Regionale samenwerking in Vlaanderen de agenda Filip De Rynck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Samenwerking en democratie
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
EEN VERHAAL UIT DE BUIK VAN VLAANDEREN, KIJKEN VAN ONDERUIT 1 ‘Sterk Besturen’ en Interne Staatshervorming.
Netwerken met Jongeren
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
1 Onderlegger voor een Voedselstrategie? Leuven, 5 november 2012 Filip De Rynck Hoogleraar, Hogeschool Gent Stadsregio’s in Vlaanderen.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Ouderengezondheidszorg
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Regioscreening Verkennende vergadering Pajottenland-Zennevallei 4 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Regioscreening Verkennende vergadering Brabantse Kouters 28 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
ELEMENTEN VOOR HET DEBAT OVER DE INTERNE STAATSHERVORMING VLAAMS PARLEMENT – COMMISSIE BINNENLAND 2 maart 2010 – Mark SUYKENS, VVSG-directeur.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Strategisch Leren in Regionale Netwerken Willem Salet Hgl planologie UvA.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
HET BELGISCHE FEDERALISME VANDAAG DIAGNOSE EN AANZET TOT REMEDIE Dave Sinardet Eupen, 12/09/2011.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
‘Slim vlottrekken’ Commissie Ruimte 3 september 2014
Hervorming Stedelijke Ontwikkeling “Kiezen is noodzakelijk”
Hoofdstuk 7 Grenzen en identiteit in je eigen omgeving.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Werken in de Tussenruimte
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Samen sterke besturen maken
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
HERVORMING EERSTE LIJN
Lokaal Besturen en Open Ruimte Capaciteit in het Kwadraat
HERVORMING EERSTE LIJN
Regionale samenwerking: noodzakelijk en ongemakkelijk
Transcript van de presentatie:

Regionale samenwerking in Vlaanderen de agenda Filip De Rynck

Gebied of regio: een kruispunt Verschillende ratio’s laden schalen op: met verlengd lokaal bestuur en met Vlaamse planningsregio’s (eerder functionele benadering – type 2) met gebiedsgerichte ontwikkelingsvraagstukken: dynamiek van onderuit en private / provinciale / Vlaamse interventies (eerder territoriale benadering – type 1) ontstaan en verhouding tussen beide verschilt en evolueert per gebied: sturingsnetwerken maken verbindingen normatieve discussie (waarheen met?) zweeft tussen beide types

De paradox op scherp Er is steeds meer nood aan samenwerking voor het versterken van de bestuurskracht en voor het meer effectief aanpakken van (complexe) gebiedsgerichte vraagstukken Elke vorm van samenwerking wordt vervolgens als een probleem bekeken dat bijdraagt aan de verrommeling en het ondermijnen van de democratie

Taal – stereotypering Samenwerking kan tot meer efficiëntie leiden maar kan ook zelf inefficiënt zijn Veel samenwerking voor veel behoeften betekent niet automatisch een probleem van inefficiëntie Samenwerking kan tot versterking van democratie leiden Samenwerkingsverbanden kunnen democratischer zijn dan het gemiddelde gemeentebestuur

Verantwoording en democratie Welk beeld van democratie hanteert u? klassiek beeld van representatiedemocratie als alfa en omega van democratie? Kritisch beeld op gepolitiseerde democratische instituties? Dynamisch beeld van meer deliberatieve vormen? gesloten beeld van samenwerking als een ‘agent’ of een dynamisch beeld van wisselwerking? in veel functionele verbanden zijn er vragen over verantwoording maar dat is daarom nog geen belangrijk ‘democratisch’ probleem. het intern functioneren van gemeenten: eerder een probleem van interne cultuur dan een probleem van samenwerking

Lokale dynamiek niet romantiseren Lokale netwerking blijft vaak op een laag niveau, omwille van organisatiebelangen Lokale capaciteit is beperkt: ook bestuurskracht van samenwerking is soms problematisch Veel lokale samenwerking vergt Vlaams – lokale verwevenheid om effectief te kunnen zijn: de Vlaamse overheid is een lokaal bestuur

Lokale bestuurskracht ‘ er is een probleem met de lokale bestuurskracht’: decentralisatie en toenemende verwachtingen (deregulering, meer lokaal initiatief): scenario van het verhogen van de druk ‘maar we lossen het op door samenwerking’ minstens voor de volgende tien jaren is samenwerking de enige zinvolle institutionele piste interne organisatie van lokale besturen nog onvoldoende aangepast: een steeds ernstiger probleem voor de legitimiteit

Samenwerking tussen gemeenten Tussen retoriek en realiteit: de overhead van samenwerking vaak moeizaam, altijd fragiel, zelfs voor evidente gemeenschappelijke belangen (crematorium), laat staan voor tegenstrijdige belangen Samenwerkingscompromissen en organisatieconstructies kunnen ook weinig bestuurskrachtig zijn Verschillen tussen lichte vormen (sterk geactiveerd, veel behoeften) en geïnstitutionaliseerde vormen (andere culturen, andere relaties)

Samenwerking tussen culturele centra

Samenwerking bibliotheken

Intermediaire functies noodzakelijk Intergemeentelijke samenwerking vergt vaak intermediaire functies ter stimulering soms door provincies, soms geactiveerd door de Vlaamse overheid, soms door private actoren of door een actieve intercommunale Toenemende vormen, toenemende variatie voor verschillende soorten taken en groepen gemeenten welke organisatiemodellen? Concerns? de organisatie van samenwerking als een managementvraagstuk voor gemeenten en voor de Vlaamse overheid

Intercommunales voor streekontwikkeling

Samenwerking tussen gemeenten Deel van het debat: de intercommunales voor streekontwikkeling niet populair, soms vermolmd zie strategische oefening binnen Vlinter en interne oefeningen Is de ambtelijke fusie een mogelijke piste? Vragen voor samenwerking nemen toe. Samenwerking vertoont moeizame praktijk. Breekpunt richting fusie als de extreme variant van samenwerking

Regionale woonmarkten West-Vlaanderen

Gebiedswerking Provincie West-Vlaanderen

Provincies: intermediaire functies Politiek akkoord over provincies: zonder veel ratio en zonder inschatting van de gevolgen op het terrein lobbying volop bezig: nog minder ratio Intermediaire functies voor intergemeentelijke samenwerking en voor gebiedswerking een reeks functies komt onder druk of valt weg verfijnde kijk naar het nut van intermediaire functies is nodig past niet in het politieke debat Vlaamse overheid 3.0?

“ De grenzen van het model van vrijwillige samenwerking zijn zo scherp omdat de vrijwillige intergemeentelijke samenwerking zich per definitie tot die domeinen beperkt en moet beperken die tot de gemeentelijke bevoegdheidssfeer behoren. Dit betekent dat vraagstukken van herverdeling en sturing, die zich vooral op Vlaams niveau bevinden, nooit door vrijwillige intergemeentelijke samenwerking kunnen opgelost worden “ (Cabus ea, 2009)

Hulpverleningszones: ook federale impact

Fusies en de centrale overheid Fusiedebat gaat niet alleen over bestuurskracht van gemeenten Maar ook over de gebiedsontwikkeling (keuzes inzake ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit,...) En over een bestuurskrachtig politiek systeem (beslissingen kunnen nemen die over verdeling gaan)

Vlaamse overheid activeert gebiedswerking Vlaamse overheid actief op gebiedsniveau: stimulansen voor schaalvergroting in beleidscircuits stimuleren gebiedsgerichte netwerking (CAW, onderwijs, woonzorg, Vormingplus, rol van grote culturele centra,...) activeren van regio’s activeert lokale dynamiek zelf gebiedsprojecten opzetten vanuit eigen hefboombevoegdheden en aanwezigheid op het terrein: ‘het belangrijkste lokaal bestuur is de Vlaamse overheid’ dat zit niet of nauwelijks in de regioscreening

Gebiedsgerichte samenwerking De Wijers

Zorgregio regionale stad

RESOC/SERR Vlaanderen

Vlaamse opgelegde structuren RESOC als voorbeeld van uniforme opgelegde regionale structuren: een interessant prototype nu weer richting lokale dynamiek en maatwerk: de geschiedenis herhaalt zich (dus toch) Maar opent debat over rollen van de Vlaamse overheid: hoe ernstig neemt men dit, hoe organiseert men zich? de Vlaamse overheid als kennisorganisatie, coachend,… teveel voorbeelden van vergeten structuren

Gebiedsgerichte Vlaamse overheid Gebiedsgerichte wringt / dwingt zich op de Vlaamse agenda steeds meer erkend op ambtelijk niveau enkele kernspelers: Ruimte Vlaanderen, VLM, Departement WSE, Welzijn en Gezondheid, Departement CJSM,... ervaringen groeien, expertise neemt toe Nog niet erkend op topniveau als een deel van hervorming van de Vlaamse overheid en als instrument voor betere coördinatie van de Vlaamse overheden (integraliteit door en op het veld)

Decentrale arrangementen Gebiedsgerichte programma’s: combinatie tussen dynamiek en samenwerking van onderuit en impulsen / kaders / betrokkenheid vanuit de Vlaamse overheid Territoriale dynamiek als kracht gebruiken Decentrale arrangementen: combinaties van hulpbronnen in een eigen organisatiekader gebruik maken van het lokale (sturings)weefsel, doorheen samenwerkingsverbanden kan ook een stimulerend kader zijn voor intergemeentelijke samenwerking