LVB & jongeren met een migratieachtergrond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lotgenotencontact.
Advertisements

Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
TOTALE COMMUNICATIE.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Cultuursensitief werken
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Een haperend geheugen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Syncope hulpverlening.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Communicatie en dementie
voor familie en vrienden van
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Ontwikkeling en de basisschool
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Ontwikkeling en de basisschool
Opgroeien in de stad les 3
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ouderavond over pesten op de basisschool
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Project Interculturele Palliatieve Zorg
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Hand-Out.
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Communicatie 4e les.
© UNIEK IN DE KLAS.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Communicatie 4e les.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Intensieve begeleiding
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Andries Reinhart 3 maart 2019
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

LVB & jongeren met een migratieachtergrond Sonay van Brandwijk - Mizrak

Programma Achtergrondinformatie over LVB Invloed van cultuur en religie op omgaan met LVB Knelpunten in de hulpverlening aan cliënten van met een migratieachtergrond Valkuilen in de communicatie met cliënten met een migratieachtergrond Bespreekbaar maken van een LVB met de jongere, zijn familie en/of andere personen in zijn omgeving

LVB Doelgroep

LVB Doelgroep - IQ TIQ van 85-115 – normaal begaafd TIQ van 70- 85 - benedengemiddeld TIQ van 50-70 – licht verstandelijk beperkt

LVB Doelgroep - TIQ Verbaal Begrip: Perceptueel Redeneren: Werkgeheugen: Verwerkingssnelheid: Disharmonisch profiel: Significant verschil tussen bovenstaande indexen Taalvaardigheden zoals feitenkennis / uitdrukkingsvaardigheid / schoolse vaardigheden Praktische vaardigheden zoals logisch redeneren / probleemoplossing / ruimtelijk inzicht Onthouden en mentaal bewerken van informatie Automatiseren van informatie

LVB Doelgroep - praktijkdefinitie IQ tussen 50 en 85 + beperkt sociaal aanpassingsvermogen (o.a. communicatie, wonen, werk) + bijkomende problematiek (ernstige gedragsproblemen, gezinsproblemen, sociale omstandigheden) Gebroken gezinssituaties. Ouders die dezelfde problemen (en/of LVB problematiek ) hebben. Lage sociaal economische status. Beperkte sociale netwerken. Emotionele verwaarlozing. Mishandeling en misbruik

LVB Doelgroep IQ tussen 50-85 Basisschool niveau groep 5/6 Denkniveau tot ongeveer 11 jaar Concreet denken; moeite met abstract denken Moeite om problemen op te lossen Moeite met verwerken en opslaan van informatie door gesproken taal Rekensom

Invloed cultuur en/of religie Acceptatie beperking Beleving Straf van god Beproeving Een kans om te bewijzen dat je gelovig bent Gewoon je lot dat je nederig dient te aanvaarden Acceptatie is lastig; autochtonen weten meer hierover. Bij mensen met migratieachtergrond minder bekend. Beleving; is dit discriminatie?

Invloed cultuur en religie LVB wordt gezien als ziekte Toekomstvisie Hoge verwachtingen van zoon Opvoeding Schaamte Het is een ziekte dat over gaat; denk hierbij aan medicijnen Toekomstvisie; trouwen, kinderen krijgen; importbruid/bruidegom uit land van herkomst Zoon moet sterk zijn Opvoeding; stil is goed; doe ik het verkeerd als moeder

Knelpunten in de hulpverlening Taalproblemen Verschil of je een man of vrouw bent Gedrag Contact en vertrouwen Vermijding en schaamte Wederzijds onbegrip en vooroordelen Tegenstrijdige ideeën over oorzaak Ideeën over aanpak en hulp Spanningsveld lichaam – psyche Gedrag: mensen met lvb hebben weinig met het gesproken taal; dus letten ze veel meer op het non verbale In sommige culturen wordt de connectie tussen lichaam en psyche niet snel gemaakt.

Communicatie Laag denktempo Opnemen van informatie Neemt informatie letterlijk Eigen gedachten moeilijk onder woorden brengen Gebruikt moeilijke woorden verkeerd Vermijdt lezen Gebruikt korte zinnen Veel taalfouten Moeite met rekenen Concreet denk- en leerniveau Een concreet en abstracte vraag bedenken; stel ze aan mij.

Valkuilen in de communicatie Waarneming, interpretatie en houding Teveel energie van de hulpverlener Directheid Onmacht Verbale communicatie Selectieve waarneming: ziet alleen de kenmerken van een persoon die ‘passen’ bij jouw belevingswereld. Te snel van waarneming naar interpretatie (“hij is een miljonair”: Hij is hard, zakelijk, altijd in controle!) Interpretatie bepaalt je houding en daarmee ook het verloop van het gesprek: Je gaat op zoek naar feiten die jouw interpretatie bevestigen

Bespreekbaar maken van LVB Taal Eenvoudig Duidelijk Concreet Houding Respectvol Gelijkwaardig Serieus nemen Consequent Geduldig

Live Online Leren - LOL Bent u hulpverlener en wilt u meer weten over cultuursensitief werken, of wilt u leren hoe u LVB of GGZ-problematiek bij migrantenjeugd op tijd kan signaleren? Volg dan nu de live online training! Meer weten over de mogelijkheden van onze live online trainingen? Neem dan contact op met Kristel Logghe, landelijk projectleider: k.logghe@multivation.nl of bel 06-32753471 Meer informatie over ons live online cursusaanbod vindt u ook op: www.ggzmigrantenjeugd.nl