Houdt u rekening met de Omgevingswet?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Advertisements

Op weg naar de Omgevingswet
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Steeds krachtiger bestuur in:
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Wat zijn de informatiehuizen Martijn van Langen Uitvoeringsprogramma GOAL DCI Brown Bag 17 juni
Beleidsinformatie Jeugd
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Beelden van de toekomstige samenwerking
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Bodem in de Omgevingswet
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
De Raad en de Omgevingswet
Roadmap Bevoegde Gezagen UIVO-I Pim Bliek
Archiveren by design Leveranciersdag 30 juni André Plat
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
VIAG EN IMG DRAGEN BIJ AAN DE GEZAMENLIJKE GEMEENTELIJKE UITVOERING
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Anders werken met de Omgevingswet
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Toekomstige veranderingen:
Aan de slag met de Omgevingswet
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Digitale omgevingsvergunning
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Van digitale dienstverlening naar regels
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Gaan werken met de Omgevingswet
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Algemene Implementatie
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang
“Omgeving in beweging”
Digitaal stelsel in de praktijk
Stelselherziening De kern Aanvullingswetten en -besluiten
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Omgevingswet & Digitaal Stelsel Omgevingswet
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Sensoren en de rol van de overheid
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Gaan werken met de Omgevingswet
Omgevingswet.
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Borgen Beleidsontwikkeling na implementatie Omgevingswet
VNG-commissie Ruimte, Wonen en Mobiliteit
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

Houdt u rekening met de Omgevingswet? Regiodagen Gemeentefinanciën Voor datum, voettekst, etc. gebruik onder het menu ‘Invoegen’ de gewenste optie. Via Start, Nieuwe dia kun je kiezen uit diverse soorten dia’s om in te voegen. 6 juli 2017 WTC Rotterdam

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Vraagstelling per groep Groep 1: Leren van grote projecten Wat zijn de lessen die we leren uit dit soort grote projecten? We hebben nu een aantal van dit soort projecten gehad. Wat is uit dit voorbeeld te leren voor andere, grote projecten? Welke lessen ziet u? Met welke ervaring moeten we rekening houden? Helpt het om vroegtijdig de dialoog over kosten te voeren? Groep 2: Beheersen kosten Hoe hou je grip op de kosten van dit soort grote projecten? Hoe kun je de hoogte van de kosten van een dergelijk groot project het beste beïnvloeden? Welke rol speelt het of je iets als individuele gemeente doet, of in samenwerking? Groep 3: Anders werken Wat ga je morgen in je organisatie anders doen? Wat zijn elementen waar je echt iets mee gaat doen? Wat verwacht je er van? Waarom ga je dit doen?

Eenvoudiger wetgeving in vier stappen Van 26 wetten naar 1 wet Van 5000 naar 350 wetsartikelen Van 240 naar 14 regelingen Van centraal naar lokaal bepaald Het omgevingsrecht bestaat uit tientallen wetten en honderden regelingen voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Zij hebben allemaal hun eigen uitgangspunten, werkwijzen en eisen. De wetgeving is daardoor te ingewikkeld geworden voor de mensen die ermee werken. Daardoor duurt het bijvoorbeeld langer voordat een project kan starten Het lijkt zo vooral een juridische exercitie, maar dat is het niet!

Vier doelen van de Omgevingswet Vergroten afwegingsruimte Inzicht in wat wel en niet kan Snellere besluitvorming Integrale benadering leefomgeving Meer ruimte voor overheden Inzicht voor burgers en bedrijven Kortere termijnen Een compleet beeld Om dat te bereiken: visie, andere manier van werken, daarvoor ICT nodig. Programma twee stromen: invoering en Digitaal Stelsel Omgevingswet Impact Gebruiksgemak & voorspelbaarheid Initiatiefnemer: grotere rol in het proces en gelijke informatie Vertrouwen: staat voorop in handelen overheid en burger! Samenhangende benadering Integrale werkwijze van de gemeente en keten Digitalisering: Digitaal Stelsel Omgevingswet en het aanpassen van gemeentelijke informatievoorziening Versnellen en verbeteren Ketengericht werken: inclusief zaakgericht werken, dossiervorming, samenwerkingsruimte, etc. Algemene regels: verschuiving van vergunningverlening naar beleid, toezicht en handhaving. Open mind: vergunningverleners, handhavers en accountmanagers met bredere open agenda op pad

Impact op organisaties Werkprocessen Kennisontwikkeling Cultuur Omgevingswet Kennisontwikkeling: Nieuwe beleidsvelden en nieuwe inzet van strategische instrumenten Integratie van bijvoorbeeld regelgeving APV, welstand Verschuiving naar handhaving en toezicht Werkprocessen: Interdisciplinair Relatie tussen de Omgevingsvisie en het Programma Minder vergunningaanvragen, meer overleg aan de voorkant Goede samenwerking vereist Cultuur: Niet toetsen, maar adviseren en later toezicht houden Frontoffice en backoffice Kerncompetenties Organisatieverandering: Samenwerken Projectorganisatie Front-office ICT: Grootste effort van de ministerie Nieuw platform: aanvraag, raadplegen en toetsen Alle informatiehuizen moeten gekoppeld worden Nieuwe standaarden Hergebruik onderzoeken Financiën: Invoeringskosten (Akkoord VNG) Leges Kostenverhaal Formatie-effecten ICT Financiën Organisatie

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Bestuursakkoord Omgevingswet 2015

Afspraken Bestuursakkoord Investeringskosten Rijksoverheid draagt investeringskosten digitaal stelsel (150 M€), invoeringsondersteuning (35M€) en informatiepunt (10 M€) Voor implementatie komt voor gemeenten eenmalig 13M€ beschikbaar Transitiekosten Worden gedragen door partijen zelf Uitvoeringskosten (structurele kosten) Gesloten beurzen voor wet- en regelgeving. Verdeelsleutel DSO: Rijk 19%, provincies 6%, gemeenten 70% en waterschappen 5% Met een maximum voor kosten digitale stelsel en informatiepunt, voor gemeenten 18 M€/jaar (scenario 2) en 40 M€/jaar (scenario 3) Bespaarde kosten Eventuele besparingen zijn vrij besteedbaar Afspraken over kostenbeheersing Clausules en herijkingsafspraak

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Actuele ontwikkelingen Financiën wet- en regelgeving Onderzoeken financiële effecten Invoeringsbesluit Ministeriële regeling Aanvullingswet- en regelgeving Onderzoek leges Monitoring Herijkingsonderzoeken (motie ALV)

Actuele ontwikkelingen Financiën Digitale Stelsel Kostenbeheersing en sturing op invoering: Agile werkwijze Besluitvorming op basis van businesscases Ophalen wensen en realiseren generieke producten en ICT: Onderzoek Beheerorganisatie DSO-onderdelen UIVO-trajecten Te maken afspraken over structureel beheer: Verrekening kosten Digitale Stelsel Inrichting beheersorganisatie Ondersteuning gemeenten Samen organiseren, Digitale Agenda 2020 Tool (invoerings)kosten

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Financieel Dialoogmodel Wat? Inzicht in kosten: Het model moet voor gemeenten bruikbaar zijn om intern de discussie aan te gaan wat de effecten zijn van de in- en uitvoering van de Omgevingswet op exploitatie- en frictiekosten, investeringen en budgettering ten aanzien van de veranderopgave. Waarom? Tool voor opstellen begroting: Het model moet voor gemeenten een bruikbaar gesprekshandvat zijn om te bepalen wat de effecten zijn van de in- en uitvoering van de Omgevingswet op de eigen begroting. Hoe? Van input, via throughput, naar output (berekening op basis van aannames).

Het model start met een 25-tal vragen met keuzes die gemeenten de komende jaren moeten gaan maken. Zoals: is de gemeente van plan gebruik te maken van het kerninstrument Programma en wat zijn verwachte mutaties in FTE’s. Veel zaken nu nog lastig exact aan te geven. Maar wel mogelijk om Nu het gesprek met elkaar er over aan te gaan. Vervolgens kunnen verschillende scenario’s worden bedacht.

Op basis van aannamen geeft het model voor de verschillende onderwerpen een kosteninschatting. Het model biedt daarbij de mogelijkheid om de uitkomsten gemeente-specifiek te maken door aan te geven in welke mate er extra budget vrijgemaakt dient te worden Soorten kosten: Invoering, exploitatie en frictie In de volgende categorieën: Algemene informatie; Wet- en Regelgeving, Instrumenten en Regelbeheer; Dienstverlening; Bedrijfsarchitectuur; Informatiearchitectuur; Privacy en Informatiebeveiliging; en Relatie- en Stakeholdermanagement

Aan het einde van het model een overzichtelijk Dashboard Hier de uitkomsten te zien En scenario’s gemakkelijk te vergelijken.

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Eerste beelden van de uitkomsten Reeds opgenomen in begroting 2017 Bandbreedte van wat reeds is opgenomen in de begroting loopt sterk uiteen bij middelgrote en grote gemeenten

Eerste beelden van de uitkomsten Invoeringskosten per gemeentecategorie 2017 - 2024 De ingevulde modellen geven het volgende beeld weer voor de invoeringskosten 2017 – 2024. Het loopt sterk uiteen. Er is geen goed of fout. De kosten hangen sterk af van onder meer de vertreksituatie en de ambitie van de gemeente. Het is een model dat wordt doorontwikkeld. Hiervoor dient de inbreng van de gemeenten uit het ROM netwerk als input. Hoe dichter bij de invoeringsdatum van de Omgevingswet, hoe vollediger het beeld is van de kosten.

Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken

Vraagstelling per groep Groep 1: Leren van grote projecten Wat zijn de lessen die we leren uit dit soort grote projecten? We hebben nu een aantal van dit soort projecten gehad. Wat is uit dit voorbeeld te leren voor andere, grote projecten? Welke lessen ziet u? Met welke ervaring moeten we rekening houden? Helpt het om vroegtijdig de dialoog over kosten te voeren? Groep 2: Beheersen kosten Hoe hou je grip op de kosten van dit soort grote projecten? Hoe kun je de hoogte van de kosten van een dergelijk groot project het beste beïnvloeden? Welke rol speelt het of je iets als individuele gemeente doet, of in samenwerking? Groep 3: Anders werken Wat ga je morgen in je organisatie anders doen? Wat zijn elementen waar je echt iets mee gaat doen? Wat verwacht je er van? Waarom ga je dit doen?

Meer informatie / links Aan de Slag met de Omgevingswet: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/ VNG – Dossier Invoering Omgevingswet https://vng.nl//onderwerpenindex/ruimte-en-wonen/omgevingswet- invoering#overlay-context=onderwerpenindex/ruimte-en- wonen/omgevingswet-invoering ROM-netwerk Aanmelden via ROMnetwerk@VNG.nl