Werkgroep sociale activering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

De stages die voorafgaan aan een tewerkstelling
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Sociale activering in OCMW Gent
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Armoedebeleid Gent Armoedebeleidsplan Gent
Wetsvoorstel Vrijwilligerswerk/leefloon Werkgroep activering 4/7/11.
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Inspiratiedag “Kinderopvang in de praktijk” Actualiteit à la carte 2 oktober 2008 Mechelen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
De stages die voorafgaan aan een artikel 60§7. Context Werkgroep 22 september 2010 Besluiten : Bevoegdheden POD MI Geen nieuwe reglementering Geen wijziging.
Werkgroep Activering - 13 september Stand van zaken.
Inleiding Algemene beleidsverklaring van 1 december 2011 Overdracht van bevoegdheden van de federale overheid naar de deelstaten Doelstelling: zorgen voor.
O.C.M.W. van Bergen Stelsel van Socioprofessionele Inschakeling Dienst Activering - Werking Werking Presentatie van 12 mei 2010.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
SOCIALE ACTIVERING: FEDERALE BEVOEGDHEID & WHAT ELSE ? Vanessa De Greef, assistante au Centre de droit public de l’ULB 1 Colloquium over het thema van.
Werkgroep sociale activering 28 november AGENDA Feedback vergadering 17 oktober Beste praktijken : GPMI sociale activering (OCMW Antwerpen) en werking.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Werkgroep sociale activering
FONDS VOOR EUROPESE HULP AAN DE MEEST BEHOEFTIGEN - FEAD April 2015.
ABBEYFIELD VLAANDEREN VZW
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Werkgroep Sociale Activering 13 oktober Agenda 1.Goedkeuring verslag van 26 juni Feedback overeenkomsten OCMW’s “grote steden” + clusters.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Werkgroep sociale activering 11 oktober 2016
Werkgroep activering 2 april 2015.
Werkgroep Activering 16 maart 2017
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Sint-Niklaas en Beveren
Werkgroep sociale activering
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Espace Ressources OCMW van Sint-Gillis
Werkgroep sociale activering 15 juni 2017
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Werkgroep sociale activering 19 oktober 2017
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Groei dossiers/ lokale opleg
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Onze regio, onze toekomst!
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Transcript van de presentatie:

Werkgroep sociale activering 28 november 2014

AGENDA Feedback vergadering 17 oktober Beste praktijken : GPMI sociale activering (OCMW Antwerpen) en werking sociale activering (OCMW Gent) Fonds voor participatie en sociale activering : Koninklijk Besluit houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de OCMW’s voor 2015 Voorstel voor subsidies clusters en verhoogde toelage « grote steden » voor het jaar 2015 Varia

Feedback vergadering 17 oktober Reacties verwacht vóór 15 november OCMW van Doornik : GPMI: optimaal gebruik van de GPMI vraagt tijd en menselijke middelen Huidige toestand in Doornik: er wordt een beroep gedaan op het GPMI bij wettelijke verplichtingen. Nooit als sanctiemiddel Samenwerking met partners vaak moeilijk: deontologie, beroepsgeheim of mobiliteit GPMI kan problemen vormen voor bepaalde begunstigden: laaggeletterdheid, de taal niet kunnen spreken, niet bekwaam zijn om zich schriftelijk uit te drukken Subsidies clusters en grote steden: mogelijkheid analyseren om de OCMW's te financieren op basis van het aantal ondertekende GPMI financiële middelen om de toegang tot het GPMI te ontwikkelen

Feedback vergadering 17 oktober OCMW Mechelen: GPMI = administratief instrument, geen meerwaarde voor de begeleiding Zijn graad van zelfstandigheid verhogen, vraagt veel tijd: de evaluaties waar in de reglementering van de GPMI voorzien is, zijn niet realistisch. ( 1 X / kwartaal) Contractualisering? Geen echt overleg, maar het OCMW's bepaalt de voorwaarden Mogelijke foutieve keuzes: de sanctie is niet verantwoordelijk vanuit pedagogisch standpunt + invoering van de sanctie binnen een "pedagogisch" onrealistische termijn, want administratieve logheid Geen extra voorwaarde voor de toekenning van het LL: vastgelegd in de wet 3 aanbevelingen: De evaluatietermijnen herzien in het kader van de GPMI Spanning vermijden tussen de reglementering LL en de reglementering GPMI Geen uitbreiding van de wet om GPMI sociale activering te creëren: brede interpretatie voor de OCMW's

Goede praktijk: OCMW Antwerpen

Goede praktijk: OCMW Gent

KB 2015 bevordering van de participatie en de sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de OCMW's

Onderzoek ULB – KU Leuven HIVA "Proeven van participatie" 2011 Aanbevelingen: - de federale overheid moet anticiperen op de groeiende aanvraag van de gebruikers: het totale aantal toelagen verhogen - een structureel karakter invoeren bij het Fonds voor participatie en sociale activering: de jaarlijkse financiering vermijden

De subsidies In 2014 : PSCS: 6. 829. 000 EUR Kinderarmoede: 4. 309 De subsidies In 2014 : PSCS: 6.829.000 EUR Kinderarmoede: 4.309.000 EUR Totaal: 11.138.000 EUR Begroting 2015: nog niet over gestemd Via herverdelingen zal de POD de beschikbare budgettaire middelen trachten te optimaliseren om de besparingen te beperken Wanneer over de begroting is gestemd, publicatie KB 2015

Gebruik van de middelen toont een goede integratie aan van de maatregel binnen de OCMW's

Details onderbenutting van de middelen

Het structurele karakter ABN 2014 – Minister BORSUS "In 2015 zullen ook de middelen (van) het Fonds voor participatie en sociale activering blijvend ingezet worden" « En 2015, les ressources du Fonds pour la participation(e)et activation sociale seront déployés de façon permanente"

KB 2015: voorstellen. - De uitwisseling van goede praktijken KB 2015: voorstellen? - De uitwisseling van goede praktijken? (Bijv : LinkedIn) - Het gebruik van het uniek jaarverslag? - Het behoud van de kinderarmoede? - Andere prioriteit?

Voorstel voor subsidies clusters en verhoogde toelage « grote steden » voor het jaar 2015

Impact 6e Staatshervorming Professionele activering OCMW-begunstigden sinds 1/7/14 geregionaliseerd. => geen clusterplan gericht op socio-professionele inschakeling niet mogelijk (samenwerking aan een gemeenschappelijk opleidings- en tewerkstellingsbeleid) => geen verhoogde staatstoelage voor grote OCMW’s voor specifieke initiatieven gericht op sociale inschakeling Lineaire besparing -20% op budget 2015 (o.a. BA 11.43.52.43) Voorstel heroriëntering subsidiebesluiten clusters + verhoogde staatstoelage gericht op initiatieven gericht op sociale activering

Doel van de subsidie Initiatieven gericht op sociale activering Voor begunstigden die niet kunnen werken Sociale activering is het verhogen van de maatschappelijke participatie en het doorbreken van sociaal isolement door maatschappelijk zinvolle activiteiten te ondernemen, ofwel als een doel op zich, ofwel als een eerste stap in een traject van socio-professionele inschakeling, ofwel als een eerste stap in een (latere) betaalde tewerkstelling. Wettelijke opdracht OCMW (art. 57 organieke OCMW-wet): maatschappelijke participatie van gebruikers te bevorderen Instrument GPMI

Doel van de subsidie Uitvoering van het federaal Regeerakkoord Werken is de beste remedie tegen armoede. .. Activering blijft het speerpunt van het armoedebeleid. Het Geïndividualiseerd Project voor Maatschappelijke Integratie wordt in overleg met de sector uitgebreid naar andere gerechtigden inzake maatschappelijke integratie en dienstverlening. Hierin wordt, in onderling overleg, een duidelijk traject naar meer zelfredzaamheid opgenomen en worden evaluatiemomenten voorzien. De regering zal het subsidiebeleid herzien. Er wordt gestreefd naar meerjarige financiering van projecten, zodat begunstigden op langere termijndoelstellingen kunnen werken. Subsidies zullen worden toegekend op basis van een resultaatsgerichte en responsabiliserende benadering om zo veel mogelijk mensen uit de armoede te halen. Uitvoering verkiezingsprogramma MR Om de sociale uitsluiting te bestrijden, wil de MR: • De deelname aan het sociale leven bevorderen om te vermijden dat kansarmen buiten de maatschappij geraken: de toegang vergemakkelijken tot cultuur en sport; vrijwilligerswerk aanmoedigen Dit via verplichte begeleidingstrajecten door een contractualisering van de hulp om de steuntrekkenden aan te moedigen om kwalificerende opleidingen te volgen, om actief werk te zoeken of via een maatschappelijk engagement (vrijwilligerswerk).

Voorstel verhoogde staatstoelage 2015: selectiecriteria In het belang van de continuïteit met 2014, zelfde criteria hanteren: Opgenomen zijn in lijst plaatselijke overheden ikv stedelijk beleid cfr. KB 12/8/2000 => idem 2014 Minstens 40.000 inwoners tellen => idem 2014 3. Bediend worden door OCMW dat verhoogde staatstoelage geniet cfr. Art.32, §§ 2 tot 5, RMI wet. => idem 2014 4. Bediend worden door OCMW waarvan aantal tewerkstellingen art.60, regionale gemiddelde overschrijdt => vervalt wegens regionalisering => 2 van de 3 voorwaarden vervullen

Voorstel verhoogde staatstoelage 2015: budget Budget 2015: -20% of 6.534.763,86€ Geselecteerde OCMW’s zelfde budget dan 2014 -20%

Rapportering Via uniek jaarrapport: OCMW’s en Minister onderhandelen over te behalen streefdoelen en streefcijfers => jaarlijkse overeenkomst Na ondertekening overeenkomst => 75% van de subsidie gestort obv schuldvordering Saldo wordt gestort na goedkeuring door Minister van het bereikte resultaat ifv vastgelegde doelstellingen

Evaluatie doelstellingen Kwalitatieve en kwantitatieve streefdoelen: Omschrijving resultaten Omschrijving van de partnerschappen Streefcijfers objectieven sociale activering: 3.1. aantal personen waarvoor sociale balans wordt gerealiseerd 3.2. aantal personen in traject via GPMI sociale activering 3.3. aantal personen toegeleid naar socioprofessioneel traject na GPMI sociale activering 3.4. aantal personen toegeleid naar tewerkstelling na GPMI sociale activering 3.5. aantal personen waarvoor verhoogde zelfredzaamheid wordt gerealiseerd na GPMI sociale activering

Evaluatie doelstellingen 4. Financiële rapportering 4.1. omschrijving van de kosten 4.2. omschrijving van eigen inbreng 4.3. Omschrijving niet geconsumeerd budget 2015 = overgangsjaar, minimale wijzigingen Continuïteit met rapportering 2014 Inspanningsverbintenis geen resultaatsverbintenis

Timing Beslissing Minister Asap Bespreking methodologische benadering met OCMW’s Werkgroep sociale activering 28/11/14 Publicatie Koninklijke Besluiten Eind 2014 Aanpassing uniek rapport ifv nieuwe beleidsoriëntaties Van zodra beslissing Minister Onderhandelingen overeenkomsten 2015 Van zodra publicatie KB-en Januari 2015 Ondertekening overeenkomsten door Minister en OCMW Informatiesessies OCMW’s mbt nieuwe beleidsoriëntaties Januari-februari 2015

Varia