Identiteit en Zelfregie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
“Een reis naar Licht”.
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Levensbeschouwing Welkom
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Betrokkenheid op de werkvloer
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Het leven geeft te denken
VRIENDSCHAP SOCRATISCH GESPREK WAT IS VRIENDSCHAP?
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Van tijd tot tijd Cursus p
Samenwerken.
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Opdrachten en eindopdracht
Beroepshouding en beroepscode
Verschillende rollen en stijlen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Keuzes maken.
Symposium ‘Levenskunst op leeftijd’
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Namens de hoogste baas checken of de huisstijl in het filiaal wel tot zijn recht komt. Is er aandacht voor kinderen bij Walibi? Kun je met.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Het loopbaangesprek.
Het 7-stappenplan.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Covey trainingsavond.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Dialoog.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Intervisie.
JJij en ik, wij zijn allemaal net zo zondig.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

Identiteit en Zelfregie Socratisch gesprek Donderdag 19 mei Middelburg Dishoek 8 april 2016

Socrates. 469 – 399 v. Christus. Athene Socrates 469 – 399 v. Christus Athene "Een niet gereflecteerd leven is niet waard geleefd te worden."

Wat niet! Elkaars probleem oplossen Elkaar advies geven

Wat wél! Vrije (denk)ruimte creëren Waarheidsvinding en gezamenlijk (zelf)onderzoek Hoe zit het nu echt? Wat is hier van belang? Waar draait het om? Wat betekent dit eigenlijk? Denken als één hoofd

Socrates aanpak Zonder vraag geen focus op onderzoek Zonder algemene vraag geen gezamenlijkheid Zonder concreet voorbeeld geen vaste voet in de ervaring

De rol van de voorbeeldgever De eigen ervaring van de voorbeeldgever is de basis voor de onderzoeksvraag niet voor een hulpvraag De voorbeeldgever stelt zijn ervaring beschikbaar voor een gezamenlijk onderzoek. De andere deelnemers aan het gesprek reflecteren over dezelfde ervaring en onderzoeken daarmee zichzelf te onderzoeken.

Wat maakt een ervaring goed als onderzoekservaring? 10 minuten Wat maakt een ervaring goed als onderzoekservaring?   De ervaring bevat een schurend element, er zit iets wat je raakt/bezighoudt De inbrenger heeft een heldere/levendige herinnering aan de ervaring Niet te kort geleden/te heftige emotionele lading Er is al enige afstand in het gevoel ten opzichte van de ervaring De inbrenger is bereid de ervaring te onderzoeken met alle deelnemers Er moet een kernmoment/hittepunt te vinden zijn, waar gevoelens, gedachten, daden zich samenvoegden tot een geheel Het moet voor andere wel herkenbaar/invoelbaar zijn De ervaring is gerelateerd aan het onderzoeksthema Niet te complex, een eenvoudige situatie/ervaring volstaat vaak

Wat maakt een vraag tot een goede onderzoeksvraag?   Deze is eenvoudig en duidelijk geformuleerd Is open, niet vooringenomen en bevat geen oordeel, ook niet over zichzelf Is niet eenvoudig te beantwoorden (geen ja/nee, geen recept) Nodigt uit, heeft iets spannends Is niet empirisch te beantwoorden (antwoord kan ontstaan door collectief nadenken) Is te koppelen aan een concreet voorbeeld Is algemeen van aard, d.w.z. niet individueel Is voldoende interessant om gemeenschappelijk te onderzoeken Is een vraag die leeft bij de inbrenger en de groep, niet hypothetisch, of heel academisch Sluit aan bij het kermoment: toets altijd of dit nog de juiste onderzoeksvraag is

Mogelijke onderzoeksvragen   -Bestaat er zoiets als een ware zelf? -Op welke wijze kan het oordeel van iemand anders de waarde die jij zelf hecht aan jouw identiteit beïnvloeden? -Wat heb je nodig om je eigen identiteit te (her)vormen? -Waaruit bestaat de identiteit van een mens? -Hoe kun je (je)zelf verliezen? -Hoe ziet verlies van vertrouwen in jezelf eruit? -Waaraan merk je dat je identiteit veranderd is? -Kun je je(zelf) ook een beetje verliezen? Terugwinnen? -Heb je een keuze als het om (zelf)stigma gaat? -Is herstel te leren? -Kun je stigma herkennen, zonder uit te leggen of te praten? -Hoe bereik ik het tegenovergestelde van identiteitsverlies? -Hoe ziet mijn leven eruit als ik het zelf regel? -Of hele andere vragen die in het gesprek van dat moment opkomen!

Persoonlijk meesterschap Ofwel: wat goed leven is en/of excellent handelen Wat is goed voor het geheel?

Essentie van het onderzoek   Justitia/Rechtvaardigheid: De hoogste van de vier kardinale deugden. De kunst van het geheel, de kunst ervoor te zorgen dat ieder een aandeel, plaats, taak heeft in het geheel/gemeenschap. De juiste orde, burgerschap, sociale cohesie. Vraag: Wat is goed voor het geheel als ik recht wil doen aan de essentie van deze kwestie/onderzoek? Essentie van het onderzoek Wat gaat mij in deze kwestie/onderzoeksvraag aan het hart? Wat moeten wij in deze kwestie ter harte nemen?

En vragen naar de kardinale deugden 1. Welke moed (Fortitudo) heb ik nodig om recht te doen aan de essentie van deze kwestie/onderzoek? 2. Wat heb ik onder ogen te zien (Prudentia) als ik recht wil doen aan de essentie van deze kwestie/onderzoek? 3. Wat heb ik op te geven/te offeren (Temperantia) als ik recht wil doen aan de essentie van deze kwestie/onderzoek? 4. Wat is goed voor het geheel (Justitia) als ik recht wil doen aan de essentie van deze kwestie/onderzoek?

Vrije ruimte: Neem de tijd, denk langzaam, Luister. Stel vragen. Verplaats u in de ander. Bekijk de wereld door andermans ogen. Er hoeft geen beslissing of oplossing te komen. Begrip kweken en zicht krijgen op elkaars denkbeelden is voldoende resultaat. Denk als één hoofd, niet ja, maar…. Maar. Ja, én… Fixeer niet op oplossingen Onderzoek de onderliggende redenen, waarden of visies van een probleem of een oplossing.