Project Kwaliteit brandweerpersoneel Aangepaste presentatie naar aanleiding van themasessie RRC 16 april 2009
Agenda Kwaliteit brandweerpersoneel inleiding film ‘Klaar voor de praktijk’ opbrengst regionale bijeenkomsten beantwoording 5 hoofdvragen RRC rapportage projectgroep Implementatie en communicatie rapport Cebeon Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 2 -
Film ‘Klaar voor de praktijk’ Functiegericht onderwijs bij de brandweer: de leergangen manschap A en bevelvoerder in de praktijk. http://www.bkbp.nl Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 3 -
Opbrengst regionale bijeenkomsten Doelstellingen verbeteren beeldvorming creëren draagvlak inventariseren zorgen en knelpunten oktober 2008 t/m maart 2009: in gesprek met alle regio’s én met VBV opkomst hoog: 390 functionarissen aanwezig goede sfeer, open dialoog en kritische vragen Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 4 -
Opbrengst regionale bijeenkomsten Uitkomsten beeldvorming verbeterd meer draagvlak bereikt: wat en hoe staan niet meer ter discussie resterende vragen: - verwachte kostenverandering en financiering - bestuurlijke besluitvorming wet- en regelgeving Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 5 -
RRC: 5 hoofdvragen 12 september 2008, RRC stelt 5 hoofdvragen: organiseerbaarheid? tijdbelasting? rendement? risico’s? tijdpad voor implementatie? financiën? Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 6 -
1. organiseerbaarheid? Vraag Is werkend leren organiseerbaar, ook voor vrijwilligers? Antwoord leergang manschap A herzien: werkend leren in korps nu wel organiseerbaar bijscholing docenten en instructeurs (vakinhoud én activerende werkvormen): succesvolle start en beheersbare implementatie capaciteit oefencentra: voldoende, óók nu vraag toeneemt Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 7 -
2. tijdbelasting? Vraag Neemt door werkend leren de (tijd)belasting toe? Antwoord studiebelasting gelijk gebleven doorlooptijd leergang wel korter en daardoor intensiever zelfstudie is nu écht zelfstudie leerwerkplekbegeleiding: max. 2 uur per opdracht docenten: eenmalige piek in voorbereidingstijd korpsspecifieke zaken in opleiding: tijdwinst Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 8 -
3. rendement? Vraag Zorgt kwaliteitsstelsel voor betere brandweermensen? Antwoord ervaringen pilot- en startregio’s: - alle betrokkenen enthousiast - men ervaart de meerwaarde van een andere manier van opleiden - functionaris daadwerkelijk direct inzetbaar na diploma 2009/2010: effectiviteitonderzoek Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 9 -
4. risico’s? Vraag Wat als besluitvorming wetgeving vertraagt? Antwoord Nbbe: tijdelijke oplossing voor afgifte oude rijksdiploma’s voor nieuwe functies (5 jaar) in geval van afstel wetgeving: verwachting dat BKZ andere wettechnische mogelijkheden voor implementatie zal onderzoeken Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 10 -
5. tijdpad voor implementatie? Vraag Hoeveel voorbereidingstijd nodig voor goede implementatie? Antwoord voorbereidingstijd implementatie opleiden: 6 tot 9 maanden voor ondersteuning: landelijke projectorganisatie en diverse instrumenten beschikbaar Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 11 -
Instrumenten voor implementatie (1) Projectgroep implementatie en communicatie: Ondersteuning bij implementatie kwaliteitsstelsel bij regio’s, gemeenten, opleidingsinstituten en oefencentra Voorbereiding besluitvorming door stuurgroep KBP: invulling kwaliteitsborging en onderhoud stelsel Onderhoud en eventueel bijstelling kwaliteitsstelsel Vertaling signalen uit het veld naar stuurgroep KBP en vice versa Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 12 -
Instrumenten voor implementatie (2) Kwalificatiedossiers Herziene Leidraad Oefenen Leidraad Implementatie, deel Opleiden Nulmeting opleidingsinstituut (zelfevaluatie) Profielen trajectbegeleider en leerwerkplekbegeleider Opleidingsplannen, leermiddelen en toetswijzers Model portfolio blijvende vakbekwaamheid Profchecks voor 4 functies Vakinhoudelijke (bijscholings)cursussen Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 13 -
6. financiën? Vraag Wat is de kostenverandering door invoering functiegericht onderwijs? Antwoord kostentoename door: - extra onderwijsrollen (trajectbegeleider, leerwerkplekbegeleider, docent) - uitbreiding aandeel realistisch oefenen cursusprijzen implementatieregio’s bekend, maar lastig met elkaar te vergelijken Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 14 -
Cebeon Cebeon: onderzoek financiële gevolgen concept Besluit Personeel Veiligheidsregio’s Bevindingen (maart 2009): structurele opleidingskosten + € 12.000.000,- waarvan € 7.000.000,- voor realistisch opleiden 1 tot 1,5% brandweerbegroting financiële discussie: mei/juni 2009 behandeling Veiligheidsberaad Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 15 -
Bron: rapport Financiële gevolgen concept Besluit Personeel Veiligheidsregio’s, Cebeon, 24-03-2009 Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 16 -
Beslispunten RRC mei 2009 De RRC onderschrijft de noodzaak van een nieuw opleidingsstelsel; RRC inhoudelijk akkoord met implementatie stelsel; Implementatie van 01-09-2009 tot 01-01-2011 óf tot 01-09-2011; Voor landelijke implementatie wacht RRC financiële discussie af tussen VNG en ministerie BZK; RRC van mening dat er aanvullende financiële middelen beschikbaar moeten komen voor implementatie; Besluit Project Kwaliteit brandweerpersoneel - 17 -