6vwo thema CSE, tehatex 2011 ‘Wat van ver komt…’ Presentatie G-0

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
ORGANISATIE CKV1 Wat betekent het en wat is het?
Transport en Infrastructuur
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Japan is het land van de rijzende zon
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
Hst 4: De wereld indelen.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Werken met een atlas Hoe doe je het?.
India telt 1,2 miljard inwoners
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Samenvatting project LC6 Werkenrode school..
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Gemaakt door Jan en Adjani
Het verschijnsel tijd.
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Globalisering.
Congres Zorg in beweging V&VN nurse practitioners De kracht van regionale bijeenkomsten voor nurse practitioners.
Toerisme in Zuidoost Azië
Stelles “Een eigen (ei)land”..
Westerse wereld.
Vrijwilligerswerk spreken * tekst p * extra: renske de greef.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Onderzoeksvragen? 8 april april 2014.
Verhalen over leven dood
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Onderzoeksvragen?.
Van verre landen en volkeren
FONDS WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK RESEARCH FOUNDATION FLANDERS 1 DISCIPLINECODES FWO Hans Willems Directeur Steun aan Onderzoekers.
Opvoeding en pedagogiek
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Kan een werelddeel krimpen?
Is ‘t kofschip gezonken…?
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
VERRE GEZICHTEN Reizen in Rembrandts tijd. Rembrandt, Zelfportret, schetsend bij het raam, 1648, ets.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Europa Mijn thuis.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Leren & Instructie 1 – Vakdidactisch Lastig
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Globalisering en migratie
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
- Michiel Vries - Aïsha Wierema - Marieke Lucas - Marijn van der Veen
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Jennifer Inge Lisette Stroo
Sporen van Gods karakter
Karel de grote Cultuur en invloed
Political Communication & Journalism
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Blok 1 Mijn eigen omgeving
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Jean dobri, ahlam wa sahlam
De cultuur van Zuidoost-Azië
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
die een vuurvlam is in de nacht.
Met een vrolijk muziek . Ik ben dankbaar ....
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
§6.2 Een wereld vol verschillen
Vriendschap voor het leven
Welkom Thema: Op pad… Voorganger: Mevr. L. Winters
Transcript van de presentatie:

6vwo thema CSE, tehatex 2011 ‘Wat van ver komt…’ Presentatie G-0

Inleiding tot ‘Wat van ver komt…’ Generieke teksten ‘Wat van ver komt’ Thema CSE tehatex vwo 2011 pp. 3-4

Barbara Visser: A Day in Holland, foto, 2001 p. 3

A Day in Holland Geënsceneerde foto Dus al met al: Nederlands stel Gekleed en geschminkt als Japanse toeristen Achtergrond: typisch Nederland dorp, nagebouwd in Japan Dus al met al: Net als echte Japanse toeristen die NL komen zien, zijn ze in westerse kleding p. 3

Barbara Visser: A Day in Holland, foto, 2001 p. 3

Barbara Visser: A Day in Holland, foto, 2001 p. 3

Barbara Visser: A Day in Holland, foto, 2001 p. 3

Kruising van culturen A Day in Holland verbeeldt kruising van culturen Nu: overal om ons heen invloeden andere culturen Voorwerpen uit andere landen (daar vandaan en hier gekocht) Eten, dans, muziek Reizen is comfortabel Door media rechtstreekse informatie p. 3

Reizen Mensen hebben altijd gereisd  contact met andere culturen (Geloof, Gebruiken, Landschap, Klimaat) = Confrontatie met de Ander Ander (The Other): alles dat vreemd is aan eigen cultuur Eigene (The Self): eigen cultuur Contact met de Ander leidt tot conflicten, maar ook tot uitwisseling (die weer sporen nalaat in kunst) p. 3

Thema ‘Wat van ver komt…’ Vier onderwerpen over Westerse kennismaking met vreemde, verre werelden: Nabije Oosten Verre Oosten Primitivisme Globalisering historisch hedendaags p. 4

Het Westen centraal Dit thema: occidentocentrisch Bezwaren Het Westen wordt als centrum genomen Vanuit het Westen naar De Ander kijken Bezwaren Vanuit andere culturen zijn wij De Ander Gebied van ‘het Westen’ is niet vastomlijnd (b.v. probleem: waar in het oosten eindigt Europa?) p. 4

Wereldkaart: wat is het Westen? p. 4

Werelddelen: wat is het Westen? p. 4

Onderwerpen, teksten en bronnen Onderwerpen zijn onderling niet sterk begrensd: Overlapping Raakvlakken Terugkerende elementen Teksten zijn kern van thema Steeds eerst algemeen gedeelte (generieke tekst) en specifiek deel Teksten moeten voor zich spreken Omgang vereist wantrouwen en oplettendheid: persoons- en tijdgebonden p. 4

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Barbara Vissers foto A Day in Holland is gemaakt in Nederland - Nee (staan) - Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Contact met ‘de Ander’ zorgt voor ontwikkelingen in de kunst - Nee (staan) - Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Occidentocentrisme betekent dat het Westen en Oosten als even belangrijk worden beschouwd - Nee (staan) - Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Dit is een foto van Barbara Visser. - Nee (staan) - Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Dit is fotowerk van Barbara Visser. - Nee (staan) - Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Dit is een foto van Barbara Visser. Nee (staan) Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Dit is een foto van Barbara Visser. - Nee (staan) - Ja (zitten)

Even actief! (‘Petje op, petje af’) Dit is een foto van Barbara Visser. - Nee (staan) - Ja (zitten)

Ga nu verder met Generieke Teksten: Nabije Oosten PRESENTATIE G-1