Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Succesfactoren van teamcoaching
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
….een korte presentatie
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werkvormen als vanzelf
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkveldconferentie 23 april 2014
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Draagvlak vergroten bij collega’s
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Hartelijk Welkom!.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
DOEN?! Coachtraining Dag 1
AGRESSIE Les 3.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Basics over communicatie
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Eigenaarschap.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn Werkbegeleiders/praktijkopleiders

Jullie ervaring met Coachen?

Programma 18 april 2017 Welkom 17.00 uur Programma Power Point Coachen 17.45 uur Oefenen met LSD 18.15 uur Soep en broodjes 18.45 uur Aan de slag in 3 subgroepen met eigen casus onder begeleiding a.d.h.v. GROW. 20.15 uur Plenaire terugkoppeling van alle groepen 20.30 uur Maatje kiezen Train de trainer Evaluatie

L - luisteren (en mond dicht) S - samenvatten (check boodschap) Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen zender en ontvanger te beperken L - luisteren (en mond dicht) S - samenvatten (check boodschap) D - doorvragen (open vragen) *Covey

Coachen

Coachen

Basisprincipe van coachen Even waardigheid; geen gelijkheid Uitgaan van sterke kanten Doelgerichtheid Zelf verantwoordelijkheid laten nemen Bewustwording van zichzelf in interactie met omgeving Zelfsturing

Coachen

GROW coachingsmodel

Coaching: the GROW model Coaching: het GROW model Bewustwording Goal Realiteit Opties Weg vooruit Verantwoordelijkheid E = K x A

GROW-model (Whitemore) Waarom GROW-model? - Goal doelstelling Reality werkelijkheid Options alternatieven Will/ Wrap-up Keuzes en concrete afspraken

Amerikaanse psycholoog IJsberg metafoor Professionaliseringscentrum situatie Gedrag Resultaat van gedrag zichtbaar kennis vaardigheden onzichtbaar opvattingen motivatie inspiratie persoonskenmerken Amerikaanse psycholoog David McClelland (1917-1998) Theorie assessoren 14 14

‘IJsbergmodel’ ‘Je hoort het verhaal aan, en je beluistert de emoties en waarden die onder het oppervlak liggen.’ Werkelijk luisteren gebeurt niet alleen met de oren, maar ook met de ogen, het verstand en het hart!

Vragen stellen, waar let je op? BOVEN DE WATERLIJN (doen) 1. Kennis 2. Vaardigheden 3. Gedrag ONDER DE WATERLIJN (denken en willen) 1. Normen, waarden en overtuigingen 2. Zelfbeeld 3. Eigenschappen, persoonlijkheid 4. Motieven, drijfveren

E= KxA

Coachen in relatie tot PL Actief proces (werk)ervaring als uitgangspunt Vallen en opstaan Reflectie als motor van het leren Methodische aanpak Doel en leervorm bepaald door lerende Verantwoordelijkheid bij lerende Samenwerking met anderen Succesfactoren Van externe naar interne sturing

Werken in de subgroep Subgroep wordt opgedeeld in drietallen In subgroep worden veel vragen gemaakt voor elke fase van GROW. Deze worden voorgelegd aan mede subgroep, deze geven feedback De beste vragen per fase worden in steekwoorden op flap gezet. In (sub) subgroep wordt op basis van eigen casus geoefend. Docent ondersteunt

Coach groepen Maatje zoeken in de praktijk Bespreken casuïstiek uit eigen praktijk. Op basis van afspraken