Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Welkom
Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren
Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren 17:00
Marklinq en de marketing van Noord Nederlandse bedrijven Dr. Karel Jan Alsem, Drs. Frits van Leer Lancering Marklinq, 10 september 2013
Wat is Marklinq? Instituut waar docentonderzoekers (marketing gerelateerd) onderzoek doen = Kenniskring Lectoraat Organisatie waar bedrijven lid van kunnen worden om kennis te ontwikkelen Door max. tweemaal per jaar mee te doen aan onderzoek Door vragen in te brengen Leden krijgen de kennis ervoor terug
Wat doet Marklinq? Keuze projecten obv Eigen ideeën Marklinq Vragen leden Uitvoering door docentonderzoekers en studenten (vanaf dit jaar) Publicatie in Marklinq reeks (en andere kanalen)
Verschil met andere bureaus Geen consultancy: publicatie en breder nut dan voor 1 bedrijf/organisatie Kan wel voor bijv. 1 gemeente, provincie Duurt waarschijnlijk langer Wetenschappelijk verantwoord maar wel toegepast Kosten: vanaf € 0, afhankelijk van planning en out-of-pocket onderzoekskosten
‘Why?’ Doel Lectoraat: versterken onderzoekscultuur onder docenten en studenten NIET om ‘onderzoekers op te leiden’ WEL om kritischer houding te creëren en dus professionals af te leveren op hoger niveau
Ondersteund door
Wat willen of ‘moeten’ bedrijven laten onderzoeken? Eigen onderzoek: oktober 2012 Vragenlijst onder ruim 300 bedrijven in Noord Ned., panel Panelclix, repr over regio en omvang Mate van marketing oriëntatie Belangstelling voor onderzoeksthema’s
Hoe is hun marketing?
Meeste aandacht Klantoriëntatie (wensen klant onderdeel plannen) 4,69 Reputatie(merk)management 4,53 Positie tov concurrentie Externe communicatie 4,36 Rol klant in prijsbepaling 4,21 Innovatie 4,12 Sociale media 3,74
Marketing in huis? (naar sector) Totaal ‘ja’ 47% 338 (n) Productiebedrijf 66% 38 Dienstverlening 48% 183 Retail 38% 58 Overig 37% 59
Marketing in huis? (naar grootte) Totaal ‘ja’ 47% 337 (n) ZZP 10% 89 2-20 38% 64 21-100 52% 67 101-500 64% 53 500+ 86%
Meer kennis over de klant! En wat levert het op? Wat willen ze? Meer kennis over de klant! En wat levert het op? *Belangscore,7 ptsschaal
Conclusies onderzoek Marketing beperkt aanwezig in Noord Ned. Bedrijven zoeken zelf ook meer kennis over klant en merk
Thema’s Marklinq Effecten marketing (‘accountability’) Merkmanagement Marketing, communicatie en cliëntgedrag in de zorg Marketing, communicatie en energiegedrag consumenten
Lopend project thema 1 Effecten van 5 jaar ondernemingsadvies Hanzehogeschool voor toeristische ondernemingen in Noord Nederland (SNN Project)
Thema 2 en 3 komen straks aan de orde
Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren