Hoofdconcepten en eindtermen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Advertisements

De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
De 10e editie havo-vwo OB.
Voorlichtingsavond groep 3
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Dossier Empowerment.
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Eerste les Beste collega,
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Nauwkeurigheid bij Practica
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Maatschappij Wetenschappen
POWL, Domeinspecifiek Leren
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Toetsen in nieuwe scheikunde
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoofdstuk 1.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Het Keuzevak maatschappijkunde
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Transcript van de presentatie:

Hoofdconcepten en eindtermen In de methode Seneca maatschappijwetenschappen

Domein ABCDE uit de syllabus Domein A: (onderzoeks)vaardigheden, concept-context benadering, redeneren B:Vorming Kernconcepten Havo: Samenlevingsvormen Vwo: (religie of andere context) C:Verhouding Havo: Maatschappelijke verschillen Vwo: Internationale Machtsverhoudingen D:Binding Havo: Veiligheid Vwo: Natievorming E:Verandering Havo: (media of andere context) Vwo: Wording moderne samenleving

Doel: leerlingen begrippen en vaardigheden uit syllabus aanleren. Centraal examen Doel: leerlingen begrippen en vaardigheden uit syllabus aanleren. Middel: via aantrekkelijke lesboeken en goede concept-context opdrachten.

Van Syllabus naar Seneca (havo) A: Vaardigheden Onderzoeksvaardigheden vanaf 1.2: variabele, hypothese, causaliteit… Toepassing van c/c benadering en onderzoeksvaardigheden door de hele methode tijdens opdrachten zodat leerlingen zich de vaardigheden eigen maken. Kern van het vak! B: Vorming Identiteit, socialisatie, acculturatie, politieke socialisatie in hoofdstuk 1. Cultuur in hoofdstuk 3. Ideologie in hoofdstuk 5. Samenlevingsvormen eind deel 1 geïntroduceerd. Samenlevingsvormen in deel 2 volledig behandeld. C: Verhouding Alle kernconcepten in deel 1 v.a. hoofdstuk 5 behandeld. Maatschappelijke verschillen geïntroduceerd in deel 1. Maatschappelijke verschillen in deel 2 volledig behandeld. D: Binding Groepsvorming en sociale cohesie in hoofdstuk 2. Andere kernconcepten in hoofdstuk 5, 6 en 8. Veiligheid in deel 1 geïntroduceerd. Veiligheid in deel 2 volledig behandeld. E: Verandering Basis van de structuur in deel 1 hoofdstuk 5-10. Alle kernconcepten in laatste paragraaf hoofdstuk 5-10 behandeld. Geen verplichte context, maar social media in deel 2 beschikbaar. Centraal examen Vragen per opgave over alle hoofdconcepten (‘vraagstukken’)

Vragen per opgave over alle hoofdconcepten (‘vraagstukken’) Van Syllabus naar Seneca (vwo) A: Vaardigheden Onderzoeksvaardigheden vanaf deel 1 in de even paragrafen: variable, hypothese, causaliteit… Toepassing van c/c benadering en onderzoeksvaardigheden door de hele methode tijdens opdrachten zodat leerlingen zich de vaardigheden eigen maken. Kern van het vak! B: Vorming Identiteit, socialisatie, acculturatie, politieke socialisatie in hoofdstuk 1. Cultuur hoofdstuk 3. Ideologie in hoofdstuk 6 (deel 2). Religie eind deel 2 aangestipt (niet verplicht schoolexamenonderdeel vwo). C: Verhouding Alle kernconcepten in deel 2 op logische en consistente manier behandeld. Machtsverhoudingen in de wereld in deel 3 volledig behandeld. D: Binding Groepsvorming en sociale cohesie in deel 1. Andere kernconcepten op logische en consistente manier in deel 2 behandeld. Natievorming in deel 2 behandeld. Natievorming in deel 3 herhaald. E: Verandering Basis van de structuur in deel 2. Alle kern-concepten in deel 2 op logische en consistente manier behandeld. Wording van de moderne samenleving in deel 2 behandeld. Wording van de moderne samenleving in deel 3 herhaald. Centraal examen Vragen per opgave over alle hoofdconcepten (‘vraagstukken’)

Seneca opbouw (havo) Havo deel 1 hoofdstuk 1-4 Inleiding vak Identiteit, socialisatie, cultuur, groepsvorming, sociale cohesie (m.n. VORMING) Introductie veiligheid/criminaliteit Onderzoeksbegrippen en onderzoeksvaardigheden Havo deel 1 hoofdstuk 5-10 VERANDERING als rode draad Alle kernconcepten Vorming, Verhouding, Binding, Verandering in hoofdstuk 5-10 Samenlevingsvormen geïntroduceerd (h.10) Havo deel 2 Geen nieuwe kernconcepten (wel herhaling) Alle verplichte contexten volledig uitgewerkt

Vwo deel 1 Vwo deel 2 Vwo deel 3 Seneca opbouw (vwo) Inleiding vak Identiteit, socialisatie, cultuur, groepsvorming, sociale cohesie (m.n. VORMING) Criminaliteit als context (niet verplicht vwo) Onderzoeksbegrippen en onderzoeksvaardigheden Vwo deel 2 VERANDERING als rode draad Alle kernconcepten Vorming, Verhouding, Binding, Verandering Introductie verplichte contexten vwo (binding, verandering) Vwo deel 3 Geen nieuwe kernconcepten (wel herhaling) Alle verplichte contexten volledig uitgewerkt

Waarom deze opbouw? Omdat Cito van leerlingen verwacht dat ze vanuit verschillende hoofdconcepten (‘vraagstukken’) redeneringen op kunnen zetten m.b.v. kernconcepten in verschillende (onaangeleerde) contexten. Omdat het dan beter beklijft bij leerlingen dan met een behandeling van elk hoofdconcept apart. Leerling krijgt elk hoofdstuk niet alleen nieuwe leerstof aangeleerd, maar blikt ook terug op het eerder geleerde en blikt enigszins vooruit. Met Seneca worden verbanden tussen alle eindtermen en kernconcepten duidelijker. Dit biedt leerlingen houvast.