als er conflicten dreigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Communicatie met de klant
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Liefde en relaties.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Omgaan met kritiek en conflicten Een pastoraal appel.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt.
Keuzes maken.
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Omgaan met gevoelens.
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
LOB zeven stappen naar succes
Reflecteren even pas op de plaats
Week 1, les 5.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Welkom 9/19/2018.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie in de kerkenraad
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Over communiceren in het huwelijk
Communicatie 7e les.
Wat doe jij?.
Loopbaan en burgerschap les 3
Liefde en relaties.
Les 6: non-verbale communicatie
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Over communicatie (-problemen) in het huwelijk
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

als er conflicten dreigen Communicatie als er conflicten dreigen

Waar? In welke situaties hebben jullie conflicten? Welke zijn het meest belastend? Welke zijn het taaist om op te lossen? Hoe probeer je er tot nu toe mee om te gaan? Dit kun je voor jezelf nagaan, maar ook al in het gesprek inbrengen. Je kunt tot een prioriteitenlijstje komen: wat ga je het eerst bespreken. Bespreek nooit alles tegelijk!

Stellingen, mee eens of mee oneens? Praten is beter dan zwijgen bij conflicten. Er wordt wel gepraat, maar er wordt niet geluisterd. Een beetje meer liefde van Christus en de problemen zijn opgelost. Miscommunicatie heeft met karakters van mensen te maken. Soms moet je stoppen met praten en dan maar uit elkaar gaan. Niet alles is op te lossen.

De basisvragen van de loodgieter Een loodgieter lost een probleem in vier stappen op. Hij kijkt 1. wat er aan de hand is en 2. hoe dat komt en 3. wát hij nou wil bereiken en 4. hóe die dat kan bereiken. Wat gaat er volgens jou soms fout in de communicatie (of relatie) tussen jou en anderen? Hoe komt dat, denk je? Hoe zou er volgens jou gecommuniceerd (beter met elkaar omgegaan) moeten worden? Wat moet er gedaan worden om dat te bereiken?

Teleurstellingen en verlangens Als je de vier punten van de ‘loodgieter’ bespreekt, stel (ook) aan de orde Wat je verwacht had en Waarin je vervolgens teleurgesteld bent. Bij wat het moet worden formuleer je je verlangens. Omdat ALLE partijen dit kunnen doen, moet er ergens een compromis komen waarin verwachtingen / verlangens op elkaar afgestemd worden om nieuwe teleurstellingen te voorkomen. Anders duurt het conflict voort.

Enige bijbelse gegevens Spreuken 15:1, Spreuken18:13, Rom. 12:15, Ef. 4:29-32, Ef. 5: 17-21, 2 Tim. 1:7 Wat zijn de leerpunten hieruit? Bid erom dat de Heilige Geest leert om allen ernaar te leven. Maar dat begint bij JOU.

Twee soorten conflicten Emotionele conflicten (je levensovertuiging, persoonlijke identiteit zijn in het geding) Rationele conflicten (over zaken, manieren waarop, doelen) Emotionele zijn lastiger dan rationele. Wordt de conflictstof toegedekt? (gevolg: veenbrand) Escaleert het conflict? (gevolg: openlijke ruzies)

Bij (dreigende) conflicten zijn drie reacties mogelijk Je kunt tegen de ander ingaan  strijd Je kunt tegen jezelf ingaan  zelfverloochening / je terugtrekken Je kunt communiceren  het gesprek aangaan Strijd is duidelijk maar lost niets op Je terugtrekken is onduidelijk en lost ook niets op Het gesprek is de enige maar moeilijkste weg

Conflictstijlen Probleem oplossen (‘we zijn er echt uit!’) Forceren (doordrukken van één visie) Compromis zoeken (ieder krijgt iets) Ontlopen (zo lang mogelijk toneelspelen) Toegeven (de minste zijn, over je heen laten lopen) Als je overtuiging (waarheid) belangrijker is dan de relaties (eenheid) neig je naar forceren. Je overtuiging verhindert soms het sluiten van compromissen.

De creativiteit van Paulus In Efeze 4:15 zegt Paulus dat we waarheid en liefde moeten combineren. Kan dat wel?? Wie voor liefde gaat, sluit compromissen. Wie voor waarheid gaat doet dat juist niet. Hoe zie jij dat? Paulus schrijft voor de gemeente. Is zijn opdracht ook op andere terreinen van toepassing (bijvoorbeeld in huwelijken, gezinnen)? Heb je voorbeelden?

Kies voor eerlijke communicatie! Jij mag er zijn en eerlijk aansluiten bij wat je denkt of voelt Wees enkelvoudig in je boodschappen Lees geen gedachten (en stem je gedrag daar niet op af) Verplaats je in de ander; vráág naar diens gedachten en gevoelens Spreek positief tot / over de ander

Lagen in de communicatie In een gesprek communiceer je altijd Inhoud (je hebt een mening over…) Jezelf (je laat iets van je karakter zien) Relatie (je laat merken hoe je over de ander denkt) Appel (je wilt iets bereiken) Hoe eerlijker en hartelijker deze communicatie is, des te eerder is een probleem opgelost of een compromis gevonden.

Als je kritiek hebt spreek dan voor je zelf (ik-boodschap), spreek over feiten én over je beleving bij de feiten val een ander niet aan als persoon (‘jij bent…’) maar spreek hem aan op het gedrag of zijn woorden (‘jij deed… / jij zei…’) en generaliseer niet (‘altijd ben jij…’)

Spreken is luisteren Luister naar feiten Merk de gevoelens van de ander op Let op de non-verbale uitstraling Toon dat je luistert door af en toe in eigen woorden weer te geven wat de ander zegt Toon het luisteren zelf ook non-verbaal (houding, blik, geïnteresseerd zijn)

Storingen van communicatie 1 Minderwaardigheidsgevoelens (dingen niet dúrven zeggen; je snel aangevallen voelen) Eigenwijsheid (drammen; niet open staan voor anderen; per se je gelijk willen halen) Over feiten praten en gevoelens negeren (dan voelt iemand zich niet gehoord) In het eigen denkkader vast blijven zitten (dan neig je naar veroordelen)

Storingen van communicatie 2 Teveel tegelijk aan de orde stellen (dat maakt een gesprek ingewikkeld en verhoogt de irritatie ‘..dat heeft hier niets mee te maken…’) De ander aanvallen of negatief benaderen (dan luistert die niet meer maar gaat zich verdedigen) Zelf elke keer in de verdediging schieten, ook als je niet aangevallen wordt (dan neem je de ander niet serieus)

Storingen van communicatie 3 De grootste stoorzender van een gesprek over conflictstof is misschien wel vermoeidheid (stress, slaapgebrek). Dan reageer je slecht of te fel of onverschillig op elkaar en vergroot je irritaties.  Dus nooit ‘s avonds laat problemen bespreken! En ook niet op vrijdagavond. Dan is iedereen moe.

Uitdaging Als je je verplaatst in de ander, vervolgens samen oploopt, voelt de ander zich begrepen en krijgt hij zin om met je verder te gaan. Communicatie is niet alleen mededelingen doen, maar ook iets delen: blijdschap, vreugde, visie, inzicht, overtuiging, hoop. Soms deel je het gezamenlijke verdriet dat je er niet uitgekomen bent.