Het ontwerpen van lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond van groep 5
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Get in to our ‘griezeltocht’ HÉ YOU!!! YEAH YOU!!!
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Informatie over opzet onderbouw
Ziek zijn.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Collectief portfolio groep 3
Een elfje maken over Canada
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Al doende leren training docenten
Verlengde Instructie Groepen 3.
Welkom in groep 4.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Zelfstandig werken Groepen 3.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Woordposters in de klas
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Welkom op onze open schoolavond
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Woordenschat groep 5 Thema 3 Les 2
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 1
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Informatieve bijeenkomst
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Hoe volgen wij de kinderen?
Bijeenkomst September 2015
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Differentiëren in de Franse les
Informatieavond groep 3/4
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
HET LICHAAM Almudena Molina Cobos. HET LICHAAM (lichamen)
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Informatie cluster Wie staat waar? 7B Alma / Tessa 7A Sylvia 7C Dianne.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 8 University Microben
Welkom in groep 6/7!.
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Ons lichaam.
De gemiddelde leerling…
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Woord van de dag woordenschat.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Circuit en hoeken.
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Kleuters spelen toch alleen maar?
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Informatieavond Schooljaar
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Welkom in groep 6/7!.
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Kies een spel of luister naar de liedjes
Les 5. Over de grens?! B E L O V E D.
Robuust (woordenschat)onderwijs
Transcript van de presentatie:

Het ontwerpen van lessen Thematisch werken met woordenschat, met behulp van LOGO 3000 Inzet van de theorie van ‘Zien is snappen’ Werken met woordenlijsten Zelf bedenken hoe je de woorden aan wilt bieden;  creativiteit gebruiken  aanbieden op verschillende niveaus  zorgen voor verschillende verwerkingsvormen Wel gebruik maken van de viertakt (voorbewerken-semantiseren-consolideren- controleren).

Aftekenlijst Lichaam het lijf de schouder het hoofd de billen de buik   de schouder het hoofd de billen de buik de nek de borst de rug Cluster: peuters, herfst 2   het gezicht luisteren de wang het oog het oor kijken de neus de kin

In de praktijk Werken in circuit vorm: Groepje op de computer voor het consolideren Groepje instructie bij de leerkracht op niveau Zelfstandige opdracht, zoals: een knutselopdracht, in de themahoek, een memoryspel, etc. Coöperatieve werkvormen Klaslokaal talig en uitdagend inrichten

Toetsing Receptief Productief Waar zie je een zandbak? Zij maken….

Voordelen en nadelen Voordelen: Nadelen: Thematische werken voor langere periode Bak-woorden Mooie platen: uitgewerkt met een woordtrap, woordkast, woordparaplu en woordweb Je hoeft niet al het materiaal zelf te maken Leerkrachtkaarten met de Viertakt uitgewerkt (voorbewerken-semantiseren-consolideren-controleren) Computerprogramma Je zit niet vast aan methode lessen. Je kan je eigen creativiteit kwijt Nadelen: Het is een flinke investering De woorden zijn voor jonge kinderen (peuter/kleuter) Het zelf bedenken van de lessen kan veel tijd kosten Leerkrachtafhankelijk of er naast het aanleren van de woorden ook gewerkt wordt met het maken van zinnen of het uitspelen/werken van een verhaal.

Er komt mogelijk een subsidie/fonds voor een nieuwe methode. Vragen Er komt mogelijk een subsidie/fonds voor een nieuwe methode. Wie hebben gewerkt met de leskisten en wat vonden jullie ervan? Is het nodig om meer van deze leskisten te maken en waarom? Welke thema’s? Wat hebben jullie gemist in de leskisten? Zou Zien is Snappen ook toegevoegd moeten worden bij de leskisten?