Observeren en begeleiden van kleine groepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Observeren “what you see, is what you get”
Video-observatie in het kader van integrale zorg
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Dyscalculie.
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Collectief portfolio groep 3
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Effectieve instructie
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Informatie- avond groep 6
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Vakdidactische opdracht
Het syndroom van Asperger
Presentatie Bijeenkomst 3
Prikkelverwerkingsstoornis
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Kijken naar Kinderen Week 4
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Kijken naar Kinderen Week 4
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Bijeenkomst September 2015
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Programma voor vandaag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Creatief schrijven.
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Observeren en rapporteren
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Keuzethema: differentiatie
Observeren rapporteren
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Verschillende probleemgedragingen
Communicatie 7e les.
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
ADL Les 1.
Les 6: non-verbale communicatie
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Observeren en begeleiden van kleine groepen Onderdeel van BP 2.4 begeleiden van kleine groepen

Inhoud Welkom Terugkoppelen vorige week Theorie continue observeren Opdracht Uitleg onderdeel B Theorie gedrags-/leerstoornissen Afronding en zelfstandig werken

Datum Inhoud Inleveren 24-01-17 Uitleg B.P 2.4 Informatie observeren en rapporteren Start maken O&P 31-01-17 informatie open observatie informatie begeleiden van kleine groepen afmaken O&P Eerste kans O&P 07-02-17 Informatie zelfredzaamheid Eventueel aanpassen O&P Tweede kans O&P 04-04-17 Eerste kans B.P 2.4 18-04-17 Tweede kans B.P. 2.4

Terugkoppeling Waar hebben we het vorige week over gehad? Continu, interval, gebeurtenis en niet-participerende observaties. Rapportage (privacy, vermijd vage termen en subjectieve woorden, geef niet te snel een verklaring, wees duidelijk en objectief, benoem aantallen, trek alleen conclusies als die aantoonbaar zijn).

Lesdoelen De student kan een continue observatie uitvoeren   De student kan benoemen wat belangrijk is bij een rapportage De student kan uitleggen wat autisme, ADHD, faalangst, dyslexie en dyscalculie is. De student kan benoemen wat hij/zij moet doen voor onderdeel B van B.P 2.4

Continue observatie Wat is een continue observatie? Wanneer je iemand of een situatie voordurend observeert. Wanneer kies je voor een continu observatie?

Oefening continue observatie Wat: het jongentje (zwart shirt) observeren door letterlijk zijn gedrag op te schrijven. Hoe: door het filmpje wat afspeelt op het bord. Hulp: het observatieformulier (wat je uitgedeeld krijgt) Tijd: 10 min Uitkomst: een ingevuld observatie formulier, wat we gaan nabespreken klassikaal. Klaar: denk dan vast na over een eventuele onderzoeksvraag die bij deze observatie had gepast en wat zou je conclusie daarop zijn? https://www.youtube.com/watch?v=D_YFw4O9IZE

Nabespreken Welke concrete gedragingen heb je geobserveerd? Wat zou het eventuele doel geweest zijn? Welke conclusie zouden we dan kunnen trekken?

Uitleg onder B http://maken.wikiwijs.nl/93589/Beroepsprestatie_2_4) Kort gezegd: Maak een plan van aanpak (doel, aanpak) Houdt de voortgang bij Verwerk dit alles in een rapportage

Theorie gedrags- en leerstoornissen Autisme ADHD/ADD Faalangst Dyslexie/dyscalculie

Autisme Wat is autisme? Kenmerken bij sociale interactie (gebrekkig, gebrek aan sociale interactie en emotionele wederkerigheid) Tekort verbale en non-verbale communicatie (vreemd gebruik, van taal, overgevoelige reageren, late ontwikkeling) Beperkte, zich herhalende eigenaardige gedragingen, activiteiten en interesses (rituelen/routines, stereotiepe bewegingen, aanhoudende belangstelling) Klassiek autisme, syndroom van Asperger en PDD-NOS  tegenwoordig heet dit allemaal autisme spectrum stoornis

ADHD Wat is ADHD? Aandachtstekort (moeite met aandacht vasthouden, snel afgeleid, vergeetachtige, lijkt niet te luisteren, enz) Hyperactiviteit (friemelen, rusteloos, vaak in de weer, praat aan één stuk door) impulsiviteit (niet op de beurt wachten, voort vaak bezigheden van anderen) ADD: heeft alleen de kenmerken van aandachtstekort

Faalangst Wat is faalangst? Aanhoudende angst voor één of meer situaties blootstelling aan de gevreesde sociale situatie lokt bijna zonder uitzondering angst uit Betrokkene is zich bewust van de angst Situatie waar angst optreed wordt vermeden Bij personen onder de 18 jaar, duur tenminste 6 maanden Angst/vermijding komt niet door een middel

Dyslexie en dyscalculie Wat is dyslexie en dyscalculie? Dyslexie: stoornis die grote spelling- en leesproblemen veroorzaakt Dyscalculie: stoornis die grote rekenproblemen veroorzaakt

In het kort Je gaat een groepje leerlingen begeleiden Hiervoor maak je een plan van aanpak Je houdt de voortgang goed bij Verwerkt dit alles in een rapportage (voorzien van feedback) Voorbeeld!

Afronding en zelfstandig werken Wat heb je geleerd? Zelfstandig werken: afmaken O&P Klaar? Maak alvast een start met je plan van aanpak