VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Informatievoorziening van toezichthouders
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Waar staan we voor met ons onderwijs?
HET PEDAGOGISCH IDEAAL Een visie voor GroenLinks Siebren Miedema.
Wat geloof jij van de kerk?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Albert de Boer IJsselgroep
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Bestuur Vlietlandcollege
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Van grote, kleine en miniverhalen
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Voorstelling 6de leerjaar
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT
Evaluatie Code Goed Bestuur. Code Goed Bestuur PO De Code Goed Bestuur van de PO- Raad behoeft in 2012 grondige bijstelling.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
Kerk 2025 Waar een Woord is, is een weg
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
Informatieavond VO Welkom op Comenius Rotterdam christelijke school mavo/havo van Sorge directeur.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
P ROGRAMMA Z ORG WAARDIGHEID EN T ROTS De betrokkenheid van Toezichthouders.
Koersplan - Geloof in de toekomst. Storytelling als innerlijk kompas De stichting hanteert het verhaal van Springmuis voor draagvlak en gemeenschappelijke.
De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.
Kwaliteitskompas Verus Van papier naar werkelijkheid, Van verlegenheid naar vertrouwen.
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Raadsinformatieavond Leerlingenvervoer
Kerk 2025 Waar een Woord is, is een weg
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Bestuur Vlietlandcollege
Bestuur Vlietlandcollege
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Meld u aan als lid van de Ouder Advies Raad (OAR)
Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper Toezien op de identiteit van het openbaar en bijzonder onderwijs binnen het duale stelsel VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper

De identiteit van de school? Smalle identiteit: - levensbeschouwelijk onderwijs en vieringen Brede identiteit: - organisatorisch en beleidsmatig - pedagogisch en didactisch: conceptueel - qua schoolcultuur en samenwerking - vanuit welke waarden Identiteit=Het DNA van de school!

Hoe is het met de identiteit van uw stichting gesteld? Vul het mini zelfevaluatie kader identiteit in.

Wat is het doel van uw stichting? Heeft u identiteit al geagendeerd? Waarom is dat lastig?

De identiteit van het openbaar onderwijs WPO Art. 46/ WVO Art 42: Karakter openbaar onderwijs. WPO Art. 50+51/ WVO Art 46 en 47: De mogelijkheid om godsdienstonderwijs of humanistisch vormingsonderwijs te volgen. De kernwaarden van het openbaar onderwijs.

Uw opdracht als raad van toezicht WPO Art. 46/ WVO Art. 42: Karakter openbaar onderwijs 1. Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden. 2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing. 3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.

Artikel 50 WPO: (vergelijkbaar WVO Art Artikel 50 WPO: (vergelijkbaar WVO Art. 46) Het bevoegd gezag stelt de leerlingen in de gelegenheid op de school, binnen de schooltijden, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Van de tijd daaraan te besteden worden ten hoogste 120 uren per schooljaar meegeteld voor het aantal uren onderwijs dat de leerlingen krachtens artikel 8, zevende lid, aanhef en onder b, ten minste moeten ontvangen. Voor de leerlingen die dit onderwijs niet volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.

De kernwaarden van het OO

Identiteit van het bijzonder onderwijs Dé identiteit bestaat niet; het eigen verhaal De pedagogische opdracht De belofte aan kinderen/ouders Dienst aan de samenleving Geïnspireerd door bronnen, w.o. Bijbel Scholen met lef; geloof, hoop en liefde Goed leren, goed leven, goed samenleven

Inspirerend toezichthouden Gesprek op hartsniveau; trage vragen Vb. levensverhalen delen Vanuit waarom, naar hoe en wat Zien, luisteren, inspireren School als gemeenschap Verus als reisgenoot

Stellingen 1. De raad van toezicht moet de bestuurder opdracht geven actief met de identiteit aan de slag te gaan. 2. De invulling van de identiteit van de stichting is geheel de verantwoordelijkheid van de individuele scholen. 3. Tenminste 20% van de vergadering van de toezichthouders moet over de identiteit van de stichting gaan.

Bronnen Openbaar onderwijs http://www.openbaaronderwij s.nu/wp- content/uploads/2015/01/1a-ZEK-Identiteit-Kader-PO-versie-3- 2015.pdf http://www.openbaaronderwijs.nu/themas/levensbeschouwing/levensbeschouwing-primair-onderwijs/ http://www.openbaaronderwijs.nu/themas/levensbeschouwing/levensbeschouwing-voortgezet-onderwijs/ Christelijk onderwijs Dick den Bakker, Scholen met lef, 10 noties bij christelijk geïnspireerd onderwijs in een seculiere tijd, Verus, 2013 Cyl Wigmans, Je kan me nog meer vertellen, Tegenspraak als opdracht van christelijk geïnspireerd onderwijs, Kwintenssens, 2012 Rienk Goodijk, Intern toezicht en levensbeschouwelijke identiteit; http://www.levobieb.nl/uploads/pdf/76.pdf