VUmc Basispresentatie BEST VALUE PROCUREMENT (BVP): uitleg inkoopmethode, en en passant: toelichting op Europese aanbesteding Onderhoud, aanschaf en advies inzake actieve netwerkcomponenten en netwerkprestaties inkoop VUmc / 17 november 2014
Ervaring met BVP / Prestatie-inkoop? VUmc Basispresentatie Ervaring met BVP / Prestatie-inkoop? …
VUmc Basispresentatie BVP in het kort 1 Klant definieert probleem zo functioneel mogelijk en geeft budgetindicatie Leverancier geeft beknopt zijn oplossing en offreert zijn prijs De prijs is bij uitwerking opdracht niet aanpasbaar Leverancier toont in enkele A4-tjes aan dat hij weet waarover hij het heeft, beschikt over visie en top-medewerkers aan zich weet te binden, kortom: zich duidelijk onderscheidt
VUmc Basispresentatie BVP in het kort 2 Als ook de prijsopgaaf daartoe aanleiding geeft krijgt de beste leverancier de opdracht voorlopig gegund waarna leverancier met alle medewerking van klant, binnen het aangeboden financiële kader, de opdracht uitwerkt en concretiseert Dan pas, als partijen het eens zijn en blijven: definitieve gunning c.q. opdracht-verstrekking Bij uitblijven overeenstemming: afscheid van nr. 1 en herstart uitwerking met nr. 2
VUmc Basispresentatie Effecten BVP Iedereen doet waar hij goed in is Versterking adviseursrol en betrokkenheid van leverancier Versterking keten-denken Accent op kwaliteit. Onze keuze bij deze aanbesteding: van de 1.000 te winnen punten zijn er 250 voor prijs en 750 voor kwaliteit Binnen de kortst mogelijke tijd de beste leverancier doen bovendrijven Beperkte kosten voor iedereen - alleen nr 1 heeft de kosten van het de diepte ingaan, in de concretiseringsfase
Projectspecifieke aanpassingen VUmc Basispresentatie Projectspecifieke aanpassingen Inkoop is maatwerk. Ook bij deze aanbesteding is sprake van project-specifieke aanpassingen Zo hebben wij (1) afgezien van anoniem aanbieden, (2) voorgeschreven dat de in-schrijving al deels inhoudelijk is en (3) geen plafondprijs gehanteerd Waar sprake is van strijdigheid tussen de beschrijving van de prestatie-inkoop methode in deze leidraad en het in paragraaf 1.3 van deze leidraad genoemde boek en/of deze presentatie prevaleert de leidraad
Verschillen BVP – klassiek 1 VUmc Basispresentatie Verschillen BVP – klassiek 1 Onder-werp Klassiek Prestatie-inkoop Opmerking Specifi-ceren 1 Meestal technisch, door klant en/of zijn adviseur; oppassen niks te vergeten anders meerwerk Klant definieert functionele behoefte en leverancier, is expert, komt met beste* complete voorstel voor technische invulling Specifi-ceren 2 Klant vraagt, leverancier draait Leverancier draait alleen als ie het eens is, òf (onder protest) als het moet Specifi-ceren 3 Afwachten of offerte binnen budget Voorstel afgestemd op gegeven budget Specifi-ceren 4 Compleet = dik document Kort en bondig Alle partijen bij BVP weinig offerte-kosten Inschrij-ven Compleet = dubbele dikte Ca. 10 A4-tjes
Verschillen BVP – klassiek 2 Onder-werp Klassiek Prestatie-inkoop Opmerking Risico’s Weinig oog voor Planmatige minimalisatie en impactreductie Bij BVP grotere kans op realisatie binnen planning Rol en benade-ring leveran-cier Zelf vaststellen wat je minimaal nodig hebt, dan de leverancier zoeken die dit levert tegen de laagste prijs Eerst leverancier met benodigde kwaliteit kiezen, dan pas, samen, vaststellen wat je precies nodig hebt Inhoud Voorspelbaar VERRASSEND!
Onderwerpen en weging: TABEL V.I ontbreekt, zie pagina 20 Selectie- en gunningsleidraad openbare aanbesteding "Onderhoud, aanschaf en advies inzake actieve netwerkcomponenten en netwerkprestaties"
Onderwerpen en weging Stapnr. Onderwerp Max. aantal punten Sub-onderwerp / aspect Max. aantal sub-punten I (kwaliteit) Prestatie-onderbouwing 150, verdeeld over 3 aspecten CV’s o.a. ervaring gelijke projecten elders 30 Beknopt plan o.a. getuigt verifieerbaar van deskundigheid en ervaring 40 Overige onderbouwing o.a. ervaring, voorstellings-vermogen, ter zake kundig, slim, specifiek, meetbaar 80 Risicodossier 200 O.a. vermogen tot anticiperen, verantwoordelijkheid nemen, verstand van projectmanagement Kansendossier 100 M.n. toegevoegde waarde Max. aantal punten totaal voor stap I (kwaliteit) 450 II (interview) Interview 300 In hoeverre kennen en ondersteunen de sleutelfiguren het beleid van hun bedrijf en beheersen zij de materie III (prijs) Prijs 250 Afstand aanneemsom tot prijsplafond TOTAAL 1.000