Motiveren: de ins en outs!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
situationeel leiderschap
Workshop Handelingsgericht werken
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Kun jij de plusklas aan?.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Interpreteren van data
Ervaringen Implementatie in Nederland
Workshop “Beoordelen”
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Visie & Strategie.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Motivatie & differentiatie
Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?. Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Jeannette van Nieuwkoop
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Zelfsturing en motivatie
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Verbindend communiceren met ouders
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Spel Politiek Nederland
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Formatief versus summatief
Het is vandaag Girlsday!
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
de basis voor een gamified lessenserie
LOB zeven stappen naar succes
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
© UNIEK IN DE KLAS.
Naam onderwijsinstelling Datum
Thema 4: Zo bereik je meer
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Leerling- kenmerken Motivatie
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Profiel van een plusleerling
KWT.
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
‘Motiveren kan je leren’
Motivatie en puberbrein
Eigenaarschap.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Motiveren: de ins en outs! Lisette Hornstra

Motivatie? Waar denk je aan bij deze term?

Vandaag Wat is motivatie? Hoe kan je motivatie faciliteren? Verschillende theoretische gezichtspunten Motivatie bij (hoog)begaafde leerlingen

Mara Mara zit in groep 7 van de basisschool Mara heeft altijd hoge cijfers gehaald Daarvoor heeft ze nooit enorm hard hoeven werken Ze is graag de beste en haalt graag de hoogste cijfers De laatste tijd haalt ze soms minder goede cijfers Dit frustreert haar, waardoor ze haar best niet meer lijkt te doen

Ontwikkeling van motivatie

Wat is motivatie?

Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 1985) https://youtu.be/jiqXhIuNmuI 00:05-01:00

Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 1985) Extrinsieke motivatie Interne verplichting Persoonlijk belang Intrinsieke motivatie Moetivatie Autonome motivatie

Autonomie-ondersteuning

Motivatie faciliteren Leerlingen motiveren kan niet Condities scheppen waarbinnen leerlingen zichzelf kunnen motiveren wel

Zelfdeterminatietheorie ‘Ik heb een gevoel van keuze en vrijheid in de acties die ik onderneem’ De 3 basisbehoeftes Autonomie ‘Ik voel me begrepen en gesteund door mijn omgeving’ Verbondenheid Competentie ‘Ik voel me bekwaam in de dingen die ik doe ’

Autonomie-ondersteuning Motivatie Controleren Moetivatie Begeleider van het leerproces Keuzes bieden Relevantie uitleggen Instructie naar behoefte Stuurt het leerproces Laat studenten werken op zijn/haar manier Legt uit welke stof belangrijk is voor de toets Geeft aan alle studenten dezelfde instructie. Perspectief studenten Aanhoren van de interesses, wensen van studenten Verwerken van interesses studenten in de lessen Eigen agenda Werkt volgens eigen agenda Verwerkt de interesses van studenten niet in de lessen Flexibel Staat open om iets op een andere manier te doen als studenten dit voorstellen Rigide Geen ruimte voor inbreng van de studenten in de lessen Aanmoedigen initiatieven Hoort initiatieven van studenten aan, en overweegt hierop in te gaan Stimuleert studenten met initiatieven te komen Verplichten Beveelt, gebruikt dwingende taal Studenten moeten werken volgens de manier die de docent voorschrijft

Structuur Wat is structuur? Het bieden van overzicht, houvast, duidelijkheid en grenzen aan studenten, waardoor zij zich competent kunnen voelen. Ook voldoende uitdaging valt hieronder. ‘Ik bied structuur door duidelijke afspraken met mijn leerlingen te maken. Ze weten precies wat ik van hen verwacht en wat zij van mij mogen verwachten.’ ‘Ik bied structuur door studenten een stappenplan te geven, met een duidelijke beschrijving, opgesplitst in behapbare onderdelen.’

Duidelijke regels en verwachtingen Waarom niet duidelijk Dwingend Duidelijke regels en verwachtingen Waarom niet duidelijk Weinig inspraak leerlingen Rigiditeit Motiverend Duidelijke doelen en verwachtingen Niet-dwingende taal Inspraak en keuzes leerlingen Structuur zonder autonomie Structuur en autonomie Veeleisend en inconsequent Chaotische situatie Weinig duidelijkheid en hulp Geen keuzes Permissief Aandacht voor leerlingperspectief Keuzes Chaos Doel en richting niet duidelijk Weinig structuur, weinig autonomie Autonomie zonder structuur

Attributies Neem een (hoog)begaafde leerlingen die je in je klas hebt (gehad) in je hoofd. Waar schrijft deze leerling een goed cijfer aan toe? En een slecht cijfer? (Weiner, 1985)

Attributies Wat zijn attributies? (Weiner, 1985) Competentie-gevoel Prestatie Attributie (Weiner, 1985)

Attributies Intern Extern Veranderbaar Niet-veranderbaar (Weiner, 1985)

Prestatiedoelentheorie Hoge cijfers willen halen Lage cijfers willen vermijden Leerdoelen Prestatie-doelen (Ames, 1992; Dweck & Leggett, 1988; Maehr & Nicholls, 1980)

Prestatiedoelentheorie https://youtu.be/jiqXhIuNmuI 04:20-05:44

Motivatie en hoogbegaafheid Twee perspectieven Renzulli

Motiveren van (hoog)begaafde leerlingen Buiten de klas Plusklas kan motiveren, maar dit kan ten koste gaan van motivatie in de reguliere klas Vooral meisjes hebben er vaker moeite mee ‘er niet altijd bij te zijn’ Transfer essentieel Profiteren andere leerlingen ook van (Hornstra et al., resubmitted)

Motiveren van (hoog)begaafde leerlingen Binnen de klas Basisprincipes vergelijkbaar met niet-HB leerlingen Invulling soms anders Autonomie Competentie – uitdaging & structuur Verbondenheid met leerkracht, medeleerlingen en ontwikkelingsgelijken Leergerichte aanpak Iedere leerling, ook iedere HB-leerling is anders! Dialoog: Wat heb jij nodig? Wat wil jij leren?

Vragen? https://youtu.be/jiqXhIuNmuI www.uu.nl/motiverend_lesgeven