolgewassen

7 plant & wortellagen 7 lagen planten zorgen voor verschillende leefomgevingen voor een grote diversiteit aan insecten, vogels, zoogdieren etc. Hoge bomen (walnoot, buartnoot, etc.) Lage bomen (appel, peer, pruim, etc.) Klimplanten (druif, (mini)-kiwi, etc.) Struiken (frambozen, kruisbessen etc.) Kruidlaag (munt, spinazie, etc.) Bodemkruipers (pompoen, komkommer, etc.) Knolgewassen (aardappels, aardperen, etc.)

De drie functie richtlijn Elk organisme vervult meerdere functies in het systeem (minimaal drie)‏ Elke functie in het systeem wordt door meerdere organismen ondersteund (minimaal drie)‏ Deze richtlijn maakt creatief en zorgt voor diversiteit in het systeem Diversiteit leidt tot stabiliteit

Korte samenvatting Ecologische hoofdfactoren; zon, water en wind. Bekijken met inachtneming grond en omgeving 7 plantlagen zorgen voor maximale zonopvang, bodemgebruik en vormt basis diversiteit van het systeem Elk organisme vervuld meerde functies, elke functie wordt door meerdere organismen ondersteund Diversiteit zorgt voor stabiliteit

De levende bodem Sommige planten bemesten zichzelf en de omgeving door relaties aan te gaan met stikstoffixerende bacteriën Veel planten maken daarnaast gebruik van mycorhizea schimmels

De levende bodem Bodemorganismen zetten plantafval om tot voedingstoffen en maken de kringlopen rond Een levende bodem beperkt de kans op ziektes

De levende bodem Mulchen met organisch materiaal om de bodem op te bouwen Onderdrukt onkruid Bodem blijft vochtig Stimuleert bodem organismen Tijdens afbraak komen voedingstoffen vrij voor de plant

Zonering Zonering op tijdbeschikbaarheid per gebied Zone 0 van het huis tot zone 5 de natuurlijke omgeving

Hulpbronnen Hulpbronnen die verdwijnen of degraderen wanneer ze niet worden gebruikt -Regen, zonnestraling, oogst,etc. B) Hulpbronnen die door gebruik toenemen -Kennis, talenten, samenwerking,etc.

Hulpbronnen C) Hulpbronnen die door gebruik onveranderd blijven -Tegels, stenen, badkuipen, etc. D) Hulpbronnen die door gebruik opraken -Fossiele brandstoffen, bepaalde ertsen, etc. (Grote afhankelijk van deze hulpbronnen is gevaarlijk)‏

Hulpbronnen E) Hulpbronnen die door gebruik vervuilen of vernietigen -Pesticiden, herbiciden, kunstmest, fossiele brandstoffen, etc. Permacultuur maakt vooral gebruik van hulpbronnen A, B & C en soms gedeeltelijk van D. Hulpbronnen uit E worden volledig vermeden.

Permacultuur als ontwerpsysteem Denken in inputs en outputs en het rond maken van kringlopen Werk = Elke behoefte waarin niet door het systeem wordt voorzien Vervuiling = Elke output die niet gebruikt kan worden door het systeem

Permacultuur als ontwerpsysteem Permanente agricultuur / permanente cultuur Het doel van permacultuur is samenwerking tussen de mens en haar omliggende natuur gericht op een lange termijn overleving van beide. Permaculture: The conscious design and maintenance of agriculturally productive ecosystems to create the diversity, stability and resilience of natural ecosystems. This form of agriculture seeks the harmonious integration of landscape and people providing their food, energy, shelter and other material and nonmaterial needs in a sustainable way.

Vragen? www.permacultuurnederland.org douwebeerda@gmail.com

Meer info? Boeken: -”Introduction to permaculture”, by Bill Mollison -”The basics of permaculture design”, by Ross Mars -”Permaculture in a Nutshell”, by Patrick Whitefield -”Earth user`s guide”, by Rosemary Marrow -”…….. Online zoeken; sites, e-book`s, films, planten databases, etc. (google, youtube, isohunt, etc.) Bezoek mensen die al bezig zijn. Kaartje met overzicht op de website www.permacultuurnederland.org Deel informatie, en heel belangrijk begin. Wees niet bang om een fout te maken (of twee) The worst thing which can happen is that a tree dies, nature is very forgiving. A permacultuur systeem moet groeien met de tijd. Continu observeren en leren zorgt ervoor dat jij meegroeit met je systeem en dit telkens beter aan kunt sturen.