Congres vrijgevestigden jeugdGGZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondersteuning van het beleidsproces ‘Zorg voor de Jeugd’ bij gemeenten Workshop ‘Opdracht- geverschap en bekostiging ’
Advertisements

1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Jeugdhulp Oktober 2014.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Sturen in de woonruimteverdeling Waarom zou je, als gemeente? 20 januari 2015 Kennisdelingsbijeenkomst.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Agenda Waar voor dienen de productcodes? Uitgangspunten
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
STURINGSMODEL WMO LELYSTAD
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Workshop nieuwe bekostigingssystematiek Relatiedag aanbieders in regio Midden-Ijssel Oost-Veluwe Donderdag 19 november.
Pilot monitoring Sociaal Domein VNG, Rijnstreekgemeenten 10 december 2015.
Werkgroepinzichten.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari 2017.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Nieuwe gemeentelijke taken Sociaal Domein Wat is nieuw? Wat biedt en vraagt de gemeente?
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Fysieke Overlegtafel 24 maart Productindikking Gemeente (contract) Jeugdhulp aanbieder Gemeente (opvoed ondersteuner) Gemeente (opvoed ondersteuner)
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Transformatie Jeugdhulp Informatiebijeenkomst vrijgevestigden Amsterdam,19 april 2016.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Zorg Informatie & Inkoop Team
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
Innovatie diensten en (resultaat)financiering Terugkoppeling vanuit de werkgroep met de stand van zaken.
Stichting Jeugdformaat
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Webinar gemeentelijke financiële controle
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
bij kwaliteit en outcome
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit
Decentralisatie en Wmo-arrangementen Rotterdam
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Gemeentelijke inkoop decentralisaties
Outputgerichte financiering:
Tariefstelling Wmo 2019.
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
Integrale inkoop Jeugdwet en Wmo 25 oktober 2017 Wmo raad
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Grip op Jongerenwerk.
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Congres vrijgevestigden jeugdGGZ

Werkgroep integrale bekostiging Probleemstelling: Samenwerking over domeinen heen, ontschotting is nodig Versnippering tussen regio´s dreigt in zoeken naar alternatieven / hoge administratieve lasten Het resultaat : Inzichten werkgroep: samenhang sturing en bekostiging Voorbeelden, gekoppeld aan uitvoeringsvarianten Powerpoints met belangrijkste resultaten en tips voor implementatie.

Huidige bekostigingsstructuur jeugdGGZ tijdelijk, want Niet geschikt voor inzet in bredere jeugdhulp Sluit qua standaarden slecht aan op bredere jeugdhulp Privacy bezwaren gebruik diagnoses in beostiging.

Sturen op resultaat is belangrijk – ongeacht bekostigingsmodel Gemeenten willen zich niet bemoeien met “hoe” maar wel sturen op resultaat; Betalen afhankelijk van resultaat is risicovol; Inzicht & transparantie over resultaat is sterkste sturing; Dit is impliciet ook financiële prikkel (via keuze van cliënten en contractering). Randvoorwaarde: Eenduidige taal. Ook Jeugdwet vraagt om outcomecriteria. VNG, NJI en branches zijn deze aan het ontwikkelen

Inzicht in outcome VNG is met Nji en aanbieders gestart om op een rij te zetten hoe deze outcomecriteria worden toegepast in verschillende sectoren: Uitval van cliënten; Tevredenheid van cliënten over het nut en effect van de jeugdhulp; Doelrealisatie van de hulp, uitgesplitst naar: De mate waarin cliënten zonder hulp verder kunnen; De mate waarin er na beëindiging geen nieuwe start jeugdhulp plaatsvindt; De mate waarin problemen verminderd zijn en/of zelfredzaamheid/participatie is verhoogd; De mate waarin overeengekomen doelen gerealiseerd zijn. Dit wordt op een rij gezet voor verschillende deelsectoren die onder jeugdwet vallen. De verbreding naar WMO lijkt logisch.

Inzicht in outcome Inzicht in outcome zinvol ongeacht de wijze van bekostigen voor: Interne kwaliteitsverbetering bij aanbieders Het ‘goede gesprek’ tussen gemeenten en aanbieders Rechtstreekse koppeling van outcome met bekostiging komt weinig voor. Bovendien is dit onwenselijk omdat: als beleidsinformatie heeft financiële consequenties heeft kan betrouwbaarheid afnemen; doelgroepen zijn nu nog onvoldoende vergelijkbaar en daarmee ook de outcome, zodat outcome geen betrouwbare grondslag is voor bekostiging.

Gebruik maken van CBS beleidsinformatie Jeugdhulpaanbieders en GI’s verplicht in Jeugdwet beleidsinformatie bij CBS aan te leveren Geografische rapportages via Statline en gemeentelijke monitor sociaal domein Ook te gebruiken als basis voor beleidsinformatie vanuit aanbieders, voor: type jeugdhulp, doorlooptijden, verwijzers, uitval, cliëntkenmerken.

D: Drie hoofdmodellen bekostiging Taakgerichte bekosting Budget per aanbieder Taak of opdracht staat centraal, Gesprek over resultaat. Inspannings-bekostiging Alle geleverde inspanning wordt betaald; Eventueel met plafond per aanbieder. Outputgerichte bekostiging Betaling voor (integraal) arrangement per cliënt. Voorbeeld: Utrecht Hollands Kroon Voorbeeld: West Brabant West Rotterdam Voorbeeld: Advies aan Amsterdam Jeugd

Taakgerichte bekostiging Gemeente stuurt op partnerschap met geselecteerde en bij voorkeur lokale aanbieders die vooraf duidelijkheid krijgen over budget. In beginsel is de markt daarmee gesloten. Acceptatieplicht is belangrijke leveringsvoorwaarde; Doorbreken van het p*q-denken. Sturing gebeurd op toegevoegde waarde in gesprekken met aanbieders. Wat zijn principiële keuzes? Bekostigingsmodel met vooraf bepaald budget geeft ruimte aan professional en innovatie; (+) Acceptatieplicht icm samen zoeken naar passend aanbod voor cliënt is prikkel om samen schaarse middelen te verdelen; (+) Aanbieders kunnen tactisch inzetten op onder- of overbenutting. (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen)? Hoewel budget vastligt, heeft gemeente veel informatie nodig over geleverde zorg etc. Deze monitorinformatie is nodig voor accountgesprekken, budgetdiscussies en inkoopcyclus; Belangrijkste ontwikkelpunt: systeem van monitoring en resultaatsturing. Wat zijn condities / randvoorwaarden?

Inspanningsgerichte bekostiging Iedereen die zich kwalificeert krijgt raamovereenkomst. De markt is open; Voorkomt zorgcarrousel : alle inspanning voor gerechtigde cliënten wordt betaald; Sturing vooral achteraf: op informatie via de facturen en ervaringen van verwijzers en cliënten. Wat zijn principiële keuzes? Vrijheid professional om te doen wat nodig is cf professionele standaarden; (+) Risico opdrijving van volume- en kwalificaties. (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen)? Budgetbeheersing en resultaatsturing inrichten naast de bekostiging, bijvoorbeeld via wijkteam; Sterk informatiegedreven inkoop die ervaringen ‘meeneemt’ van verwijzers en cliënten; Belangrijkste ontwikkelpunt: eenduidige bekostigingstaal. Wat zijn condities / randvoorwaarden?

Outputgerichte bekostiging Voorkom de ‘zorgcarrousel’ door stimuleren van integrale aanpak rond zorgbehoefte. Arrangementen worden geformuleerd rond intensiteit van zorgbehoefte en beoogde resultaat voor een cliënt. Arrangement is tevens basis voor betaling van aanbieder. Aanbieders hebben acceptatieplicht, maar zijn vrij te kiezen hoe de hulp/zorg te leveren. Sturing gebeurd in periodiek gesprek over resultaatgebieden. Wat zijn principiële keuzes? Vrijheid voor professional om te doen wat nodig is, cf professionele standaarden; (+) Samenwerking tussen aanbieders; (+) Onduidelijkheid over prestaties en leveringsvoorwaarden kan leiden tot discussie over levering van prestaties; (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen)? Formuleren van prestaties vraagt intensief traject met aanbieders; In plaats van controle levering is intensief accountmanagement nodig rond resultaten; Belangrijkst ontwikkelpunt: informatie rond prestatie indicatoren. Wat zijn condities / randvoorwaarden?