Gastcollege Waterveiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Multifunctionele kering Science Park Amsterdam
Advertisements

Het Deltaprogramma Nationaal programma voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening Wim Kuijken 10 juli 2012 – De Maatschappij.
KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
Wie gaat daar eigenlijk over?
Klimaat: de gevolgen, omgaan met risico’s Prof.Dr. Pavel Kabat CCB Wageningen-UR.
Waterschap Peel en Maasvallei Dorpsraad Broekhuizen 13 dec Rein Dupont Portefeuillehouder Waterkeringen Wido Derks Coördinator Waterkeringen en Veiligheid.
§ 1.2 Veranderend weer en klimaat
Overstromingsrisico’s
Hoe de romeinen ons zagen “….. daar stort de zee zich in een ontzagwekkende stroom uit, twee keer per dag, dag en nacht, over een onafzienbare.
2 De strijd tegen het water
Deltaprogramma Het nationale programma voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening 2 e bestuurlijke consultatieronde.
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
Risico’s en gevaren van techniek
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
LEZING DELTAPROGRAMMA
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv het klimaat in de toekomst groot belang van computermodellen forecasting: het klimaat van de toekomst.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Voorspellende analyse
§ 1.3 Veranderende natuurlijke omstandigheden
§ 1.4 Een omgangsregeling met water
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Par. 4.2 / Par. 4.3 A.) ….
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
De zomer van 2003 Teken van klimaatverandering? Prof. Dr. G.J. Komen KNMI.
Ruimte voor de Rivier 3 Klimaatverandering.
Wisselwerking tussen overstromingen vanuit zee en van rivieren Workshop over overstromingsrisico’s, Antwerpen, 20 januari
5 oktober Watergebruik/waterbeheer en de gevolgen van de klimaatsveranderingen Korte terugblik op resultaten middag dr. Mathijs Kok van het bureau HKV.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
Waterschap Rivierenland: Dijkversterking Schoonhovenseveer – Langerak (SLA) Informatieavond 4 juni 2014.
DP2015 Deltabeslissingen: Kaders voor een nieuwe generatie Deltawerken
Hydraulische Randvoorwaarden
Voorblad.
Planning: Uitleg p1.3 [15 min]
Albert Klein Tank 14 November 2009 Klimaatscenario’s: wat staat ons te wachten?
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein? Versie: Kustzone. Hoofdstuk 1. Introductie.
Hoog water op het schoolplein?
Vitaal en Kwetsbaar Pilot Botlek – DP Rijnmond-Drechtsteden en DP Ruimtelijke adaptatie 8 oktober 2015 Botlek M4H Noordereiland/ Kop van Feijenoord Havenbedrijf.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Markermeer: Watersysteem, hydraulische randvoorwaarden en pompen Markermeerdijken Noord-Holland Harold van Waveren Rijkswaterstaat.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Texel veilig voorbereid op overstromingen. Wat voor keringen zijn er op Texel? Hoe werkt meerlaagse veiligheid? Doorbraak bij de Eendrachtspolder in ’53;
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-9
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Invloed klimaatverandering op waterhuishouding Texel Marcel Boomgaard 5 maart 2015.
1 HV Hoofdstuk 4 Natuurgeweld § 8 en 9
HWBP en de nieuwe normen Richard Jorissen/Erik Kraaij Regiosessie nieuwe normen juni 2015.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
Ervaringen Rivierenland bij HWBP koploperproject Gorinchem- Waaardenburg (GoWa) Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud.
Aanpak Zwartemeerdijk aanscherping versterkingsopgave Jes Kaihatu, beleidsadviseur waterkeringen Waterschap Zuiderzeeland.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Randprogramma 19 januari 2009.
Klimaatverandering en schade Alex Hoen, Verbond van Verzekeraars 4 februari 2016.
Probus Primus Deventer Henk Jan Overbeek 2016 waterbeleid Nederland : “zijn we ooit klaar” ?
Legitimatie van de nevengeul Varik-Heesselt Roel During, Alterra Wageningen UR 28 september 2016.
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Dijkversterking Arcen
Ontmoetingen tussen water en mens over waterveiligheid
POV-dag 2017: Delen, durven & doen!
Waterveiligheid.
Van 1920 naar heden naar …. Richard Jorissen
Impact Overstromingen Drinkwatervoorziening
Scheefstand Markermeer
Klimaatverandering& Landbouw
Dijkversterking Durgerdam (gevoeligheidsanalyse waterstanden en golven) Richard Jorissen, Matthijs Bénit en Ben Castricum 16 maart 2018.
Meten & Analyseren (M&A)
Het klimaat verandert (powerpoint door Janneke Koster)
De omvang van een steekproef bepalen
Voorspellende analyse
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Transcript van de presentatie:

Gastcollege Waterveiligheid Prof. dr. ir. Matthijs Kok, hoogleraar Waterveiligheid 6 december 2016

De context

Inhoud Afvoer uit Duitsland (de 18.000 m3/s ….) Nieuwe overstromingskansen Maatregelen voor Waterveiligheid Waarom kijken naar het jaar 2100? Tot slot

Riviersysteem Rijn Samenspel van vele factoren zorgt voor (hoge) Rijnafvoer Van oudsher: afvoer- metingen bij Lobith

De 18.000 m3/s ……….. Vaak onduidelijk wat dit getal nu betekent: Maximale afvoer bij Lobith? Maatgevende afvoer bij Lobith? Verschil: de maatgevende afvoer hangt af van de norm, de maximale afvoer hangt hier niet van af.

Extreme rivierafvoeren Waterstanden [m NAP] en rivierafvoeren [m3/s] worden al meer dan 100 jaar gemeten. Maar voor hoogwaterveiligheid zijn we geinteresseerd in de extreme afvoeren (bv. gemiddeld eens per 100 jaar, gemiddeld eens per 1000 jaar, gemiddeld eens per 10.000 jaar) Deze extreme afvoeren kunnen we niet met zekerheid vaststellen, maar wel kunnen ‘meest aannemelijke’ afvoeren worden bepaald, bijvoorbeeld via statistische extrapolatie

herhalingstijd in jaren Statistische extrapolatie……….. 24000 22000 20000 Afvoer Lobith m3/s 18000 16000 14000 12000 10000 8000 6000 Het (statistisch) 90% betrouwbaarheidsinterval van de werklijn van de Rijn bij Lobith. De betrouwbaarheidsband wordt breder naarmate de gebeurtenissen zeldzamer worden. Een 1: 1250 afvoer ligt met 90 % zekerheid tussen 13.000 en 18.500 m3/s Bladzijde 138 uit “Ruimte voor Rijntakken, wat heeft het onderzoek ons geleerd?” Bron: Rijkswaterstaat RIZA 4000 1/1250 2000 1 2 5 20 50 100 200 1000 10000 herhalingstijd in jaren

Onzekere rivierafvoeren De extreme rivierafvoeren zijn onzeker Maar hoe gaan we met onzekerheid om? In het dagelijks leven nemen we continu beslissingen over onzekerheid, er is zelf een bedrijfstak die leeft van onzekerheid (verzekeringen)

Neerslag / Overstromingen in Duitsland Het gedrag van de Rijn bovenstrooms Lobith bepaalt de afvoer van de Rijn in Nederland, onder andere: Extreme neerslag Neerslag afvoer Samenvallen van de verschillende zijrivieren (met name Main, Neckar en Moezel) Hoogte van de dijken Recent is besloten om met een een neerslag- generator (KNMI), Neerslag-Afvoer model en een hydrodynamisch model een schatting te maken van de rivierafvoer bij Lobith (GRADE)

Traject Wesel-Lobith Afvoeren boven ca 17.500 m3/s niet mogelijk (rekening houdend met voorziene dijkversterkingen op dit traject)

Klimaatverandering Het KNMI verwacht in de loop van de komende eeuw meer extreme neerslag gebeurtenissen Dat zien we ook al in Nederland: neerslag is in de afgelopen decennia met ca 10% toegenomen (jaarvolumes). Deze toename betekent dat een gelijke neerslaghoeveel-heid nu ook ongeveer 2 keer zo vaak voorkomt. Voor berekeningen met GRADE zijn scenario’s (voorspellingen) nodig van neerslagvolumes en temperatuur, voor zowel het jaar 2050 als voor het jaar 2100. KNMI heeft hiervoor inschattingen gemaakt

Uitkomsten GRADE

Publicaties: Expertwerkgroep (met o.a. Duitse experts) december 2015 ENW (onafhankelijk) oktober 2016

Nieuwe normen Huidige wet: “maatgevende hoogwaterstanden” met norm van 1/1250. Hiervoor wordt de “maatgevende afvoer” gebruikt De huidige minister heeft besloten om normen aan te scherpen, waardoor overstromingskansen met een factor 10 tot 100 afnemen. Per 1 januari 2017 worden deze nieuwe normen in de Waterwet ingevoerd Daardoor worden extreme afvoeren uit Duitsland rond 1/10.000 – 1/100.000 van groot belang

Analyse overstromingsrisico’s VNK Hydraulische belastingen en Sterkte van waterkeringen Overstromingskans Bres- en overstromingsscenario Gevolgen (schade,slachtoffers) Risico: combinatie kansen en gevolgen

Grondslag van nieuwe normen Basisveiligheid Risicomaat: Lokaal individueel risico 10-5 als basis Maatschappelijke ontwrichting Voorkomen van grote groepen slachtoffers Voorkomen van zeer grote economische schade Risicomaten: Groepsrisico en MKBA Beschermen kwetsbaar en vitaal denk aan Kerncentrale Borsele en Gasrotonde Norm = Overstromingskans Differentiatie nu: iedere dijkring één norm (bv 1/1250 per) straks: meerdere normen mogelijk (trajecten)

Overstromingskans Overstroming (falen systeem) Falen element #1 piping overtopping slope failure …

Norm-Overstromingskans

Uitkomsten GRADE

Maatregelen Waterveiligheid Heel veel maatregelen zijn mogelijk: Gevolgbeperking Ruimtelijke Ordening Aangepast bouwen Evacuatie Versterken van de waterkering Aanbrengen van vooroever Verhogen van waterkering Toepassen van damwanden Maatregelen in het watersysteem Bovenstrooms vasthouden Ruimte voor de Rivier Pompen Meerlaags Veiligheid

Keuze van maatregelen Vanuit theoretisch oogpunt: Maatschappelijke kosten en baten “meekoppel” mogelijkheden (zie bv Lent; velen vinden het gebied nu aantrekkelijker)

Waarom kijken naar 2100? In waterveiligheid telt de lange termijn (na 1953 heeft het ruim 30 jaar geduurd voordat Deltaplan klaar was) Bij investeringen in waterkeringen levensduur van 50-100 jaar omdat: - het economisch verstandig is - minder overlast voor bewoners (dit is de theorie) En van oudsher is aanpak adaptief: bv. rekening houdend met toekomstige versterkingen

Aanpak van Waterschap “Bij het toepassen van een adaptieve strategie voor hoogte kiest Waterschap Rivierenland er voor om de basis van de dijk dusdanig te ontwerpen dat een latere verhoging van de dijk zonder al te veel problemen kan worden gerealiseerd en niet alsnog leidt tot een groter ruimtebeslag van het dijklichaam. Bij het ontwerpen van constructies moet ook rekening worden met een latere verhoging van de dijk”.

Tot slot Waterveiligheid: mede vanwege de kleine overstromings-kansen is er (per definitie) sprake van onzekerheid In huidig beleid wordt nieuwe kennis niet terzijde geschoven (bv GRADE) Keuze van maatregelen: bepaal van alle maatregelen de kosten (of MKBA) voor waterveiligheid, kwantificeer de kosten van meekoppel mogelijkheden

Vragen?