Pré-NLT-module 3D-printen Product van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, NLT TU Delft Arthur de la Court, docent na, O&O het College Weert 2 feb 2017 Science Education and Communication
Inhoud presentatie Inleiding Module 3D-printen Stand van zaken contexten concepten opbouw en lesschema werkvormen toetsing Stand van zaken 2 feb 2017
Inleiding TU-Delft, lerarenopleiding, SEC vak “Ontwerpen Educatief Product”, lesmodule landelijk behoefte aan nieuwe pré-NLT-modules kennis maken met de aard van NLT breed vakgebied, interessant voor leerlingen klas 3H/V ontwikkeld maart – juni 2016 we zoeken scholen als tester/gebruiker voor de module 3D-printen 2 feb 2017
3D-printen onderwerpen kennismaken met 3D-print technologieën 3D ontwerpmogelijkheden en materiaal keuzes leren werken met een 3D ontwerpprogramma (TinkerCAD) ontwerpen van een eigen model dat kan worden gemaakt met een 3D-printer gebruiken van een 3D-printer ideeën/oplossingen verzinnen voor een probleem concepten uitwerken met aandacht voor vormgeving, productietechnieken en constructie maken en testen van een prototype presenteren van resultaten/ontwerp 2 feb 2017
3D-printen lesschema / activiteiten / 3 havo inhoud activiteiten 1 Introductie 3D-printen zelfstandig opdrachten maken 2 Introductie TinkerCad 3 3D modellen ontwerpen: basis zelfstandig opdrachten maken, computer 4 3D modellen ontwerpen: bruggen 5 Een 3D-printer bedienen zelfstandig opdrachten maken, 3D-printer 6 De ontwerpopdracht teams, samenwerkend opdrachten maken 7 Ontwerpen: ideeën verzinnen, selecteren & uitwerken samenwerkend opdrachten maken 8 Ontwerpen: testen & optimaliseren testen van de brug 9 Ontwerpen: modelleren & presenteren 10 Ontwerpen: presentatie & evaluatie presenteren, feedback 2 feb 2017
3D-printen resultaten 2 feb 2017
3D-printen beoordeling proces (bijv. 40 %) product (bijv. 40 %) presentatie (bijv. 20 %) 2 feb 2017
Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) E.deWit@TUDelft.nl / W.Sonneveld@TUDelft.nl 2 feb 2017