Het project Begeleiding Startende Leraren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Loopbaanontwikkeling
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De jeugd bij SKF Presentatie op ALV juni Doelstellingen Ledenaantal bij de jeugd vergroten Opleiden eigen kweek trainers Niveau en effectiviteit.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Begeleiding startende leraren
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Mentoring ontwikkelt zich wereldwijd. Waar staat Nederland?
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Een project van de Korengroep
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Subsidiebeleidskader begeleiden van ex-gedetineerden voor wonen en werken 2015 Jennifer Day Hoofdkantoor DJI Project Re-integratie en Nazorg (ex-)gedetineerden.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Training ICALT-1 ‘Observeren met ICALT’
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Aanleiding en doelstelling
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
OUDERAVOND 3 havo 11 September 2017
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Ouderavond leerjaar 4 B4A 27 september 2017
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Presentatie voor teams Oktober 2018
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Plexuz Leer effectief! RU Onderwijsdag 2018 Donderdag 1 februari 2018
Zomerschool TCC 2019.
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
ONZ bij ons op school.
Transcript van de presentatie:

Het project Begeleiding Startende Leraren Symposium, 8 april 2016

Het project BSL in het kort Landelijke project met 9 regio’s:

Het project BSL in het kort Projectgroep Nijmegen met vertegenwoordigers van RU, HAN, scholen (Leden projectgroep zijn ook “schoolbegeleider”, zie verderop) Gesubsidieerd door OCW 1000 euro per ‘startende docent’ voor de school = docent die bevoegd is en 0-2 jaar onderwijservaring heeft Extra 1000 euro per docent als school alle gevraagde onderzoeksdata aanlevert

Voortgang project Januari 2014: start project Voorjaar 2014: ontwikkelgroep (scholen, Han, RU): handreiking gemaakt voor de begeleiding van startende docenten September 2014: gestart met 9 scholen en 103 docenten die gevolgd worden tot en met juli 2017 September 2015: gestart met 16 nieuwe scholen en 148 docenten die gevolgd worden tot en met juli 2018 Doelstelling voor september 2017: 20 nieuwe scholen, 250 docenten, te volgen tot en met juli 2019

Doel van het project Zorgen dat docenten in de eerste drie jaar van hun beroepsloopbaan goed begeleid worden Goede begeleiding richt zich op meerdere terreinen: Begeleiding bij de persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van een eigen identiteit als leraar; Begeleiding bij de sociale ontwikkeling als lid van het team, de schoolorganisatie en de beroepsgroep; Begeleiding bij de professionele ontwikkeling: pedagogisch, (vak)didactisch en vakinhoudelijk; Emotionele begeleiding, bijvoorbeeld opbouwen van zelfvertrouwen en behoud van motivatie. starter Persoonlijke ontwikkeling Emotionele ontwikkeling Sociale ontwikkeling Profession. ontwikkeling

Hoe bereiken we dat doel? Scholen goed toerusten om de begeleiding van starters duurzaam vorm te geven Iedere school krijgt een contactpersoon vanuit de projectgroep, de ‘schoolbegeleider’ Schoolbegeleider adviseert school over opzetten en verbeteren inductietraject Good practice: verschillende scholen(groepen) hebben een projectgroep opgezet rond inductie, waar de schoolbegeleider deel van uitmaakt

Onderzoek naar de ontwikkeling van startende docenten Onderzoek naar de ontwikkeling als docent in de klas: alle starters worden 4x gedurende het traject geobserveerd aan de hand van de ICALT-methode (International Comparative Analysis of Learning en Teaching, observatie-instrument gericht op het handelen in klas) Schoolbegeleiders trainen de coaches op school in goed observeren met ICALT Voor alle starters wordt 4x gedurende het traject een leerlingvragenlijst afgenomen Onderzoek naar de professionele persoonlijke ontwikkeling: Alle starters vullen 9x gedurende het traject een digitaal logboek in, gericht op spanningen, professionele ruimte en professionele identiteit Na drie jaar wordt met een deel van de starters een diepte-interview gehouden

Iets meer over de ICALT-training Inhoud: Theoretische achtergrond van het instrument Eerste onderzoeksresultaten Uitleg over het gebruik van het instrument Oefenen met observeren aan de hand van videofragmenten (Vaak) interessante discussies over goed observeren en goed onderwijs Duur: een dagdeel Locatie: universiteit (soms op school) Wanneer: in september (concrete data volgen) Kosten: gratis NB: voor coaches die deze training gevolgd hebben, bieden we in het voorjaar ook een vervolgtraining begeleidingsvaardigheden aan!

Meer informatie? Neem contact op met de projectleider, Griet Coupé: g.coupe@docentenacademie.ru.nl