Voedsel verbouwen Thema 2 – blok 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Advertisements

P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Traditionele akkerbouw in Zwart-Afrika
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Samen leven langs de Nijl
Paragraaf 3 Honger en ellende.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 3.2 Boeren en hun cultuurlandschappen
Het oude Egypte Door Brent en Wouter.
Oude Egypte Door Caro & Lore.
Paragraaf 14: de inrichting van het Pleistocene zandlandschap
Hofstelsel en horigheid
Paragraaf 2.3 Aan de oevers van de Nijl
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Paragraaf 2.4 De samenleving verandert
1.2 Mesopotamie.
1.2 De eerste beschavingen Mesopotamie en Egypte.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
AARDRIJKSKUNDE.
Tijd van jagers en boeren
Hoofdstuk 4: Industriële revolutie.
2.2: Meer kennis, meer voedsel
7.1: duurzame ontwikkeling
Bs. 132 t/m Bs. 134 Gemaakt door: Daniëla en Rosa
Klimaat en landbouw 3.2 Voedselvoorziening in Nigeria
Het Oude Egypte Gille en Siemen.
Verschillende agrarische regio’s
Landbouwlandschappen in Europa op kaart
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Oude Egypte Lotte en Anke.
Het Oude Egypte Door Emma en Jolien.
Wat is irrigatielandbouw?
HET ONTSTAAN VAN DE EERSTE STEDELIJKE SAMENLEVINGEN
Van jagers en verzamelaars naar boeren
H1 De tijd van jagers en boeren
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
Een samenleving met steden
Sedentair leven Leven van de landbouw.
H1.2 HET ONTSTAAN VAN STEDEN
De eerste mens 6 miljoen jaar geleden
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Woordenschat groep 5 Thema 9 Les 3
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Kaarten en gebieden Kaarten zijn onmisbaar
Tijd van jagers en boeren
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
§ 1.5 Samen leven langs de Nijl
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Thema 5: werken 5a: Landbouw 5b: Noord Nederland
Tijd van jagers en boeren
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Thema 1: Egypte.
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Egypte Les 1 De Nijl.
Rampen in de Middeleeuwen
De eerste boeren.
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

Voedsel verbouwen Thema 2 – blok 2

Lezen Blz. 36 t/m 39 Gezamenlijk http://schooltv.nl/video/de-eerste-boeren-mensen-in- de-steentijd/#q=eerste%20boeren

Hoe zorgt de mens dat er ergens iets groeit ? Ontdekking van de landbouw was een revolutie Mensen gingen natuur naar hun hand zetten Natuurland werd ingericht landschap  akkers  dit laat wel zijn sporen na ! ??? Mensen konden voedsel verbouwen dit is 1 van de 3 ……………?

Wat komt aan de orde in thema 2 Irrigatielandbouw bij de Egyptenaren Landbouw zorgt voor ingewikkelde samenleving ?? Grote verschillen arm / rijk Ingericht landschap ???? Twee soorten landbouw Intensief veel gebruik / extensief  weinig gebruik

Landbouw Akkerbouw  verbouwen van planten Veeteelt  houden en fokken van vee Irrigatietechniekwater naar de akkers brengen. http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051031_rijst01

Dure of goedkope grond Intensieve landbouw Dure grond – hoge opbrengst – machines – bemesting- arbeidskracht – klein stuk grond Extensieve landbouw goedkope grond – weinig mensen in de omgeving – weinig arbeidskracht – weinig machines – groot stuk grond.

Samenleving in Egypte Farao –> de koning Werklieden – Priesters – Ambtenaren http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20101215_graff arao02 http://teleblik.nl/media/5418193

Verandert landschap in Europa Grond werd onvruchtbaar na lang gebruik. Technieken van nu waren er niet om het land vruchtbaar te houden. Bosrijk  Europa Boeren waren slim en ontdekte werking van het as. Natuurlandschap  ingericht landschap ??

Atlas gebruik http://histoforum.net/grotten/werkwijze.htm

De Nijl http://www.wikiwijs.nl/lom/preview/aHR0cDovL3d3dy5z dHVkaW9tZW5tLm5sL3ZtYm9fb2IvVGhlbWFzL1RoZW1hX 1dhdGVyL0IlMjBPcGRyYWNodGVuL0RlJTIwTmlqbCUyM G92ZXJzdHJvb210L2luZGV4Lmh0bWw=/188307146/d2lr aXdpanNfcmVwb3NpdG9yeTpvYWk6cmVwb3NpdG9y eS5zYW1lbm1ha2VuLm5sOnNtcGlkOjMyODIz