Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

I love you.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Leren en doceren in de 21e eeuw
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Woordvolgorde met woorden van tijd
Aandacht voor taal raakt de hele school
Consciously, we teach what we know;
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Gepersonaliseerd leren:
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Referentiekader voor het onderwijs
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
De Betekeniseconomie.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Salt & Light Zout & Licht
Onvoltooid tegenwoordige tijd
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Presentatie Rode Bosbes
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
how to create an Optimal Classroom Experience
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren Kris Van Huynegem Frank Vercleyen

Doel van de workshop Een aantal begrippen Inleiding Doel van de workshop Een aantal begrippen

Wat maakt leren zichtbaar?

Wat maakt leren zichtbaar? Paul Kirschner Rob Coe Klik op de naam voor meer informatie John Hattie Richard Ryan

Wat maakt leren zichtbaar? Meta-onderzoek over effecten Bepalende (f)actoren bij leren Feedbackcultuur

Wat maakt leren zichtbaar? Poor proxies for learning

Wat maakt leren zichtbaar? Competentie Autonomie Verbondenheid Intrinsieke vs extrinsieke motivatie

Wat maakt leren zichtbaar? Onderwijsmythes

Waarom veranderen? PPGO! OLB 21th century skills R-OK

Van de wetenschap naar de klas Praatronde over 3 leervormen naar keuze

Karrensporen in onze mindset

Toen ik in het SO zat … Waar verwierven jongeren kennis? Welke werkvormen gebruikte de leraar? Op welke manier werd onderwijs aangeboden? Op welke manier werd kennis doorgegeven? Welke relatie was er tussen leerling en leraar? Welke relatie was er tussen de leerlingen onderling?

Als de cloud de leerkracht vervangt De Morgen, 30/01/2017 De toekomst van het leren ligt niet in de handen van een leerkracht, maar in de ongrijpbare cloud. Wat je zelf leert, leer je beter, beweert de Indiase onderwijsdeskundige Sugata Mitra. Maar kunnen kinderen wel zonder het houvast van de docent?

GO! visie op diep en betekenisvol leren: PUSH + PULL Mark Willems

Criterium op continuüm: eigenaarschap

Leercultuur als basis leerproces Eigenaarschap = Leercultuur creëren Growth mindset bij de leerlingen

Leercultuur als basis leerproces Growth mindset “leercultuur” bouwen bij de leerlingen Doelen Succescriteria Feedback

Assessment for learning: Leren zichtbaar maken AFL is een manier van onderwijzen en leren waarbij feedback een onderdeel voor de leerkracht en de leerling is van het leerproces: waar sta ik als leerling, waar moet ik heen en hoe raak ik er best? ‘… the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers to decide where the learners are in their learning, where they need to go and how best to get there’ (Assessment Reform Group, 2002)

Leercultuur = feedbackcultuur Hoe zie jij Leren zichtbaar worden?

Waarom nieuw onderwijsconcept ? Vanuit de wil van ouders Uit noodzaak (bv. voor de lln-cijfers) Vanuit een visie ...

Onderwijsconcepten: praktijkvoorbeelden In Brugge https://www.youtube.com/watch?v=ZmbWv4Vvi9c In Moerbeke https://www.youtube.com/watch?v=1LCoSTJkSt8&feature=youtu.be In Herzele https://youtu.be/a2JMMEPFe20 In Diest https://vimeo.com/149376770 In Leopoldsburg https://www.youtube.com/watch?v=exQUyrfR1f8

Grammar of Schooling veranderen

Droomconcept Hou de leervorm uit vorige oefening tegen het licht van PUSH+PULL-leren binnen het leerproces AFL

Blijven dromen! Wil je verder dromen? frank.vercleyen@g-o.be kris.van.huynegem@g-o.be hoofdadviseur pedagogisch adviseur methode- en innovatie of contacteer je regio-adviseur!

The Grammar of Schooling Het jaarklassensysteem en de praktijk van heroriënteren maken deel uit van onze grammar of schooling. Dit is het geheel van regulerende structuren en regels die leren en instructie organiseren, zoals de aanwezigheid van een schoolbord, toetsen, lesuren, of het principe van vakleraren (Tyack & Tobin, 1994). Net zoals de grammatica in taal, is de grammatica in onderwijs een vanzelfsprekendheid en dus moeilijk te veranderen. Vernieuwingen hebben meer slaagkans als ze passen binnen de maatschappelijke perceptie van wat een ‘echte school’ is. Onderwijs dat toegankelijk is voor een grote diversiteit aan leerlingen en de grenzen van het jaarklassensysteem overstijgt, past niet altijd binnen onze grammar of schooling. is dit niet beetje verwarrend?

The Grammar of Schooling Administrators, teachers, parents and students usually have an unconscious underlying knowledge of what the “real school” consists of and consequently, any innovation or teaching changes that deviate from that internalized model, hardly if ever, succeed. Asunción Martínez Arbelaiza; José Miguel Correa Gorospe. Can the grammar of schooling be changed? Computers & Education, Volume 53, Issue 1, August 2009, Pages 51–56 David Tyack and William Tobin (Stanford University). The “Grammar”  of Schooling:  Why Has it Been so Hard to Change? American Educational Research Journal. Fall, Vol. 31 1994), No. 3, pp. 453-479 https://www.youtube.com/watch?v=HVPzlWUtbHo