Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Marco Oving Projectleider
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
… Verhoogt jouw kans op het vinden van werk …
Cocreatie in de opsporing
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Ondernemen na je studie!
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Het nut van Business Planning
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Presentatie ZZP-Club Huizen 13 maart 2015 Rabobank Noord Gooiland.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Twente, de meest ondernemende hightech regio van Nederland.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Het programma In voor zorg! Hannie Treffers en Carolien Koning PGM open, 7 februari 2013.
Vraagarticulatie Onderzoek Samen duurzaam werk maken Naar een model voor publiek-private samenwerking voor de regionale arbeidsmarkt 2020 Petra Oden Lector.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Inkoper ontmoet ondernemer MVO: Het moet wel van twee kanten komen Petra Oden, Lector Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
De marketing van kennis
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Dr. Karel Jan Alsem Noorderperssociëteit, Groningen, 1 juli 2013
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Energiebesparing bij bedrijven
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Project wendbaar aan het Werk
De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg
Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing
Projectvoorstelling ….
Vmbo 2 economie Waarom werken?
29 september 2015.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
Stichting Klimkoord Een Non-profit organisatie met passie;
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw: de nieuwe norm Eco-systeeem is ook elk niveau en dus ook de kansen om het te veranderen.
Bedrijfskundige Innovatie in de (Aardbevingsbestendige) Bouw
Aftrap Bestuursatelier nr.2 Innovatie Sociaal Domein Rijswijk
Transcript van de presentatie:

Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013

Welkom

Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren

Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren 17:00

Marklinq en de marketing van Noord Nederlandse bedrijven Dr. Karel Jan Alsem, Drs. Frits van Leer Lancering Marklinq, 10 september 2013

Wat is Marklinq? Instituut waar docentonderzoekers (marketing gerelateerd) onderzoek doen = Kenniskring Lectoraat Organisatie waar bedrijven lid van kunnen worden om kennis te ontwikkelen Door max. tweemaal per jaar mee te doen aan onderzoek Door vragen in te brengen Leden krijgen de kennis ervoor terug

Wat doet Marklinq? Keuze projecten obv Eigen ideeën Marklinq Vragen leden Uitvoering door docentonderzoekers en studenten (vanaf dit jaar) Publicatie in Marklinq reeks (en andere kanalen)

Verschil met andere bureaus Geen consultancy: publicatie en breder nut dan voor 1 bedrijf/organisatie Kan wel voor bijv. 1 gemeente, provincie Duurt waarschijnlijk langer Wetenschappelijk verantwoord maar wel toegepast Kosten: vanaf € 0, afhankelijk van planning en out-of-pocket onderzoekskosten

‘Why?’ Doel Lectoraat: versterken onderzoekscultuur onder docenten en studenten NIET om ‘onderzoekers op te leiden’ WEL om kritischer houding te creëren en dus professionals af te leveren op hoger niveau

Ondersteund door

Wat willen of ‘moeten’ bedrijven laten onderzoeken? Eigen onderzoek: oktober 2012 Vragenlijst onder ruim 300 bedrijven in Noord Ned., panel Panelclix, repr over regio en omvang Mate van marketing oriëntatie Belangstelling voor onderzoeksthema’s

Hoe is hun marketing?

Meeste aandacht Klantoriëntatie (wensen klant onderdeel plannen) 4,69 Reputatie(merk)management 4,53 Positie tov concurrentie Externe communicatie 4,36 Rol klant in prijsbepaling 4,21 Innovatie 4,12 Sociale media 3,74

Marketing in huis? (naar sector) Totaal ‘ja’ 47% 338 (n) Productiebedrijf 66% 38 Dienstverlening 48% 183 Retail 38% 58 Overig 37% 59

Marketing in huis? (naar grootte) Totaal ‘ja’ 47% 337 (n) ZZP 10% 89 2-20 38% 64 21-100 52% 67 101-500 64% 53 500+ 86%

Meer kennis over de klant! En wat levert het op? Wat willen ze? Meer kennis over de klant! En wat levert het op? *Belangscore,7 ptsschaal

Conclusies onderzoek Marketing beperkt aanwezig in Noord Ned. Bedrijven zoeken zelf ook meer kennis over klant en merk

Thema’s Marklinq Effecten marketing (‘accountability’) Merkmanagement Marketing, communicatie en cliëntgedrag in de zorg Marketing, communicatie en energiegedrag consumenten

Lopend project thema 1 Effecten van 5 jaar ondernemingsadvies Hanzehogeschool voor toeristische ondernemingen in Noord Nederland (SNN Project)

Thema 2 en 3 komen straks aan de orde

Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren