Schooltalenprojecten UU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Engelse Taal en Cultuur
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Voorlichting Bachelorprogramma Franse taal en cultuur (juni 2010)
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Faculteit der Letteren. Keuzevak Huidig systeem heet bijvak en is 40 ECTS verdeeld over tweede en derde jaar. Nieuwe systeem zou minor gaan heten, maar.
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Studieschema BA-Talen c.s. Arjen Versloot. Huidig studieschema van een talenstudie semesterTVThemaAlgemeenKeuze
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Het studievoorschot 26 mei 2015 Renate van Luijk Studentendecaan Universiteit Twente.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Startcollege B2 Psychologie
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
College of Child Development & Education
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Premasters Communicatie- en Informatiewetenschappen Communicatie en Beïnvloeding International Business Communication Mw. Lucie Botterhuis - studieadviseur.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Voorlichting Taal- en cultuurstudies donderdag 21 mei 2015.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Informatie Cursusinschrijving & Hoofdrichtingen TCS Dinsdag 10 november 2015.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Nederlandse taal en cultuur Voorlichting eerstejaars studenten Afdeling Neerlandistiek.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
INFO - AVOND 4 VWO Titus Brandsmalaan BS Vught Welkom op het Maurick College.
Voorlichtingsbijeenkomst keuzeruimte jaar 3
Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer
keuze voor het tweede leerjaar
Taal- en Letterkunde BA2
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Erasmus Taal- en letterkunde
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
Aanleiding en doelstelling
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Master taal- en letterkunde
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Schooltalenprojecten UU Uitwisselingsdag rond project 'Meer goedopgeleide leraren in de schooltalen' 27 november 2015 Peter Coopmans

Intro Ontwikkeling extra educatieve pakketten Aantal modules uit de lerarenopleiding geschikt maken voor ‘blended learning’ Programma ontwikkelen voor brede BA Duitstalige studenten opleiden tot leraar Duits in Nederland Van tweedegraads HBO naar eerstegraads academisch DLG Project: Meerdere wegen leraarschap Duits

Ontwikkeling educatieve pakketten Doel In aanvulling op de educatieve minor, het ontwikkelen van een educatief pakket in de BA opleidingen van de talen waarin met een combinatie van onderwijskunde en vakdidactiek een aantrekkelijke route naar het leraarschap reeds in de BA fase wordt geplaveid.

Waarom? De universiteiten spelen onvoldoende in op studenten die vakinhoudelijke interesse willen koppelen aan (mogelijke) interesse in het leraarschap. De masteropleiding is nog “te ver weg”. Weliswaar is er de educatieve minor, maar is er verder ruimte om cursorisch aanbod specifiek op het gebied van “taal en educatie” of “taleneducatie” te volgen in de BA-fase? VWO’ers die daarom voor lerarenopleiding HBO kiezen?

Kleine enquête onder schooldecanen van UU-netwerk: Meesten hebben geen idee of zicht op de universitaire route naar de 1e graads bevoegdheid. Helft heeft geen kijk op de daarvoor bestemde programma’s. “Er wordt ook geen PR voor gemaakt.” Overigens krijgen de meesten ook weinig vragen over het leraarschap. 2/3 is bekend met het bestaan van de educatieve minor. Zijn neutraal tot positief over soortgelijke nieuwe initiatieven.

Adviezen van schooldecanen: Geef prioriteit aan betere communicatie en informatie vanuit de universiteit naar de scholen. Vergroot bekendheid, geef vooral inzicht in de vraag hoe theoretisch/ praktisch een educatief traject is in de BA/MA. Organiseer een masterclass. Betrek het schoolmentoraat hier veel meer bij.

Schriftelijke enquête onder 348 middelbare scholieren die voorgelicht wilden worden over (school-)talenstudie (Duits, Engels, Frans, Nederlands en/of Spaans).   Duits Engels Frans Nederlands Spaans Interesse in taalstudie: onderwijs? 28% 18% 22% 3% Leraarschap 32% 13% 20% 12% HBO opleiding 2% 0% 1%

Ontwikkeling van nieuwe minor: “talen en educatie” (4 modulen, samen 30 EC). Ingang 1 sept 2016. Die samen met de educatieve minor (ook 30 EC) 1/3 deel beslaat van een talen-BA opleiding aan de UU. Dit kan in het Utrechtse GW bachelor model. Samenwerking departementen Talen, literatuur en communicatie (GW) en Educatie (FSW)

Aantrekkelijk perspectief voor die studenten die al weten dat ze “iets met leraarschap” willen. Vergroot zichtbaarheid educatief traject in BA fase. Biedt ruimte voor verdieping op MA niveau (of juist verbreding) – onder algehele wens van “flexibilisering educatieve trajecten”. Optioneel; student kan ook andere combinaties kiezen, in lijn met algehele BA filosofie.

Werktitels van 4 cursussen (in ontwikkeling) Van taalontwikkeling naar taalonderwijsbeleid Doceer- en leerpsychologie voor het talendomein Talen-educatie en ICT in de moderne wereld Multiculturele communicatie in de klas

Margreet Kuiper en Bernadette de Zeeuw Plaveien van een route naar het leraarschap voor studenten van een brede bachelor Margreet Kuiper en Bernadette de Zeeuw

Doel Hoofdrichting ontwikkelen voor Utrechtse brede bachelorprogramma’s Taal en cultuurstudies (TCS) en Liberal Arts and Sciences (LAS). Studenten kwalificeren zich met deze hoofdrichting voor de programma’s Duits, Engels of Frans in de Utrechtse tweejarige educatieve masteropleiding Talenonderwijs en communicatie.  

Vakbekwaamheidseis voor Duits, Engels en Frans ICL-afspraak: 120 EC doeltaalspecifieke cursussen in BA en MA samen, verdeeld over de kerndomeinen, waarbij Minimaal 30 EC Taalvaardigheid Minimaal 20 EC Taalkunde Minimaal 20 EC Letterkunde en cultuur Masterthesis, geschreven in doeltaal

Invulling vakbekwaamheidseis Utrechtse opleidingen Tweejarige MA Talenonderwijs en communicatie: 40 EC doeltaalspecifiek, en in de doeltaal! Daarnaast: 20 EC taaloverstijgend 60 EC beroepsvoorbereidend Minimaal te behalen binnen de BA: 80 EC doeltaalspecifiek Waarvan: minimaal 30 EC taalvaardigheid en minimaal 30 EC in de doeltaal

Hoofdrichtingen Taal en cultuurstudies Een hoofdrichting binnen Taal en cultuurstudies (TCS) omvat 67,5 EC Voorbeelden: Antieke cultuur Postcolonial and Gender Studies Filosofie, politiek en maatschappij…. Nieuw: Talen voor educatie Duits, Engels, Frans Studenten Liberal Arts and Sciences kunnen binnen hun BA-opleiding een hoofdrichting van TCS volgen

Talen voor educatie Duits, Engels, Frans Jaar 1 Twee cursussen “Taal, cultuur & geschiedenis” Voorbereidende cursus op de hoofdrichting Basiscursus letter- of taalkundig onderzoek Jaar 2 Basiscursussen uit BA Duits, Engels of Frans Buitenland/stage/oriëntatiecursus educatieve praktijk Jaar 3 Verdiepingspakket Duits, Engels of Frans Eindwerkstuk

Start hoofdrichting De hoofdrichting Talen voor educatie Duits, Engels, Frans is gestart op 1 september 2015 Keuze voor deze hoofdrichting mogelijk voor cohort 2015 In overleg ook voor cohort 2014 (die dan in het tweede jaar instromen)

Wensen Mogelijk maken voor studenten die deze hoofdrichting hebben afgerond om een beperkte tweedegraads bevoegdheid te behalen via de educatieve minor (lang gekoesterde wens bij TCS en LAS) Voorwaarde: aanpassing verwantschapstabel Ontwikkelen schakelprogramma voor studenten die: - een andere hoofdrichting in het taal- of letterkunde domein kiezen binnen TCS en LAS, - vervolgens een eenjarige vakmaster afronden - taalspecifiek Duits, Engels of Frans, - en zich daarna willen kwalificeren voor de eenjarige lerarenopleiding

Studenten uit Leipzig opleiden tot leraar Duits in Nederland Twee programma’s: 1. na de MA 2. tijdens de BA Ewout van der Knaap

Programma 1: Na de MA Tweejarige MA Deutsch als Fremdsprache (Leipzig) Kopstudie aan UU: lerarenopleiding

Financiën Toelage Collegegeld Kosten levensonderhoud DUO-beurs (impuls leraarschap) Erasmus+

POGRAMMA 2 Bachelor Plus „Deutsch als Fremdsprache im niederländischen Kontext“ sem. 1-4 in Leipzig: normaal programma, evt. modules NL na sem. 4: intensieve zomercursus NL te Utrecht sem. 5 in Leipzig: „Niederländische Schulkultur“ (gastdocent van UU) sem. 6+7: studie aan UU sem. 8: Leipzig – Bachelorarbeit (en evt. keuzemodules)

Semester in periodes verdeeld steeds 2 cursussen parallel FEBRUAR blok 1 blok 2 blok 3 block 4 Educatieve praktijk (1) Moderne Literatur Literatur vor 1800 SEPTEMBER Jahr 3 blok 1 blok 2 blok 3 blok 4 keuzecursus Educatieve praktijk (2) 23

Vragen? Opmerkingen?