HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

informatica keuzevak in 4- en 5-havo
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Computers op Sint Ursula S.G.Sint Ursula januari 2001.
Presentatie programma Access applicatie kopersbegeleiding
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Provinciale ronden mei 2008
Server Management Framework
ASCC clubmiddag 20 december 2011 Ruud Vloeimans 2011 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Gary Kildall ?. Pc met randapparatuur Computerprogramma’s.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Systematische Natuurkunde
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Het gegevensverwerkend proces
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Fundament Informatica
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
1 paragraaf 9 Bestanden met digitale informatie Informatica Blok 1 Hoofdstuk 1 Digitale informatie in bestanden.
Renaat Verhellen 7IC NR Inhoud Voorstelling Bedrijf Functie in het bedrijf Stage activiteiten Project / opdracht bespreking Besluit.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
NLT modules en excellentiebevordering
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
Informatievaardigheden
Win XP alternatieven Nieuwe Laptop of PC Win 8 installeren op oude computer Tablet of i-pad Apple Macintosh Blijven werken met Win XP Linux.
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
I & I conferentie 21 november 2007 Michel van Ast Hans Reinders.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
INFORMATICA 3° JAAR. Voornaam : _______________________ Familienaam : Geboortedatum : Adres : Telefoon : Informatica: * typen: O ja O neen * beschik je.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
D E M O N S T R A T I E E D U C A T - B V O O R B A S I S E N S P E C I A A L O N D E R W I J S 2 Educat-B Compleet zoek- en uitleensysteem voor de schoolmediatheek.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek Ad van Kooten – docent ERP toepassingen  Pract. 1.
Praktijkweek Dynamics bij Inholland  De eerste ervaringen bij Inholland  Indeling;  1 periode  Dynamics, AO, BA  1 periode  Dynamics, Databases/Jetreports,
Hardware (2) SGDB Informatica.
Scholengemeenschap Lelystad
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Reken je (niet) rijk.
What is the meaning of? Student centered learning
Korte introductie Informatica-actief
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Digi(bord)boek project <titel project>
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
ASP.NET MVC Web Development
Besturingssystemen Ga verder met een muisklik..
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Gebruikersdag 2017 Welkom.
Besturingssysteem.
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
Leergang LOB: verdiepingsmodule
<Geef de titel van het probleem op>
KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”
Transcript van de presentatie:

HERZIENING INFORMATICA DEEL 1

Theorie- en werkboek 2e versie Informatica theorie in apart boek. Vak - mn. gebruik van computers- verandert snel, maar theorie erachter is stabiel. Theorieboek kan dus lang mee. Werkboek dat leertaken beschrijft: opdrachten voor het leveren van de theorie, praktische opdrachten, projecten. Werkboek zal sneller veranderen om aan te passen aan de nieuwe ontwikkelingen. Op termijn: werkSITE?

Theorieboek huidige boek: opdrachten eruit en stukken erbij voor diepgang en differentiatiemogelijkheden. geeft goed beeld van toekomstige theorieboek. op veel plaatsen ook lokale verbeteringen. theorieboek werkt als bronnenboek: geeft materiaal bij de ‘leertaken’ in het werkboek. theorieboek past in het boekenfonds.

Werkboek I Het werkboek is leidend: het bevat leertaken die samen het vak bepalen; mogelijke keuzes: verschillende paden door het vak keuze-opdrachten verdieping ja/neen Taken verwijzen naar bronnen in Theorieboek Bevat ook de zaken die snel veranderen: cd rom met software en materiaal verwijzingen naar internet handleiding voor de gebruikte software Eenvoudige uitgave, voor eenmalig gebruik.

Werkboek II Leertaken met min of meer vaste indeling: Oriëntatie op de leertaak Bepalen van de aanpak Uitvoeren van de leertaak Evalueren

Werkboek III Verschillende soorten leertaken in het werkboek: verwerken van de theorie praktische toepassingen projecten of grote praktische opdrachten, die uitstijgen boven de theorie in een enkel hoofdstuk keuzetaken die op een onderwerpdiepgang aanbrengen

Indeling van de hoofdstukken De herziene versie van Informatica deel 1 bestaat uit: H1: Informatiesystemen H2: Informatie digitaal H3: Communicatie H4: Computersystemen, netwerken en randapparatuur H5: Besturingssystemen H6: Algoritmen en programma’s H7: Interactieve programma’s H8: Algoritmen en computers

Veranderingen per Hoofdstuk Hoofdstuk 1: Informatiesystemen inleiding is verdwenen gedeelte over reisplanner veel sterker gericht op ontwerpen. Bijv. deel van de spoorkaart is geïmplementeerd als database in Access; route zoeken d.m.v. query’s. sterkere vooruitblik op het programmeren door uitwerking van algoritmen (bijv. demo van algoritme van Dijkstra, eerste PSD). daardoor geeft het hoofdstuk een beter beeld van van er komen gaat.

Hoofdstuk 2: Informatie Digitaal bevat geen grote inhoudelijke wijzigingen veel praktischer door toevoeging van digitaal materiaal; excel, ppt, applets digitaal lesmateriaal uitgebreid (video, flash)

Hoofdstuk 3: Communicatie veel tekstuele verbetering zijn aangebracht begrip Syntax is beter uitgewerkt; link met HTML gedeelte over robotica wordt praktischer gemaakt door ‘motion planning’

Hoofdstuk 4: Computersystemen, netwerken en randapparatuur dit was Hoofdstuk 5 (Hardware) inhoudelijk is dit hoofdstuk niet wezenlijk veranderd er zijn enkele kleine praktische opdrachten toegevoegd: onder andere peer-netwerken

Hoofdstuk 5: Besturingssystemen dit was Hoofdstuk 6 (besturingssystemen) geheel herzien, nu is het hoofdstuk korter gaat uit van eisen aan besturingssystemen bevat een practicum MS-DOS en een vergelijking met Windows veel technische details, die eerst aan het hoofdstuk stonden, zijn nu weggelaten.

Hoofdstuk 6: Algoritmen en programma’s Hoofdstuk 7: Interactieve programma’s dit in een integratie van het oude H4 met JavaLogo daardoor is het een totaal nieuw hoofdstuk geworden PSD’s zijn gebleven hoofdstuk 7 bestaat voor een groot deel uit verdiepingsstof daardoor zijn praktische opdrachten op elk niveau mogelijk

Hoofdstuk 8: Algoritmen en computers dit is een hoofdstuk, waarin we dieper op de achtergronden van het programmeren ingaan het is vergelijkbaar met het oude hoofdstuk 7 het hoofdstuk biedt gedeeltelijk een alternatief voor JavaLogo

Praktische Opdrachten DRIE PO’S: website ontwerpen (bij H 1 t/m 3) examendossier in de vorm van een website hardware en besturingssystemen ( bij H 4 en 5) open opdracht met twee standaardinvullingen: hardware advies geven; - Linux (voor gevorderde leerlingen) afsluitende opdracht programmeren (bij H 6 t/m 8) ook hier is de invulling open, maar wordt een standaard invulling gegeven: een opdracht in JavaLogo leerlingen mogen ook een andere opdracht kiezen, bijv. als ze vel dieper op programmeren zijn ingegaan.

CD ROM Deze bevat zeer veel materiaal: pragrammatuur (Java, Irfanview, Motion Planning, Fileview html: links en applets (bijv. kleurenmenger) documenten, die het leerproces ondersteunen (aanpak, jargonlijst) alle broncodes van voorbeeldprogramma’s powerpoint excel- documenten access database overig materiaal deel van de video voor Informatica deel 2

Prijzen en ISBN’s De herziene versie van Informatica deel 1 kost: Titel: ISBN: Prijs: Theorieboek 1 90 5766 950 1 fl. 47,50 Werkboek 1 (incl cd rom) 90 5766 951 x fl. 27,50 Docentenhandleiding 1 90 6053 006 3 n.n.b.