Presentatie vakdidactiek 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

Basisvorming.
Politieke Besluitvorming
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
Van Kroon naar ViP.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
Centraal Examen De Republiek in een tijd van vorsten.
PLEIN M DAG: economie in het leergebied
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Hoofdstuk 1: de 15e en 16e eeuw
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
IPC Nederland.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Einde van de Koude Oorlog Oorzaken en gevolgen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
De Europese eenwording
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Presentatie EduCheck SOML
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Denkbeelden van jongeren over democratie
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Burgerschap Samenwerkend leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Formative assessment van historisch causaal redeneren
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
JEUGDzorg - voor wie?.
Inleiding.
§6.1 Conflicten in de wereld
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Presentatie vakdidactiek 3 Jeffrey Balvers

Het product Dagprogramma uitwisseling Gericht op solidariteit / val van communisme Connectie met Europees burgerschap Bestaat uit drie onderdelen Gekoppeld aan lesstof

Beginsituatie: uitwisseling Polen Verschillende havo-3 klassen Bezig met hoofdstuk Koude Oorlog 32 Nederlandse leerlingen, 32 Poolse leerlingen Poolse leerlingen al in Nederland geweest Vooral bedoeld als extra uitje

Overheidsdoelen De leerling leert een eigentijds beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld te gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. De leerling leert de betekenis van Europese samenwerking en de Europese Unie te begrijpen voor zichzelf, Nederland en de wereld.

Overheidsdoelen De leerling leert actuele spanningen en conflicten in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond, en leert daarbij de doorwerking ervan op individuen en samenleving (nationaal, Europees en internationaal), de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien. Tijdvak 9 en 10

Redenen onderwijsraad voor Europees Burgerschap Oriëntatie op Europa als noodzakelijk te kennen object behorend tot de canon van algemene vorming van elke burger. Oriëntatie op Europa zodanig dat de meest noodzakelijke vaardigheden beschik- baar komen om je te bewegen in Europa Kritische oordeelvorming over Europa en Europese integratieontwikkelingen.* *Advies onderwijsraad (2004)

Lesdoelen De leerlingen kunnen zich inleven in de gebeurtenissen tijdens de opstanden in Gdansk in de jaren ’80 De leerlingen kunnen zich een voorstelling maken van de situatie tijdens de stakingen op de scheepswerven van Gdansk De leerlingen hebben een beeld gekregen van het leven in een communistische staat De leerlingen kunnen een gefundeerde discussie voeren over het communisme

Historisch redeneren 6 onderdelen van historisch redeneren: 1. Stellen van vragen  2. Gebruik van bronnen  3. Contextualiseren  4. Argumenteren  5. Gebruik van inhoudelijke concepten 6. Gebruik van metaconcepten* * Van Boxtel en Van Drie (2004)