Een weg naar GV 3.0? Parade - op het kroondomein van zin en levenskunst Hogeschool Windesheim Zwolle 30 september 2016 Johan Bouwer
Hoe kunnen geestelijke verzorgers – als hoeders van het domein van de ziel - het domein van de levensvragen beter beheren en laten zien wie ze zijn? Vraag
Zoekrichting naar een antwoord Gezamenlijke reflectie op de contouren van een ‘bedrijfsmodel’ voor geestelijke verzorging Zoekrichting naar een antwoord
Het bedrijfsleven en innoveren: hoe doen zij dat? GV anno 2016 (Droom) Het bedrijfsleven en innoveren: hoe doen zij dat? Naar een ‘bedrijfsmodel’ voor GV Hoe GV ‘infectieus’ te maken Route
GV anno 2016
GV-er ziet begeleiding op basis van een diagnose niet als bedreiging voor het unieke van de cliënt GV-er ziet doel- en resultaatgericht werken niet als bedreiging voor het presentie-idee GV-er is een teamspeler en werkt nauw samen met andere disciplines GV-er is communicatief, coöperatief, zichtbaar, dialogisch, niet-ideologisch en ‘burger’ (= niet meer vreemdeling/ vervreemd) GV anno 2016 (Droom )
GV heeft een nieuwe financieringsvorm die leidt tot gedeelde verantwoordelijkheid voor zorg voor zingeving in de instelling GV is niet langer geschoeid op missionaire waarden GV kent meer taakspecialisatie en grotere differentiatie GV kent geen vrijplaatsfunctie meer en is dus volledig geïntegreerd in de instelling GV anno 2016 (Droom )
GV-er is grensganger, excentrische gesprekspartner en participant (bv GV-er is grensganger, excentrische gesprekspartner en participant (bv. mede behandelaar) geworden GV-er heeft volledige contact met de context waarin hij/zij opereert GV-er stemt de eigen professionaliteit af op de doelstelling van de instelling GV-er is een zelfbewuste, professionele pelgrim die bereid is op weg te gaan – voorbij het eigen erf GV anno 2016 (Droom)
Herdefiniëren van G. V. binnen de instelling t. a. v Herdefiniëren van G.V. binnen de instelling t.a.v. positionering, professionaliseren en profileren Dit houdt in: vakinhoudelijke herbronning, organisatorische inbedding en een heldere verbinding tussen beide Die verbinding tussen inhoud en doel van de organisatie vraagt om bezinning op een bedrijfsplan (ondernemerschapsdenken) GV anno 2016 (Implicaties)
Implicaties: Eigenaarschap Verantwoordelijkheid willen dragen voor datgene wat bij het vak hoort (vrijwillig) Identiteit (zelfbewustzijn over ‘mijn’ beroep) Aanspreekbaar zijn (op doel en resultaten van de activiteiten) Eigenwaarde (geloof in eigen vaardigheden en competenties) Verbondenheid (gevoel dat men ergens thuis hoort) Implicaties: Eigenaarschap
Hoe doet men dat?
‘Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, dan blijft je krijgen wat je altijd hebt gekregen’ Henri Ford
‘Het zijn niet de sterksten van een soort die overleven, en ook niet de slimsten, maar degenen die het meest ontvankelijk zijn voor verandering’ Charles Darwin
2 Voorbeelden
Kernaspecten van innovatie
Innovatie in het bedrijfsleven/ (ervarings-) economie Commoditeiten (materiaal) Goederen (product) Diensten (proces/operatie) Ervaringen (gebeurtenis/event) Transformaties (het individu) Innovatie in het bedrijfsleven/ (ervarings-) economie
Innovatie in het bedrijfsleven: Doel = zinvolle ervaringen Zintuiglijke perceptie Emotie Belevenis Ervaring Geven/ ervaren van zin Innovatie in het bedrijfsleven: Doel = zinvolle ervaringen
Kennelijk is GV niet de enige speler op het veld/markt van geluk/welzijn en zin. Kunnen we nog spreken over GV als de ‘hoeders’ van het domein van de ziel? Wat is dan de onderscheidende waarde die GV te bieden heeft? Hoe maakt GV dit zichtbaar? INNOVEREN Tussenstand
Hoe innoveert men in het bedrijfsleven? Proces Schets het dominante bedrijfsmodel van jouw organisatie (kern overtuigingen over waarde creatie) Bepaal de ondersteunende overtuigingen van de belangrijkste kern overtuiging Keer een onderliggende overtuiging op z’n kop (radicale nieuwe hypothese: reframe) Toets nieuwe hypothese op rationaliteit Vertaal de nieuwe overtuiging naar een nieuwe bedrijfsmodel Hoe innoveert men in het bedrijfsleven? Proces
Ontwikkel een bedrijfsmodel
CANVAS Model: Ostwalder
Hoe GV ‘infectieus’ te maken
Hoe GV ‘infectieus’ te maken: ‘How to go viral’ Sociaal kapitaal (maak van mensen deelgenoten) Triggers (zorg ervoor dat mensen regelmatig nadenken over jouw aanbod) Emotie (focus op gevoel eerder dan op functie) Openbaar (zorg dat jouw aanbod overal en publiekelijk bekend is) Praktische waarde (accentueer de waarde, kennis en expertise = makkelijker door te geven) Verhalen (construeer een verhaal – Trojaans paard- die mensen graag willen verder vertellen en daarmee het idee verder dragen) Hoe GV ‘infectieus’ te maken: ‘How to go viral’
Leestips