Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren Kris Van Huynegem Frank Vercleyen
Doel van de workshop Een aantal begrippen Inleiding Doel van de workshop Een aantal begrippen
Wat maakt leren zichtbaar?
Wat maakt leren zichtbaar? Paul Kirschner Rob Coe Klik op de naam voor meer informatie John Hattie Richard Ryan
Wat maakt leren zichtbaar? Meta-onderzoek over effecten Bepalende (f)actoren bij leren Feedbackcultuur
Wat maakt leren zichtbaar? Poor proxies for learning
Wat maakt leren zichtbaar? Competentie Autonomie Verbondenheid Intrinsieke vs extrinsieke motivatie
Wat maakt leren zichtbaar? Onderwijsmythes
Waarom veranderen? PPGO! OLB 21th century skills R-OK
Van de wetenschap naar de klas Praatronde over 3 leervormen naar keuze
Karrensporen in onze mindset
Toen ik in het SO zat … Waar verwierven jongeren kennis? Welke werkvormen gebruikte de leraar? Op welke manier werd onderwijs aangeboden? Op welke manier werd kennis doorgegeven? Welke relatie was er tussen leerling en leraar? Welke relatie was er tussen de leerlingen onderling?
Als de cloud de leerkracht vervangt De Morgen, 30/01/2017 De toekomst van het leren ligt niet in de handen van een leerkracht, maar in de ongrijpbare cloud. Wat je zelf leert, leer je beter, beweert de Indiase onderwijsdeskundige Sugata Mitra. Maar kunnen kinderen wel zonder het houvast van de docent?
GO! visie op diep en betekenisvol leren: PUSH + PULL Mark Willems
Criterium op continuüm: eigenaarschap
Leercultuur als basis leerproces Eigenaarschap = Leercultuur creëren Growth mindset bij de leerlingen
Leercultuur als basis leerproces Growth mindset “leercultuur” bouwen bij de leerlingen Doelen Succescriteria Feedback
Assessment for learning: Leren zichtbaar maken AFL is een manier van onderwijzen en leren waarbij feedback een onderdeel voor de leerkracht en de leerling is van het leerproces: waar sta ik als leerling, waar moet ik heen en hoe raak ik er best? ‘… the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers to decide where the learners are in their learning, where they need to go and how best to get there’ (Assessment Reform Group, 2002)
Leercultuur = feedbackcultuur Hoe zie jij Leren zichtbaar worden?
Waarom nieuw onderwijsconcept ? Vanuit de wil van ouders Uit noodzaak (bv. voor de lln-cijfers) Vanuit een visie ...
Onderwijsconcepten: praktijkvoorbeelden In Brugge https://www.youtube.com/watch?v=ZmbWv4Vvi9c In Moerbeke https://www.youtube.com/watch?v=1LCoSTJkSt8&feature=youtu.be In Herzele https://youtu.be/a2JMMEPFe20 In Diest https://vimeo.com/149376770 In Leopoldsburg https://www.youtube.com/watch?v=exQUyrfR1f8
Grammar of Schooling veranderen
Droomconcept Hou de leervorm uit vorige oefening tegen het licht van PUSH+PULL-leren binnen het leerproces AFL
Blijven dromen! Wil je verder dromen? frank.vercleyen@g-o.be kris.van.huynegem@g-o.be hoofdadviseur pedagogisch adviseur methode- en innovatie of contacteer je regio-adviseur!
The Grammar of Schooling Het jaarklassensysteem en de praktijk van heroriënteren maken deel uit van onze grammar of schooling. Dit is het geheel van regulerende structuren en regels die leren en instructie organiseren, zoals de aanwezigheid van een schoolbord, toetsen, lesuren, of het principe van vakleraren (Tyack & Tobin, 1994). Net zoals de grammatica in taal, is de grammatica in onderwijs een vanzelfsprekendheid en dus moeilijk te veranderen. Vernieuwingen hebben meer slaagkans als ze passen binnen de maatschappelijke perceptie van wat een ‘echte school’ is. Onderwijs dat toegankelijk is voor een grote diversiteit aan leerlingen en de grenzen van het jaarklassensysteem overstijgt, past niet altijd binnen onze grammar of schooling. is dit niet beetje verwarrend?
The Grammar of Schooling Administrators, teachers, parents and students usually have an unconscious underlying knowledge of what the “real school” consists of and consequently, any innovation or teaching changes that deviate from that internalized model, hardly if ever, succeed. Asunción Martínez Arbelaiza; José Miguel Correa Gorospe. Can the grammar of schooling be changed? Computers & Education, Volume 53, Issue 1, August 2009, Pages 51–56 David Tyack and William Tobin (Stanford University). The “Grammar” of Schooling: Why Has it Been so Hard to Change? American Educational Research Journal. Fall, Vol. 31 1994), No. 3, pp. 453-479 https://www.youtube.com/watch?v=HVPzlWUtbHo