Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoera, een oudergesprek!
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Het Debat Opbouw en inhoud.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met ouders
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Vergaderen.
Presentatie Bijeenkomst 3
MANTELZORGGESPREK.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Liefde en relaties.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Liefde en relaties.
LOB zeven stappen naar succes
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Vaardigheden Interviewen
Gesprekstechnieken Les 4.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
De betogende voordracht
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Het tweede LOS-gesprek
Communicatie 7e les.
Liefde en relaties.
gesprekstechnieken Les 2
Inspelen op innovaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit Scouting Regio Zeeland | Versie 1.0

Gesprekstechnieken – Voorbereiding Wie is je doelgroep? Het maakt uit of je het gesprek aangaat met ouders, mede-leiding of jeugdleden, niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de vorm en de duur. Wat wil je bereiken? Bedenk vooraf welk doel je met het gesprek wilt bereiken. Heb jij vragen waar je antwoord op wilt hebben of wil je juist iemand informeren? Bedenk ook welke onderdelen van dit lijstje van toepassing zijn. Niet voor alle gesprekken zijn alle vragen even relevant. Hoe groot is de groep? Ga je iets bespreken met één persoon, een klein groepje of een grote groep? Welke informatie wil je overbrengen en in welke vorm? Wat vertel je alvast in de uitnodiging?

Gesprekstechnieken – Voorbereiding Is het handig om vooraf mensen uit te nodigen en informatie te geven? Wat is de locatie of welke locatie heb je nodig? Heb je al een locatie of moet je nog iets regelen? Is de locatie geschikt? Welke audiovisuele middelen wil of kun je gebruiken? Ga je alleen praten of wil je dingen laten zien? Wat heb je daarvoor nodig? Hoe lang gaat of mag het duren? En wat is het tijdschema? Beperk de tijd, maak het niet te lang. Hoe lang heb je echt nodig? Wie geeft de informatie? Jij in je eentje of heb je hulp? Ga je alleen wat vertellen of samen? Betrek die persoon of personen dan ook bij de voorbereidingen.

Gesprekstechnieken – Kop, romp, staart Zorg dat je verhaal een goede opbouw heeft. Maak een inleiding (kop), een kern (romp) en een slotbetoog (staart). Bedenk daarbij dat je doel is om je boodschap duidelijk over te brengen. Zorg voor een rode draad in het verhaal.

Gesprekstechnieken – Motivatiegesprek Start het gesprek en geef aan dat je merkt dat het teamlid minder gemotiveerd is. Vraag door: wat precies vindt het teamlid niet (meer) leuk? Wat zou hij of zij willen veranderen? Wat kan hij of zij er zelf aan doen? Praat vervolgens over oplossingen: bijvoorbeeld veranderingen taakverdeling. Meer of minder verantwoordelijkheid geven. Kies samen voor een oplossing, maak concrete afspraken en spreek af over een tijdje een evaluatiegesprek te houden. De eigen inbreng is erg belangrijk, anders is de kans klein dat het gaat werken

Gesprekstechnieken – Motivatiegesprek Oefen een motivatiegesprek. Bedenk een casus uit je eigen Scoutingpraktijk en bereid het motivatiegesprek kort voor. Opdracht voor de toeschouwer: Wat zag je? Wat ging er goed? Wat kan er volgens jou beter?

Gesprekstechnieken – Correctiegesprek Nagaan of het teamlid wel op de hoogte is van de regel die hij of zij heeft overtreden. Is dit niet het geval, dan moet je hem of haar eerst over de regel inlichten. Voor het voeren van een correctiegesprek is het dan nog te vroeg. Bedenken of je zelf het juiste gedrag vertoont en het goede voorbeeld geeft. Controleer of jij alle regels in acht neemt. Is dit niet het geval, dan is de kans groot dat het teamlid je tijdens een correctiegesprek zal verwijten dat jij je ook niet aan de regels houdt. De overtreding onderzoeken. Een correctiegesprek is alleen zinvol wanneer een overtreding geheel te wijten is aan het gedrag van het teamlid. Als teamleider, begeleider of adviseur moet je informatie verzamelen over de overtreding om zeker te weten wat de oorzaak is. Nagaan of je teamleden consequent op overtredingen aanspreekt. Je geeft namelijk geen duidelijk signaal af als je slechts één teamlid aanpakt en anderen die hetzelfde gedrag vertonen ongemoeid laat.

Gesprekstechnieken – Correctiegesprek De ernst van de overtreding bepalen. Bedenk hoe ernstig de overtreding is en welke maatregel gepast zou zijn. Maak duidelijk door middel van argumenten waarom je zwaar tilt aan een bepaalde overtreding en bedenk daar concrete voorbeelden bij. Probeer het ook in een breder verband te trekken en het gedrag voor het teamlid inzichtelijk te maken. Bedenken welke tegenargumenten het teamlid kan noemen. Ga na wat het weerwoord van het teamlid kan zijn en bedenk hoe je zijn of haar argumenten kunt weerleggen. Hoor en wederhoor toepassen.

Gesprekstechnieken – Correctiegesprek Oefen een correctiegesprek. Bedenk een casus uit je eigen Scoutingpraktijk en bereid het correctiegesprek kort voor. Opdracht voor de toeschouwer: Wat zag je? Wat ging er goed? Wat kan er volgens jou beter?

Gesprekstechnieken – Slechtnieuwsgesprek Bereid het gesprek goed voor Voer dit gesprek bij voorkeur met twee personen Val met de deur in huis Geef hooguit twee onweerlegbare argumenten Geef ruimte om de ander stoom te laten afblazen Toon medeleven Herhaal de argumenten en vat samen Bespreek vervolgacties en oplossingen

Gesprekstechnieken – Slechtnieuwsgesprek Oefen een slechtnieuwsgesprek. Bedenk een casus uit je eigen Scoutingpraktijk en bereid het slechtnieuwsgesprek kort voor. Opdracht voor de toeschouwer: Wat zag je? Wat ging er goed? Wat kan er volgens jou beter?

Nabespreking en afronding

Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit Scouting Regio Zeeland | Versie 1.0