Presentatie vakdidactiek 3 Jeffrey Balvers
Het product Dagprogramma uitwisseling Gericht op solidariteit / val van communisme Connectie met Europees burgerschap Bestaat uit drie onderdelen Gekoppeld aan lesstof
Beginsituatie: uitwisseling Polen Verschillende havo-3 klassen Bezig met hoofdstuk Koude Oorlog 32 Nederlandse leerlingen, 32 Poolse leerlingen Poolse leerlingen al in Nederland geweest Vooral bedoeld als extra uitje
Overheidsdoelen De leerling leert een eigentijds beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld te gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. De leerling leert de betekenis van Europese samenwerking en de Europese Unie te begrijpen voor zichzelf, Nederland en de wereld.
Overheidsdoelen De leerling leert actuele spanningen en conflicten in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond, en leert daarbij de doorwerking ervan op individuen en samenleving (nationaal, Europees en internationaal), de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien. Tijdvak 9 en 10
Redenen onderwijsraad voor Europees Burgerschap Oriëntatie op Europa als noodzakelijk te kennen object behorend tot de canon van algemene vorming van elke burger. Oriëntatie op Europa zodanig dat de meest noodzakelijke vaardigheden beschik- baar komen om je te bewegen in Europa Kritische oordeelvorming over Europa en Europese integratieontwikkelingen.* *Advies onderwijsraad (2004)
Lesdoelen De leerlingen kunnen zich inleven in de gebeurtenissen tijdens de opstanden in Gdansk in de jaren ’80 De leerlingen kunnen zich een voorstelling maken van de situatie tijdens de stakingen op de scheepswerven van Gdansk De leerlingen hebben een beeld gekregen van het leven in een communistische staat De leerlingen kunnen een gefundeerde discussie voeren over het communisme
Historisch redeneren 6 onderdelen van historisch redeneren: 1. Stellen van vragen 2. Gebruik van bronnen 3. Contextualiseren 4. Argumenteren 5. Gebruik van inhoudelijke concepten 6. Gebruik van metaconcepten* * Van Boxtel en Van Drie (2004)