Bijlagen factsheet In voor Zorg
Persoonlijk leiderschap Lev! Persoonlijk leiderschap Verantwoordelijkheid nemen en initiatief tonen delen en verbinden ontwikkeling en reflectie aanvaarden en mee omgaan 5. werkelijkheid erkennen ----------------------------------------------- 4. afwachten en hopen excuses, smoesjes en uitvluchten anderen of de situatie de schuld geven ontkennen, onbewust Geen verantwoordelijkheid nemen
Visie LEVgroep Specialistische zorg Visie Maatschappelijke meerwaarde Eigen kracht: (zelfredzaamheid, preventie, oog- en oorfunctie) Sociaal-economische positie en participatie: Autonomie Competentie Signaleren Van 55% naar 80% 80% ZorgSamen buurt: (leefbaarheid, sociale cohesie) Gezond gedrag, leefbaarheid en sociale samenhang: Minder zorgconsumptie welbevinden Informeel netwerk: (steunpunt vrijwilligers en Mantelzorgers) Actieve inwoners: Verbondenheid Vangnet Tijdelijke ondersteuning kwetsbare mensen: Minder Zorgconsumptie Van 45% naar 20% Specialistische zorg 20%
Werkwijze
Zelfredzaamheid en eigen kracht cliënt Meetindicator Wijze van meten (V-office) Streefwaarde Meetresultaten 2014 2016 half jaar Autonomie: mogelijkheid om activiteiten te kiezen, beslissingen te nemen en gedrag te reguleren in overeenstemming met eigen waarden, wensen en doelen Vraag bij algemeen maatschappelijk werk: Kan op eigen kracht verder? Burger: 40-60% Ja, 46% Ja deels, 45% Nee, 9% Ja, 41% Ja deels, 50% Maakt gebruik van (eigen) sociaal netwerk? Ja, 54% Ja deels, 40% Nee, 6% Ja, 49% Ja deels, 46% Nee, 5% Situatie hanteerbaar? Ja, 83% Nee, 17% Competentie: ervaring dat het eigen gedrag resulteert in bedoelde uitkomsten en effecten Vaardigheden vergroot? Ja, 50% Ja deels, 32% Nee, 18% Ja deels, 31% Nee, 24% Zelfvertrouwen vergroot? Ja deels, 34% Ja, 44% Ja deels, 36% Nee, 20% Zelfredzaamheid: Mate waarin cliënten binnen twee jaar terug komen Monitor in V-office 66% komt niet terug, kan daadwerkelijk op eigen kracht verder 66%
Preventie en substitutie Meetindicator Wijze van meten Streefwaarde Meetresultaten 2014 2016 half jaar Inzet eigen kracht: Na interventie op eigen kracht of met hulp netwerk verder Burgervraag 2016 = 0-meting Burgervraag 2.127 Gemiddeld 1,3 uur per contact 51% op eigen kracht 3% collectief aanbod wijk en buurt 3,2% zorgzame buurt Signaleren: Met minder uren meer vragen van burgers oppakken V-office Kort contact: 2.480 Gemiddeld 1,7 uur per kort contact Traject AMW: 3.750 Kort contact: 368 Gemiddeld 1,4 uur per kort contact Traject AMW: 2.280 Zorgconsumptie: Inzet dienstverlening + vrijw. ondersteuning 76,6% 84% doorverwijzingen naar 2de lijn, trajecten amw 2% daling 16% 8% Duur ondersteuning: duur ondersteuning in uren en in doorlooptijd is afgenomen V-office: trajecten amw en opvoedondersteuner geregistreerd in persoonsdossiers Daling 10% Bestede tijd: 7,37 uren per traject Gemiddelde looptijd: 142 dagen 5,98 uren per traject 55 dagen
Tevredenheid Meetindicator Wijze van meten (V-office) Streefwaarde Meetresultaten 2014 2015 Tevredenheid vrijwilligers: Mate waarin vrijwilligers tevreden zijn over de wijze waarop ze betrokken, gefaciliteerd en ingezet worden Vrijwilligers tevredenheidsonderzoek mei, juni 2015 ≥ 7,5 7,5 75% voelt zich gewaardeerd en ondersteund in het werk 74% weet waar zijn/haar verantwoordelijkheid ophoudt en die van de beroepskracht begint 90% is bekend met de scholingsmogelijkheden 63% maakt regelmatig naar volle tevredenheid gebruik van scholing Opdrachtgevers-tevredenheid is gestegen Meting via interviews door LEV-netwerkers (2016) > 7,5 7 ?
Kostprijs Meetindicator Wijze van meten Streefwaarde Meetresultaten 2014 2016 half jaar Integraal uurtarief Offertes < € 65 € 73,25 € 67,50 Afname aandeel overhead: % overheadkosten / totale kosten Begroting en jaarrekening ≤ 15% 20% 18,3% Afname arbeidsverzuim: % ziekteverzuim Verzuimcijfers ≤ 4,5% 4,67% 4,44%