Paragraaf 5.3 De Reformatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Judit en de Apocriefe boeken
Advertisements

De Reformatie.
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
De Republiek in een tijd van vorsten
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Nederland telt meer dan 648 kerken en kerkelijke genootschappen.
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Paragraaf 5.3 Vorige les: humanisme en renaissance
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
5 Een nieuwe wereld.
B1D en B1F 7.2 Reformatie en opstand.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 20: Calvijn en de Reformatie.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 43: De Contra-Reformatie.
De ontwikkeling van Het Christendom..
No 37.
Veranderen van binnenuit
De Kerkhervorming 1.3.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Veranderingen rond 1500 (filmpje)
Calvijn.
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
De christelijke kerk valt uiteen
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD DE PROTESTANTSE REFORMATIE DIE SPLITSING VAN DE CHRISTELIJKE KERK IN WEST-EUROPA TOT GEVOLG HAD.
1.3 Karel V en de reformatie
Een van hen was de monnik Maarten Luther
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Een Christelijke samenleving
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Renaissance en Opstand
Les 4: De Reformatie - Luther
Les 5: De Reformatie, Calvijn en de contra-reformatie
Renaissance en Opstand
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Geschriften en stromingen
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
De Kerkhervorming Hoofdstuk 1. Wat gaan we doen? De Kerk van Rome valt uiteen Misstanden in de Kerk / Kerkelijke ban Europa in 16 e eeuw Hervormers /
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
H4.3 De Strijd tussen paus en keizer om de macht
Renaissance De wedergeboorte.
Een nieuwe tijd Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600 De Reformatie.
Reformatie als propagandaoorlog KA 21: de protestantse Reformatie had splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Ontdekkers en Hervormers 1.3 Kerkhervorming
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Europa wordt christelijk
Reformatie als propagandaoorlog
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
500 jaar hervorming (vernieuwing van de kerk en van het geloof)
Thema 1 Geschiedenis als theater
Noord-Europese kunstenaars
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 42: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond (1)
Hier begint de nieuwe tijd
Tijd van Steden en Staten
§2.3 De opkomst van het christendom
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 5.3 De Reformatie De kerkhervorming ‘De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.’

Dit kenmerkende aspect is in je examenjaar belangrijke examenstof! ‘De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.’ Dit kenmerkende aspect is in je examenjaar belangrijke examenstof!

En de kerk?  noemde al de mensen die dit beweerden KETTERS Ook al in de late middeleeuwen was er al wat kritiek geuit op de kerk. Deze kritiek is altijd succesvol in de kiem gesmoord, deze keer lukte dat niet! Middeleeuwen (1000 – 1500) Kritiek op de kerk: Corruptie Afwijkingen van het ware zuivere geloof  Geen celibaat leven (priesters kregen o.a. kinderen)  Geestelijkheid leefde in weelde en overvloed. Vriendjespolitiek En de kerk?  noemde al de mensen die dit beweerden KETTERS

Erasmus (ong. 1466 tot 1536) Humanist / theoloog (uit Rotterdam) Bestuderen van klassieke teksten Bestuderen van de bijbel (Latijnse Vulgaat: Volks Latijn, bijbel van 390 – 405) Erasmus constateerde grove fouten in de Bijbel Erasmus maakt een nieuwe vertaling (1516) Daarnaast vond Erasmus dat veel geestelijken zich niet goed aan de bijbel- voorschriften hielden. = kritiek op de kerk

Erasmus is door zijn kritiek op de kerk een wegbereider geworden van de reformatie / kerkhervorming (of hij dat nu wel of niet wilde). Let op: hij is geen hervormer zoals Luther. Zijn invloed is groot  elite

Luther (1483 – 1546) Duitse monnik (http://teleblik.nl/media/5421896) 1517: pamflet met 95 stellingen 1. aflatenhandel (afkoopbrieven voor zonden) 2. verering van heiligen en relikwieën 3. Organisatie van de kerk (hiërarchie) is slecht, want geloof is iets persoonlijks 4. enz. enz. 95…….

aflatenhandel Dit is een paus, herkenbaar aan de driedelige kroon. De geestelijke (paus) verkoopt de gelovige een brief (aflaat) waarin staat dat zijn zonden zijn vergeven. Luther zegt: dit is corruptie, want alleen god kan je zonden vergeven en niet één of andere brief.

heiligenverering In het rooms-katholieke geloof worden allerlei heiligen (bijv. Maria) vereerd. Er worden ook standbeelden van deze heiligen gemaakt. Luther zegt: dit is fout. Het christendom gaat alleen om god en Jezus. Verder staat in de bijbel dat je geen afgodsbeelden mag maken: dus geen standbeelden.

Relikwieënverering Een relikwie is een ‘restant’ van een heilige. Bijv. een pluk haar, of hiernaast een hand. Luther zegt: het gaat in het Christendom alleen om Jezus en god en niet om anderen. Dit mag niet volgens het geloof.

Luther Met zijn 95 stellingen wilde hij GEEN scheuring in de kerk maar een verandering (hervorming). Is dit gelukt? nee….

Luther vindt: Bijbel = het belangrijkste De mens moet zelf de bijbel kunnen lezen. Priesters?  overbodig En.. hiermee tast Luther het gezag van de kerk aan. Luther gaat de Bijbel in het Duits vertalen… Het protest tegen de kerk gaat door: hierdoor ontstaat een nieuw soort christendom: protestantisme 1520: banvloek van de paus over Luther. Luther krijgt bescherming van Duitse vorsten en is veilig.

Gevolgen van Luthers’ optreden…. Duitse godsdienstoorlogen (1522 – 1555) Nu twee christelijke geloven: katholicisme (het oorspronkelijke christelijke geloof in Europa) en protestantisme (Lutheranisme), later ook andere protestantse stromingen (o.a. wederdopers en calvinisten) Tegenbeweging van de katholieken: contrareformatie (middel: inquisitie)

Calvijn (1509 – 1564) Bijbel is enige vorm van gezag  geen vorst of overheid heeft iets over de kerk te zeggen Geen symboliek: geen klokken, kaarsen, beelden enz. Mens is van nature slecht en zondig Mens moet vroom leven (bidden, hard werken, zelfbeheersing) en matig genieten van kunst, natuur, muziek enz. Gewone gelovigen hadden de macht en niet een kerk met bisschoppen, priesters ed.

Calvinisme Calvijn: stichting kerk in Geneve in 1541 Verspreiding west- noord en midden Europa Populair bij stedelijke burgerij en handwerklieden 1566 calvinisme in Nederland heel populair (daarvoor werd het geloof stevig onderdrukt omdat iedereen katholiek MOEST zijn)

Vergelijking Luther   Calvijn Symboliek: +/- Mens is zondig en slecht maar kan gered worden; zijn lot staat nog niet vast. De vorst bepaalt het geloof: je mag niet in opstand komen tegen je vorst  Duitse godsdienstoorlogen Symboliek: - Mens is zeer zondig en slecht en kan niet gered worden; zijn lot staat vast (predestinatieleer) Je mag zelf je geloof bepalen; je vorst heeft daarover niets te zeggen; je mag in opstand komen tegen je vorst.  Nederlandse opstand Samenvatting: http://www.youtube.com/watch?v=RvBotF6t1XA

EXTRA: Populariteit van Calvinisme maakt volksaard Nederlanders Strenge calvinisten? Nog steeds! Wat is typisch Nederlands? Hard werken voor je geld Je best doen Spaarzaam Soberheid (o.a. in kleding, inrichting huis) Tolerantie Niet overdrijven (ingetogenheid) https://www.youtube.com/watch?v=YGsJtkdZnC4

Examenvraag Gebruik bron 7. Uit de bron blijkt dat de autoriteiten van Delft aanhangers zijn van de Reformatie. (2p) Leg dit uit. bron 7 Op 25 november 1607 wordt in Delft bekend gemaakt: Verboden op Sint-Nicolaasavond met koopwaar op de markt te staan: De autoriteiten van de stad Delft hebben gemerkt dat op 5 december, de zogenaamde sinterklaasavond, de markt bezet is met veel kramen. Daar worden verschillende goederen verkocht waarvan men de kleine kinderen wijs maakt dat Nicolaas die aan hen geeft. Dat is een zaak die niet alleen in strijd is met de goede orde en het gezag, maar het leidt de mensen ook af van de ware godsdienst. Zo krijgen we hier ongeloof en afgoderij. Daarom hebben schout en schepenen, samen met de burgemeesters besloten dat voortaan niemand, inwoner van Delft of niet, op Sint-Nicolaasavond met marktkramen, goederen of artikelen op de markt of waar dan ook mag gaan staan. Bovendien wordt verboden om voortaan brood, koek, suiker of andere etenswaren waarop iets staat afgebeeld te verkopen of uit te stallen. Koeken met afbeeldingen worden meteen in beslag genomen! Bekendgemaakt bij het luiden van de grote klok van het stadhuis, 25 november 1607.

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is: Uit de bron blijkt dat de autoriteiten van Delft de afbeelding/verering van de (katholieke) heilige Sint-Nicolaas verbieden, wat past bij de protestantse uitgangspunten/de Reformatie.

Nog een vraag Vitus Lodewijk von Seckendorff (1626 - 1692) schreef  een geschiedenis van de reformatie onder de titel: 'Uitvoerige en onpartijdige historie der Reformatie door Dr. Martin LUTHER en andere voortreffelijke mannen, sedert den jare 1515 en vervolgens in Duitschland en de aangrenzende rijken door Godts zegen gewrocht. Alleen al deze titel doet vermoeden dat dit boek minder onpartijdig is dan de schrijver doet voorkomen. Licht deze uitspraak toe.

Antwoord Dit boek is geen onpartijdige weergave van de geschiedenis van de reformatie omdat de schrijver het heeft over ‘andere voortreffelijke mannen’ en daarmee geeft hij dus aan dat hij Luther en de protestanten ‘voortreffelijk’ dus goed vindt, en dat is niet onpartijdig. Hij staat aan de kant van de protestanten.