De therapeutische relatie in actie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een plek voor zingeving en spiritualiteit
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Welkom bij de 4e workshop over:
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
….een korte presentatie
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
Hogescholen in Dialoog
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Geluid aan.
Liefde en trouw is de manier waarop God met de mens omgaat in het verbond
Openbaring 18 Twee reacties op de val van Babylon.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Praat jouw plaatje in MOTI!
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Gespreksvaardigheden
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
De docent als persoon: over identiteit, eigenheid en mindfulness
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Beroepshouding en beroepscode
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Coachen op competentie-ontwikkeling
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Mondzorg - persoonsgericht
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Het werk van de Geest.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Het loopbaangesprek.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Vanuit de storm….
Communicatie 7e les.
‘Tucht’? 1.
69, wat is dat. Vraagt de jongen aan het meisje
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Emotie in fotografie.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Geluid aan.

Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Transcript van de presentatie:

De therapeutische relatie in actie Gouden Jubileum Postgraduaat opleiding cliëntgerichte psychotherapie KULeuven Greet Vanaerschot

Meisje vertelt verhaal met bepaalde Inhoud Belevingswijze Relatiewijze Er is een verschuiving op deze drie niveaus

Therapeutische relatie: vehikel voor intrapsychische en interpersoonlijke veranderingsprocessen Werkt uit op drie niveaus Inhoud zelfexploratie: innerlijke Belevingswijze relatie met eigen beleving Relatiewijze interpersoonlijke relatiebekwaamheid Exploratie van belevingsblokkades en maladaptieve emoties Groei op vlak van intimiteit en goede balans autonomie – verbondenheid Therapeutische relatie is basis van intrapsychisch en interpersoonlijk contact Vb. Anna

Empathische afstemming op belevingsinhoud, belevingswijze, en wijze-van-zijn-met Fase 2 Empatisch antwoord C-uitingen Inhoud Wijze Wijze-van-zijn-met Beleving (lichamelijk gevoelde betekenis) Afgestemde beleving T-interventie (Gewijzigde) beleving Fase 3 Ontvangen empathie Belevingsbevorderende uitwerking Resonantie proces Fase 1 Empatische resonantie

Individueel 5 min In kleine groepjes 20 min Zelf aan het werk! Individueel 5 min In kleine groepjes 20 min

Vragen: individueel 5min, uitwisseling in kleine groepjes 20min Kan je je een gesprek herinneren met een C waarin je erg emotioneel geraakt werd? Sta stil bij wat jou precies raakte, bij wat van de C jou raakte en bij wat er in jou geraakt werd. Wat was jouw reactie of interventie? Wat was de impact hiervan op je (relatie met) C voor zover je die kan inschatten? Kan je je een gesprek herinneren waarin je de C heel goed kon aanvoelen? Wat maakte dat je het zo goed kon aanvoelen? Kan je je een gesprek herinneren waarin je de C heel goed kon begrijpen? Wat maakte dat je de C zo goed kon begrijpen? Kan je je een gesprek herinneren waarin je zelf uit het contact weg wilde, of voelde dat je je afsloot? Van waaruit?

Vragen In welk gesprek zou je jezelf het meest empathisch betrokken noemen? Waarom? In welk gesprek zou je jezelf het meest authentiek of congruent noemen? Waarom? In welk gesprek ervaarde je het meest contact tussen C en jezelf? Welk gesprek zou je als het meest helend omschrijven?

Empathie Emotioneel proces: spiegelt de emoties van het lijfelijk emotioneel beleven van C (limbisch systeem) Cognitief proces van perspectiefname: begrijpen van de beleven (mediale en ventromediale zones van prefrontale cortex) Emotieregulatie proces: eigen emotioneel aangedaan zijn door de pijn van de ander reguleren bij jezelf, zodat je niet overspoeld raakt door de emoties van de ander (‘as if’; orbitofrontale cortex, prefrontale en rechter inferior parietale cortex) Vb. Anna

Congruentie Tijd en ruimte nemen om te voelen Tijd en ruimte nemen hoe C jou raakt op lijfelijk gewaarwordingsniveau welke emoties C bij jou oproept wat C bij jou oproept aan beelden, associaties en gedachten Tijd en ruimte nemen Om je eigen emoties te reguleren Om na te denken over je eigen gewaarwordingen, gevoelens en gedachten en wat die mogelijks zeggen over C’s beleving Om na te denken over parallellen met je eigen leven om aldus je eigen en C’s belevingen van elkaar te onderscheiden

Congruentie Tijd en ruimte nemen Om na te denken over interpersoonlijke patronen die C met jou, en jij met C, installeert op basis van de emotionele, lijfelijke en gedragsmatige reacties die C bij jou oproept Om denkend iets te ‘maken’/begrijpen van C’s beleving

Oefenen en ervaren…. Ga actief op zoek naar hoe hetgeen C zegt jou raakt; wat het bij jou oproept aan emoties, gedachten, gewaarwordingen, herinneringen, vragen… Op welk niveau van de TR word je geraakt? Inhoud – belevingswijze – relatiewijze Wat is je eigen stuk, wat is van C? Hoe zou je reageren?