Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Workshop Handelingsgericht werken
BattleBots The school battle.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Werken naar onderwijsbehoeften
Beginnende geletterdheid
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
huiswerk IAM competenties
Taalbeleid.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
CanDo Coaching.
Kwesties rond ict verbonden
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Bouwen Matteüs 7: Jezus zei: “Luister naar mijn woorden en doe wat ik vraag. Dan lijk je op een verstandige man, die zijn huis bouwt op stevige.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Een dag of wat in dwingeloo.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Goedemorgen.
Loopbaan en burgerschap les 2
NSCCT Instructie groep 4
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Didactiek Lesformulier.
NSCCT Instructie groep 6
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen

De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Gesprekstechnieken Les 1.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Gesprekstechnieken Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 4
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…? Activerend lesgeven Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…? Gee van Duin, 9 november 2004

Wat is… …activerend lesgeven?

Loesje Als je goed nadenkt helpt het volgooien van een uitgedroogde spons niet; een spons moet ZICH volzuigen.

me·tho·de (de ~ (v.), ~n/~s) vaste, weldoordachte werkwijze om een bepaald doel te bereiken => systeem leerplan bij het onderwijs Uit de Van Dale webeditie. Een methode is bij ons ook ‘het boek’, en soms zijn we daar slaaf van…. Let vooral op het omineuze woord VASTE.

Een methode: Biologie voor jou Docent vertelt inhoud van een basisstof. Docent geeft leerlingen opdracht tot het maken van de opdrachten. Docent wijst op de kant-en-klare samenvatting. WEL structuur, GEEN ruimte. Een moderne methode: Meest gebruikte schoolboek bij biologie.

Een methode: Het volle leven "Zooals het in dit boekje is voorgeschreven, moet ge 't nu precies niet doen". Een minder moderne methode, maar in zijn tijd héél modern: niet meer een boek, maar levensechte platen als bespreek- en kijk-uitgangspunt; altijd zijn er kinderen te zien! Uit: Het volle leven, platen bij een methode van Jan Ligthart Serie III, winterhalfjaar, metselen, nr. 6: Kleine kleibewerkers, getekend door W.K. de Bruin

Jan Ligthart Jan Ligthart, schoolmeester van rond 1900, o.m. de schilderswijk in Den Haag. Mede-auteur van Ot en Sien, bedenker van de methode “het volle leven”. Hoe zijn de activiteiten verdeeld? Wie doet wat?

Activerend lesgeven: Je geeft leerlingen de ruimte om zelf (én met elkaar) te denken en te doen… …in een gestructureerde opzet, …gericht op te halen leerdoelen. De docent is regisseur. Elke leerling is hoofdrolspeler (en géén figurant).

Waarom zou je… …activerend lesgeven?

Loesje Eigenlijk volstaat deze uitspraak om de vraag “waarom zou je…?“ te beantwoorden.

Activiteit bij Biologie voor jou de les tijdens na Leerling huiswerk (?) zitten luisteren schrijven Docent staan spreken

Use it or lose it Wiens hersens worden zo het meest intensief gebruikt?

Constructivisme Je construeert zelf je kennis/kunde Je doet dat via activiteiten Je bouwt voort op eerdere kennis/kunde Je werkt doelgericht Je werkt samen Constructivisme betekent voor een kunsthistoricus iets anders dan voor een onderwijzer. Een beeld uit het Russisch constructivisme, 1916, van Gabo

…en wat levert het op? Pret Motivatie Afwisseling Effectiever les Minder stilte, meer orde

Loesje Dát was hem.

Hoe kun je… …activerend lesgeven?

Loesje

Activiteiten bij Het volle leven voor de les tijdens na Leerling praten handelen spelen Docent doelen kiezen structureren organiseren kijken stimuleren regisseren terugkijken

Leraar actief vóór de les Leerling actief ín de les Activiteit anders Leraar actief vóór de les Leerling actief ín de les Aardappels zijn heel gewoon, maar je hebt ook aardappel anders

Jan Ligthart: “In een goede school doen de leerlingen alles, de meesters weinig, en de bovenmeester niets.” Hij bedoelt het niet letterlijk, maar de accentverschuiving is essentieel

Doen! (Laat je ‘methode’ dicht) Wees ontevreden → stel een leerdoel vast. Bedenk leerlingactiviteiten daarbij. Structureer, organiseer. Plan je les rond de activiteiten van de leerlingen en niet rond de jouwe.

Voorbeelden Taaldorp Schuiven met begrippen Dramatische werkvormen Verhalend ontwerpen Zinnen met opzettelijke fouten LEGO en modellen bouwen (DNA) Samenwerkend leren …en nog véél meer!

Loesje