Richtlijnen voor professionele begeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Seminar Ouders'onderwijs Persoonlijkheids Training over vijf modules.
situationeel leiderschap
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Verantwoordelijke Leni.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Goal Attainment Scaling (GAS)
Leer- werkplaats MPG aanpak
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Zorg nieuwe stijl.
Samen werken aan een gezonde regio!
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Ondernemen(d) in het onderwijs
Coachen Maandag 14 juni 2006.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Een theoretische verkenning
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Het collectieve verbeterplan voor de korte termijn
Dossier Empowerment.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Voortijdig schoolverlaten
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Integraal sociaal werk
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
#EBJ16.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Rik Viergever 26 September 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Richtlijnen voor professionele begeleiders instrument voor professionals die werken met 45-plussers Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Verschillende gebruikers Individuele gebruiker Praat met een professional Praat met partner of vriend Individueel HR-Manager Job-coach Maatschappelijk werker Trainer In een groep De gebruikershandleiding is oorspronkelijk bedoeld voor werknemers van 45 + die overwegen een volgende stap te zetten in hun beroepsleven. De impact van de oefening kan groter zijn als mensen de uitkomsten bespreken met hun partner of vriend. Een andere mogelijkheid is om het te bespreken met professionals in het beroepsleven: met uw HR-manager, uw jobcoach, uw maatschappelijk werker of je trainer. Deze professionals kunnen de Handleiding zelf gebruiken in het werken met oudere werknemers, individueel of in groepen. Om al deze redenen hebben wij de handleiding RICHTLIJNEN Jumbo Klercq

Wie is zelf een oudere werknemer van 45+? Wie is professional? Vragen aan het publiek bedoeld om de interactie tot stand te brengen Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Inhoud Richtlijnen voor professionele begeleiders 1. Professionals, vaardigheden en competenties 2. Uitdagingen en en vragen rond het werken met 45-plussers 3. Werk, competenties en meetbaarheid 4. Het 3C-model 5. Overgangssituaties, werkpatronen en vaardighedenmodules 6. Verschillende leersituaties 7. Bruikbare tips Dit is de inhoud van de Richtlijnen voor professionele begeleiders Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Zes overgangssituaties Van betaald werk naar betaald werk naar zelfstandig ondernemerschap Naar andere onbetaalde activiteiten Van werkeloosheid Van werkloosheid naar zelfstandig ondernemershap Onder of boven de lijn De Richtlijnen besteden extra aandacht aan de verschillende mogelijke overgangen waarin 45+ werknemers zich kunnen bevinden Het is belangrijk om te bepalen welke oudere werknemers boven de lijn zitten en meer mogelijkheden hebben, en welke onder de lijn zitten en dus een meer achtergestelde positie hebben Jumbo Klercq

Soms is er een lange weg te gaan Betaald werk Zelfstandig ondernemerschap en/of betaald werk Andere onbetaalde activiteiten Van onbetaalde activiteiten naar betaald werk Van onbetaalde activiteiten naar betaald werk of zelfstandig ondernemerschap In de Richtlijnen wordt er nadrukkelijk op gewezen dat het soms ook een lange weg te gaan is. Eerst verschillende kleinere stappen zetten, maakt het makkelijker om op langere termijn een periode van werkloosheid weer terug te keren naar nieuw betaald werk. Dit is met name voor kwetsbare werknemers het geval. Langdurige werkloosheid

Wat verwacht je van professionals Welke competenties hebben zij nodig? Vraag aan het publiek Jumbo Klercq

Wat doen professionals De Richtlijnen bevat een opsomming van alle verschillende gebieden waar professionals actief kunnen zijn. Het is kenmerkend voor professionals dat ze een expertise of betrokkenheid hebben in meerdere gebieden. We moeten ons ervan bewust blijven dat professionals ook zelf volwassenen leerders zijn en blijven. Dat betekent dat ze soms fouten maken, naar nieuwe manieren zoeken, zich afvragen wat ze aan het doen zijn. Ze zijn kritisch en reflectief over hun eigen gedrag en professionele interventies. Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Welke competenties hebben professionals? De Richtlijnen bevat ook een overzicht van de benodigde generieke competenties voor professionals Persoonlijke competentie: zelf een volledig autonoom “lifelong learner” zijn ocompetentie: communicator, teamspeler en netwerker zijn Beroepscompetentie: verantwoordelijk zijn voor de verdere ontwikkeling van de volwasseneneducatie Theoretische of praktische expertise hebben op een bepaald gebied Een didactische competentie ontwikkeld hebben In staat zijn tot empowerment van lerende volwassenen Bekwaam zijn in het omgaan met heterogeniteit en diversiteit in groepen Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Verschillende situaties voor professionals Competent, bereid en gelukkige mensen Competent, bereid en ongelukkige mensen Competent, gefrustreerd, bereid en niet bereid Gefrustreerd, minder competent en soms niet bereid Empowerment & Concrete bijstand Onder of boven de lijn Motivatie & Zelfvertrouwen Het is veel gemakkelijker om te werken met mensen die boven de lijn zijn dan met degenen onder de lijn. Boven de lijn zijn oudere werknemers meer competent en bereid, en hebben wat meer geluk. De professionele aanpak om hen te ondersteunen moet zich vooral richten op empowerment en het geven van concrete bijstand en hulp. Onder de lijn is het veel moeilijker, omdat mensen hier meestal meer gefrustreerd, onwillig en soms ook minder competent zijn. Hier moet de professionele aanpak zich richten op motivatie, stimulatie en het vergroten van het zelfvertrouwen van de deelnemers. Als professional moet je geen illusies verkopen en mensen nieuwe banen beloven, maar je moet ze helpen om concrete stappen vooruit te zetten en nieuwe perspectieven te creëren. Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Wat kunnen professionals doen Adviseren Gidsen Coachen Mentoring Motivatie Empowering Opleiding Training Op deze foto zie je wat professionals echt doen - kort gezegd in andere woorden: ze vinden het goud in elke individuele werknemer Het goud vinden! Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

Saskia Reijnen & Jumbo Klercq Wat mag u verwachten? Individueel werken In een groep Werken aan de hand van een specifieke situatie of vraag Op maat ondersteuning Concrete stappen vooruit zetten Persoonlijk werkplan Uitwisseling Discussie Spiegelen aan elkaar Leren van elkaar Gezamenlijke ondersteuning En tot slot ziet u hier wat voor soort ondersteuning u kunt verwachten van professionals in één-op-één situatie en in groepsverband. Saskia Reijnen & Jumbo Klercq

3C: persoonlijke investering in uw toekomst Met het 3c-model werken, individueel, in groepsverband , en al dan niet met professionele begeleiding is een persoonlijke investering in uw toekomst en in uw sociaal-economisch welzijn. Saskia Reijnen & Jumbo Klercq