Schooltalenprojecten UU Uitwisselingsdag rond project 'Meer goedopgeleide leraren in de schooltalen' 27 november 2015 Peter Coopmans
Intro Ontwikkeling extra educatieve pakketten Aantal modules uit de lerarenopleiding geschikt maken voor ‘blended learning’ Programma ontwikkelen voor brede BA Duitstalige studenten opleiden tot leraar Duits in Nederland Van tweedegraads HBO naar eerstegraads academisch DLG Project: Meerdere wegen leraarschap Duits
Ontwikkeling educatieve pakketten Doel In aanvulling op de educatieve minor, het ontwikkelen van een educatief pakket in de BA opleidingen van de talen waarin met een combinatie van onderwijskunde en vakdidactiek een aantrekkelijke route naar het leraarschap reeds in de BA fase wordt geplaveid.
Waarom? De universiteiten spelen onvoldoende in op studenten die vakinhoudelijke interesse willen koppelen aan (mogelijke) interesse in het leraarschap. De masteropleiding is nog “te ver weg”. Weliswaar is er de educatieve minor, maar is er verder ruimte om cursorisch aanbod specifiek op het gebied van “taal en educatie” of “taleneducatie” te volgen in de BA-fase? VWO’ers die daarom voor lerarenopleiding HBO kiezen?
Kleine enquête onder schooldecanen van UU-netwerk: Meesten hebben geen idee of zicht op de universitaire route naar de 1e graads bevoegdheid. Helft heeft geen kijk op de daarvoor bestemde programma’s. “Er wordt ook geen PR voor gemaakt.” Overigens krijgen de meesten ook weinig vragen over het leraarschap. 2/3 is bekend met het bestaan van de educatieve minor. Zijn neutraal tot positief over soortgelijke nieuwe initiatieven.
Adviezen van schooldecanen: Geef prioriteit aan betere communicatie en informatie vanuit de universiteit naar de scholen. Vergroot bekendheid, geef vooral inzicht in de vraag hoe theoretisch/ praktisch een educatief traject is in de BA/MA. Organiseer een masterclass. Betrek het schoolmentoraat hier veel meer bij.
Schriftelijke enquête onder 348 middelbare scholieren die voorgelicht wilden worden over (school-)talenstudie (Duits, Engels, Frans, Nederlands en/of Spaans). Duits Engels Frans Nederlands Spaans Interesse in taalstudie: onderwijs? 28% 18% 22% 3% Leraarschap 32% 13% 20% 12% HBO opleiding 2% 0% 1%
Ontwikkeling van nieuwe minor: “talen en educatie” (4 modulen, samen 30 EC). Ingang 1 sept 2016. Die samen met de educatieve minor (ook 30 EC) 1/3 deel beslaat van een talen-BA opleiding aan de UU. Dit kan in het Utrechtse GW bachelor model. Samenwerking departementen Talen, literatuur en communicatie (GW) en Educatie (FSW)
Aantrekkelijk perspectief voor die studenten die al weten dat ze “iets met leraarschap” willen. Vergroot zichtbaarheid educatief traject in BA fase. Biedt ruimte voor verdieping op MA niveau (of juist verbreding) – onder algehele wens van “flexibilisering educatieve trajecten”. Optioneel; student kan ook andere combinaties kiezen, in lijn met algehele BA filosofie.
Werktitels van 4 cursussen (in ontwikkeling) Van taalontwikkeling naar taalonderwijsbeleid Doceer- en leerpsychologie voor het talendomein Talen-educatie en ICT in de moderne wereld Multiculturele communicatie in de klas
Margreet Kuiper en Bernadette de Zeeuw Plaveien van een route naar het leraarschap voor studenten van een brede bachelor Margreet Kuiper en Bernadette de Zeeuw
Doel Hoofdrichting ontwikkelen voor Utrechtse brede bachelorprogramma’s Taal en cultuurstudies (TCS) en Liberal Arts and Sciences (LAS). Studenten kwalificeren zich met deze hoofdrichting voor de programma’s Duits, Engels of Frans in de Utrechtse tweejarige educatieve masteropleiding Talenonderwijs en communicatie.
Vakbekwaamheidseis voor Duits, Engels en Frans ICL-afspraak: 120 EC doeltaalspecifieke cursussen in BA en MA samen, verdeeld over de kerndomeinen, waarbij Minimaal 30 EC Taalvaardigheid Minimaal 20 EC Taalkunde Minimaal 20 EC Letterkunde en cultuur Masterthesis, geschreven in doeltaal
Invulling vakbekwaamheidseis Utrechtse opleidingen Tweejarige MA Talenonderwijs en communicatie: 40 EC doeltaalspecifiek, en in de doeltaal! Daarnaast: 20 EC taaloverstijgend 60 EC beroepsvoorbereidend Minimaal te behalen binnen de BA: 80 EC doeltaalspecifiek Waarvan: minimaal 30 EC taalvaardigheid en minimaal 30 EC in de doeltaal
Hoofdrichtingen Taal en cultuurstudies Een hoofdrichting binnen Taal en cultuurstudies (TCS) omvat 67,5 EC Voorbeelden: Antieke cultuur Postcolonial and Gender Studies Filosofie, politiek en maatschappij…. Nieuw: Talen voor educatie Duits, Engels, Frans Studenten Liberal Arts and Sciences kunnen binnen hun BA-opleiding een hoofdrichting van TCS volgen
Talen voor educatie Duits, Engels, Frans Jaar 1 Twee cursussen “Taal, cultuur & geschiedenis” Voorbereidende cursus op de hoofdrichting Basiscursus letter- of taalkundig onderzoek Jaar 2 Basiscursussen uit BA Duits, Engels of Frans Buitenland/stage/oriëntatiecursus educatieve praktijk Jaar 3 Verdiepingspakket Duits, Engels of Frans Eindwerkstuk
Start hoofdrichting De hoofdrichting Talen voor educatie Duits, Engels, Frans is gestart op 1 september 2015 Keuze voor deze hoofdrichting mogelijk voor cohort 2015 In overleg ook voor cohort 2014 (die dan in het tweede jaar instromen)
Wensen Mogelijk maken voor studenten die deze hoofdrichting hebben afgerond om een beperkte tweedegraads bevoegdheid te behalen via de educatieve minor (lang gekoesterde wens bij TCS en LAS) Voorwaarde: aanpassing verwantschapstabel Ontwikkelen schakelprogramma voor studenten die: - een andere hoofdrichting in het taal- of letterkunde domein kiezen binnen TCS en LAS, - vervolgens een eenjarige vakmaster afronden - taalspecifiek Duits, Engels of Frans, - en zich daarna willen kwalificeren voor de eenjarige lerarenopleiding
Studenten uit Leipzig opleiden tot leraar Duits in Nederland Twee programma’s: 1. na de MA 2. tijdens de BA Ewout van der Knaap
Programma 1: Na de MA Tweejarige MA Deutsch als Fremdsprache (Leipzig) Kopstudie aan UU: lerarenopleiding
Financiën Toelage Collegegeld Kosten levensonderhoud DUO-beurs (impuls leraarschap) Erasmus+
POGRAMMA 2 Bachelor Plus „Deutsch als Fremdsprache im niederländischen Kontext“ sem. 1-4 in Leipzig: normaal programma, evt. modules NL na sem. 4: intensieve zomercursus NL te Utrecht sem. 5 in Leipzig: „Niederländische Schulkultur“ (gastdocent van UU) sem. 6+7: studie aan UU sem. 8: Leipzig – Bachelorarbeit (en evt. keuzemodules)
Semester in periodes verdeeld steeds 2 cursussen parallel FEBRUAR blok 1 blok 2 blok 3 block 4 Educatieve praktijk (1) Moderne Literatur Literatur vor 1800 SEPTEMBER Jahr 3 blok 1 blok 2 blok 3 blok 4 keuzecursus Educatieve praktijk (2) 23
Vragen? Opmerkingen?