5 dingen die je moet weten voor je start met Fluid projecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Visual Knowledge Building
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
CUT TO THE CHASE, NO BULLSHIT End Year Assessment Jonathan Barbosa Dijkstra GDD1A.
Digitaal Aanmelden met AAWS Een template voor succes
Door Ramòn Janssen, Tim Helwegen en Niels Killaars. Home Interaction System RJTHNK.
BI voor Microsoft Dynamics AX
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Interaction design: structuur en gedrag
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
INTERACTION DESIGN Week 6.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
ruimte object beleving
Informatieanalyse.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Informatiesystemen in de Bouw
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Prototypes Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Het ontwerp van mooie, flexibele & responsive applicaties
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Sales Tips.
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
?.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Verschillende rollen en stijlen
Over de fabels en feiten van applicatiebouw en de invoering van het Spring Framework 16 december 2014 Ferdy du Chatenier / Gilbert van den.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
MEER RESULTAAT MET MOBIEL WEB-MARKETING Your Logo Here 2016.
Software Development fundamentals
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
‘Business at the speed of change’
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Welkom VWO 5..
Agenda in Slim Agenda in Slim is een kantoor agenda
Welkom VWO 5..
Biz-y Yoga Energiek & Gezond aan het werk.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Herman Gelissen penningmeester
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
ASP.NET MVC Web Development
Design Thinking Immo Dijkma
9 De Agenda Nieuwe opzet Digitaal Dossier
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Design Thinking Immo Dijkma
Studentinfoportaal in SIS
Maak een site en onderscheid
Creatief denken Design thinking.
Maak een site en onderscheid
WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE
Software Development fundamentals
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

5 dingen die je moet weten voor je start met Fluid projecten 16 November 2016 Sessie 1 | 10:45 uur

sprekers Functie: Interaction Designer steven.bos@roc-nijmegen.nl Stefan van Liempt Functie: Interaction Designer steven.bos@roc-nijmegen.nl 4 instellingen (Alfa-College, Noorderpoort, ROC van Twente, ROC Nijmegen Functie: PeopleSoft Consultant stefan@cy2.nl Interaction Design = nieuw voor Stefan Oracle’s Campus Solutions = nieuw voor Steven deug conference 16 NOVEMBER 2016

Demo fluid – Mijn resultaten deug conference 16 NOVEMBER 2016

Agenda INTERACTION DESIGN (IXD) Wat is het? En waarom zouden we het moeten gebruiken? THE WORLD OF RAPID PROTOTYPING Live prototyping LATEN WE EEN HERONTWERP MAKEN! Van het begin: verbeter een Fluid page TIPS & TRICKS 5 dingen die je moet weten voor je start met Fluid projecten VRAGEN deug conference 16 NOVEMBER 2016

Interaction design (iXD) WAT IS HET? EN WAAROM ZOUDEN WE HET MOETEN GEBRUIKEN? deug conference 16 NOVEMBER 2016

Organisatie IMPACT (de verschuiving van klassiek naar FLUID) T.C. F.C. Eind- gebruiker PeopleSoft Development Data models Requirements Licht het product toe Verschuiving naar Fluid brengt de volgende nieuwe rollen / uitdagingen Dev T.C. F.C. Eind- gebruiker F.E.Dev IxD Dev Frond-end Development CSS JavaScript HTML PeopleSoft Development Data models Requirements Interaction Design Mobile Tablet Desktop Licht het product toe deug conference 16 NOVEMBER 2016

The World of User Experience Wat lost het op? deug conference 16 NOVEMBER 2016

Peoplesoft fluid ux standards deug conference 16 NOVEMBER 2016

definitie IXD Interaction design association (ixda) “Interaction Design (IxD) bepaalt de structuur en het gedrag van interactieve systemen. Interaction Designers streven er naar om betekenisvolle relaties te creëren tussen mensen en de producten en diensten die zij gebruiken.” deug conference 16 NOVEMBER 2016

5 essentiële principes van interaction design BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN: WE HEBBEN HET OVER HET GEDRAG VAN MENSEN deug conference 16 NOVEMBER 2016

Principe 1- consistentie Consistentie in interacties vergemakkelijkt usability, geloofwaardigheid, en vertrouwen Mensen zijn gevoelig voor verandering Een ontwerpstandaard waardoor mensen zich comfortabel voelen deug conference 16 NOVEMBER 2016

principe 1 - consistentie fluid voorbeelden Wat is niet consistent? Screenshots gemaakt van CS92 AND ELM PUM 2016 deug conference 16 NOVEMBER 2016

principe 2 - zichtbaarheid Zorg ervoor dat mensen weten wanneer en waar ze interactie kunnen hebben met de interface Aanwijzing: “Hey, ik ben klikbaar!” Met verborgen interacties vertrouw je op lukraak klikken Je ontwerpt een ervaring, niet een speurtocht deug conference 16 NOVEMBER 2016

Principe 2 - zichtbaarheid Fluid voorbeelden Wat is hier de meest logische volgorde? Optie 1 Optie 2 DEUG conference 2016 Wat kunnen we doen met deze tile? deug conference 16 NOVEMBER 2016

Principe 3 - leerbaarheid Beginner Expert Meer fouten Minder gebruik tijd Principe 3 - leerbaarheid Betekenisvolle labels, inhoud en interacties maken het mogelijk een ervaring snel te begrijpen en te herhalen Oefenen om ons geheugen te versterken Theorie: operante conditionering Een positief resultaat verhoogt de kans op bepaald gedrag deug conference 16 NOVEMBER 2016

Principe 3 - leerbaarheid fluid voorbeelden deug conference 16 NOVEMBER 2016

Principe 4 - voorspelbaarheid Schep verwachtingen van wat er gebeurt om verwarring en onvrede te verlagen Willekeurig klikken vs. Taakgericht Weet jij wat elk element doet? Verwachtingen die kloppen leidt tot het kunnen voorspellen van een resultaat Niet in staat te voorspellen Begrijpt wat er gebeurt deug conference 16 NOVEMBER 2016

principe 4 - voorspelbaarheid fluid voorbeelden Wat mist hier? Het “pijltje” (chevron) is een indicatie dat de rij klikbaar is Screenshots gemaakt van CS92 PUM 002 July 2016 deug conference 16 NOVEMBER 2016

principe 5 - Feedback Verstrek informatie over status, locatie, voortgang en voltooiing Verbeter de ervaring, maak het niet ingewikkelder Ongedaan maken van een keuze en fouten corrigeren deug conference 16 NOVEMBER 2016

principe 5 - Feedback fluid voorbeelden Ik hoef niet te klikken Ik moet klikken Ik weet het niet deug conference 16 NOVEMBER 2016

THE WORLD OF RAPID PROTOTYPING LIVE PROTOTYPING deug conference 16 NOVEMBER 2016

Laten we nieuwe functionaliteit aan onze demo toevoegen Studenten de mogelijkheid geven om hun resultaten te delen deug conference 16 NOVEMBER 2016

Van schets naar prototype Gaat over functionaliteit en navigatie Gaat over look en feel Eenvoudige tekening Snelle manier om een idee te laten zien Simuleren van eindontwerp, esthetiek en functionaliteit Wireframe Mock-up Schets Proto type rapid deug conference 16 NOVEMBER 2016 Bron: http://www.slideshare.net/voutulny/wireframe-vs-mockup-why-and-when

Van schets naar prototype Wireframe Schets Mock-up deug conference 16 NOVEMBER 2016 Bron: http://www.slideshare.net/voutulny/wireframe-vs-mockup-why-and-when

Waarom (RAPID) prototyping? Testrit voordat er gebouwd wordt Snel duidelijk wat werkt en wat niet Iteratief proces Ga verder dan een schets, maak iets waarmee je kunt spelen Hier begint usability testing: laat het mensen zien deug conference 16 NOVEMBER 2016

Hoe start ik met prototyping? 1. Creëer Fluid specifieke widgets Kosten prototyping software: Licentie per maand $29 Software pakket $495 2. Creëer pages & flows deug conference 16 NOVEMBER 2016

Rapid vs. traditioneel PT Gebaseerd op een simpele – medium applicatie Rapid vs. traditioneel PT Creëren van RP elementen (widgets) Prototype bouwen (pages & flows) Prototype aanpassen Onderhoud (update widgets) 5 dagen 5 -30 minuten 5-30 minuten 1-2 uur per maand 2/3 CSS Prototype bouwen (Application Designer) Prototype aanpassen Onderhoud (Update Widgets) 2-4 uur 1- 1,5 dag Na 2 of 3 iteraties blijkt rapid prototyping haalbaar 2-4 uur n.v.t. deug conference 16 NOVEMBER 2016

Laten we een herontwerp maken deug conference 16 NOVEMBER 2016

Herontwerp Ontzettend lange lijst met knoppen! Screenshot gemaakt van CS92 PUM 001 Herontwerp Ontzettend lange lijst met knoppen! deug conference 16 NOVEMBER 2016

Herontwerp Laten we hier een dropdown maken deug conference 16 NOVEMBER 2016

5 dingen… deug conference 16 NOVEMBER 2016

5 dingen… Lees de PeopleSoft Fluid UX Standards Dit geeft een goede basis voor Design Patterns IxD en F.E. development zijn opkomend! Wanneer je voor Fluid ontwikkelt hebben beide hebben een grote impact voor de organisatie De 5 principes van interaction design Consistentie, Zichtbaarheid, Leerbaarheid, Voorspelbaarheid, Feedback Rapid prototyping helpt enorm Zelfs al bij een paar iteraties! Gebruik een iteratieve benadering Design, krijg feedback, design… ontwikkel Steven punt 1, 3 en 5 Stefan punt 2 en 4 deug conference 16 NOVEMBER 2016

VOOR VRAGEN KAN ER CONTACT WORDEN OPGENOMEN MET STEVEN BOS Stefan van Liempt Functie: Interaction Designer steven.bos@roc-nijmegen.nl Functie: PeopleSoft Consultant stefan@cy2.nl VOOR VRAGEN KAN ER CONTACT WORDEN OPGENOMEN MET STEVEN BOS deug conference 16 NOVEMBER 2016

Bedankt!