Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Welkom bij Leefstijl.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Verantwoordelijke Leni.
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Diversiteit 12 december 2007 een workshop van drie kwartier bij het ondertekenen van Rotterdamse Werkafspraken Stages door RADAR, Carla Lepelaars (locatiemanager.
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Research on stage - Awel, ik zie het niet meer zitten Verdiepende reactie 9 oktober 2014 Kirsten Pauwels Directeur Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Etnische discriminatie op de arbeidsmarkt
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Interview met Leon Bosma Manager Testing bij Ordina en klant van Onbegrensd Talent.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Diversity policy in the perception of diversity managers.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond over pesten op de basisschool
Management & organisatie
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
De Kracht van Communicatie
Denkbeelden van jongeren over democratie
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Management & organisatie
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Hoe kan je verschil maken?
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Meldcode Kindermishandeling
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Discriminatie en kansen Hoe kan je verschil maken?
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transparantie over Toegang master
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Andries Reinhart 3 maart 2019
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Eenzaamheid Truus de Witte 28 mei 2019, Heerenveen Welkom
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt? Onderzoek door Kennisplatform Integratie en Samenleving www.kis.nl Eva Klooster

Discriminatie bij toegang tot arbeid/stage Discriminatie is het ongelijk behandelen van sollicitanten met gelijke capaciteiten om redenen die er niet toe doen (bijv. achternaam). Onbewuste discriminatie Voorbeeld; afwijzen van magere sollicitante voorzij fysieke functie (sollicitant blijkt topsporter te zijn).

Effecten discriminatie op jeugdigen Internalisatie: wanneer het kind zichzelf (onbewust) als ‘mindere’ of ‘zwakkere’ begint te accepteren en discriminatie accepteert. Mogelijke effecten is het gedragen naar stereotypen en vooroordelen Onzichtbaarheidssyndroom: wanneer een persoon het gevoel heeft dat zijn of haar talenten en persoon niet naar waarde worden geschat en niet worden gezien, dat hij of zij er nooit bij zal horen. Overassimilatie: waarbij een kind of jongere zich totaal gaat aanpassen aan wat de ontvangende samenleving van hem of haar verwacht. Gevoelens van minderwaardigheid, vervreemding, onzekerheid, uitsluiting, er niet bij horen, laag zelfbeeld, frustratieagressie,… Psychische problemen zoals angsten, depressie, burn-out, constante stress, psychose,… (blijkt uit o.a. onderzoek van Birsen Taspinar en Fanny Matheusen)

Aanleiding Uitkomsten onderzoeken naar discriminatie op de arbeidsmarkt : Discriminatie bewezen Signalen uit stagemarkt: studenten met een niet-westerse achtergrond meer moeite om stage te vinden, dan autochtone studenten

Discriminatie arbeidsmarkt SCP (2015) onderzoek naar selectie laag en middenniveaufuncties Gelijkwaardige (fictieve) kandidaten reageren op dezelfde vacature, enige verschil: achternaam Uitkomst: kandidaat met autochtone naam heeft bijna 2x hogere kans op uitnodiging voor gesprek dan kandidaat met Marokkaanse achternaam

Hoe zit het op de stagemarkt? student met migratieachtegrond zoekt langer (SBB) solliciteert vaker voor succesvolle uitnodiging (ROA) minder vertrouwen in gelijke kansen op stage (SCP)

Medewerkers BPV / stagebegeleiders Verschillen observaties & (h)erkenning discriminatie Uiteenlopend 'van nooit' tot 'regelmatig‘ Tussen collega’s BPV weinig uitwisseling

Verschil per sector en functie Nauwelijks signalen van discriminatie over overheidsinstellingen en maatschappelijke (zorg) organisaties Wel signalen van discriminatie door kleine en middelgrote bedrijven in oa. (detail) handel, horeca/hotel en advocatuur Wel signalen bij representatieve functies (balie)

Hoe wordt gereageerd op signalen? Weinig meldingen bij SBB, ADV en College Rechten v.d. Mens Studenten mijden bedrijven waarover ‘het verhaal gaat’ dat niet-westerse stagiaires minder gewenst zijn Stagebegeleiders vermijden moeilijke gesprek met werkgevers Sturen andere student die wel voldoet aan wensen werkgever

Waarom bpv/ stagebegeleiders signalen negeren? Is het wel /niet discriminatie? (niet zeker) Leerwerkbedrijf willen behouden (eigen belang) In belang van leerling (overtuiging - geen probleem erkenning)

Waarom studenten mijden? coping strategie (voorkomen van afwijzing) gebrek aan vertrouwen in kansen in arbeidsmarkt gemak: eigen netwerk

Mogelijke effecten van mijding/ matching Studenten met een migratieachtergrond lopen, vaker dan autochtone studenten , op stage bij overheid maatschappelijke organisatie werkgever met een migrantenachtergrond.

Welke studenten zijn kwetsbaar? die geen werkgevers hebben in het eigen netwerk hebben de meest kwetsbare positie. die niet kunnen rekenen op betrokken begeleiders vanuit school die studeren aan roc’s die (nog) geen beleid hebben mbt omgaan met discriminatie.

Hoe kan je verschil maken? Leren (h)erkennen en bespreken van discriminatie Studenten serieus nemen/ stagebegeleiding = goud! Ga ‘rustig’ gesprek aan met leerwerkbedrijven (ABU) Maak afspraken (LOB) en leg vast in beleid Optimale ontmoeting tussen student en bedrijf (geef voldoende info en gebruik rol intermediair)

Zinvolle stappen voor onderwijs Erkennen Herkennen Bespreken Handelen