Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overgang van PO naar VO Let op!
Advertisements

Overgang van PO naar VO Let op!
“Samen sterk" Ouderavond vwo 3. De mentoren … even voorstellen.
Overgang van PO naar VO Let op!
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Verhogen leeropbrengsten; hoe doe je dat?
Examen ouderavond klas 3 maart Het examen……… …….is al begonnen in klas 3!
Regionale probleemanalyse VSV
Drentse Onderwijsmonitor 2013
PO-VO conferentie 4 december 2013
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Informatieavond groep 7
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Netwerk ambitieuze scholen
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Examen TL 2015.
Voortgezet onderwijs Peter Albersen.
Algemene ouderavond Mavo 1 naar 2.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Inhoud en opzet examens VMBO
Informatieavond welkom.
Informatieavond leerjaar 3. Welkom De heer Van der Meeren Teamleider leerjaar 3.
Naar het voortgezet onderwijs
Welkom op de Geessinkweg R.L.W. Andres Afdelingsleider bovenbouw Maandag 7 september.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
4 mavo ouderavond 14 september 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Judith Reijmer, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan.
Tussenjaar VMBO Basis – Kader Gemengd – Theoretisch (MAVO) HAVO VWO Gymnasium Atheneum MBO HBO WO Basisonderwijs Onderbouw.
DUO-informatieavond H5 en V6 Welkom DUO informatieavond 10 november 2015.
 PTA  CENTRAAL EXAMENS. Programma van Toetsing en Afsluiting Per vak staat hierin aangegeven:  Toetsen  Handelingsopdrachten  Praktische opdrachten.
Informatie voor ouders groep 8 over: Overgang van PO naar VO Let op! Informatie over de procedure aanmelding wordt tijdens de decemberavonden in het VO.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Voorlichtingsavond TH Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenDavid Snoeij.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3 Schooljaar BTL3a BTL3b BK3aBB3a BK3bBB3b BK3cBB3c BK3dBB3d.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Wat zijn dit jaar de exameneisen voor TL?
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Examens leerjaar 4.
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Informatie voor ouders groep 8 over:
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond leerjaar 4 Theoretische Leerweg 14 september 2017
Voorlichtingsavond 4 mavo
Informatie voor ouders groep 8 over:
Over grenzen heen: samen onderzoeken & leren
Voorlichtingsavond 4 mavo
Het examen in 2019.
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
informatieavond havo-5 / vwo-6
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel Marijke Hansma (OSG Singelland) Gerard Eising en Chantal van Aken (Inspectie VO) 1 november 2016

Programma Korte introductie op het model Oefenen met de berekening van indicatoren Toelichting herberekenen van een indicator Illustratie uitwerking van het model in de praktijk Vragen/discussie

Model onderwijsresultaten Meer mogelijkheden sturing voor scholen Absolute normen Eenvoudiger rekenwijze Eerder zicht op resultaten Betere stelselinformatie

Indicatoren Onderwijsresultatenmodel R1: Positie in leerjaar 3 ten opzichte van het advies van de basisschool (onderwijspositie t.o.v. advies po) R2: Percentage onvertraagde studievoortgang in leerjaar 1 en 2 (onderbouwsnelheid) R3: Percentage onvertraagde studievoortgang vanaf leerjaar 3 per afdeling (bovenbouwsucces) E: Gemiddeld cijfer Centraal Examen van alle vakken per afdeling (examencijfers)

Totaaloverzicht model onderbouw bovenbouw

Normen en correcties Absolute norm is getal. Afhankelijk van de indicator per vestiging of per onderwijssoort Deze norm wordt verlaagd o.b.v. de kenmerken van de leerlingenpopulatie op een school Mogelijke kenmerken waarvoor de norm wordt verlaagd: Armoedeprobleemcumulatiegebied (apcg) – lijst postcodes CBS Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) Zij-instroom vanuit ander brin-vest Verlaagde norm geldt voor het driejaarsgemiddelde. We vergelijken het gewogen driejaarsgemiddelde resultaat met de norm

Positie leerjaar 3 t.o.v. advies po Maat voor toegevoegde waarde: wat heeft de vo-school bijgedragen? Startpunt is advies van basisschool Dit vergelijken we met de positie in leerjaar 3 Opstroom = 1, afstroom = -1, op niveau = 0 Dubbel advies: havo/vwo -> havo is ‘op advies’ 0 havo/vwo -> vwo is ‘opstroom’ +1 havo/vwo -> vmbo-t is ‘afstroom’ -1 Per schooljaar wordt het percentage leerlingen berekend dat meer/minder opstroomt dan afstroomt Wordt berekend op vestigingsniveau

Positie leerjaar 3 t.o.v. advies po Normen Vergelijkingsgroep schoolsamenstelling Norm VMBO-b/k -12,10 VMBO-breed en VMBO-breed / HAVO -10,05 VMBO-breed / HAVO / VWO -7,00 VMBO-gt -7,60 VMBO-gt / HAVO / VWO -0,55 HAVO / VWO 4,75 VWO 1,35 Norm is percentage leerlingen dat meer opstroomt dan afstroomt. Dus: Voor de vergelijkingsgroep vmbo-basis/kader geldt dat van de 100 leerlingen er maximaal 12,10 meer mogen afstromen dan opstromen (gemiddeld over drie jaar).

Onderbouwsnelheid R2 Overgang van leerjaar 1 naar leerjaar 2 en van leerjaar 2 naar leerjaar 3 (‘zittenblijven’) Uit ‘onderbouwrendement’ voor transparantie Norm per vestiging Correctie op norm per vestiging apcg zij-instroom Norm   Norm Onderbouwsnelheid 95,50%

Bovenbouwsucces R3 Meet de succesvolle overgang in de bovenbouw, vanaf leerjaar 3 Opstroom/Afstroom Zittenblijven Wel/geen diploma Uitstroom Normen per onderwijssoort, per vestiging Correctie op de norm lwoo (bij vmbo) apcg zij-instroom

R3 Bovenbouwsucces Normen Norm is een percentage succesvolle overgangen   Norm VMBO-basis 88,00% VMBO-kader 87,00% VMBO-gt HAVO 80,00% VWO 82,00%

E Examencijfers Gemiddeld cijfer examens voor alle vakken Normen per onderwijssoort, per vestiging Correctie op de norm lwoo (bij vmbo) apcg   Norm VMBO-basis 6,50 VMBO-kader 6,23 VMBO-gt 6,19 HAVO 6,27 VWO 6,30

Beslisregel Bij minimaal drie beschikbare indicatoren: Maximaal één indicator onder de norm – balanced score. Méér dan één indicator onder de norm? Altijd een vervolg: gesprek, onderzoek etc. om arrangement te bepalen. R1 én R2 onder de norm en alle andere boven de norm? Altijd een vervolg om arrangement te bepalen en voor welke onderwijssoorten.

E: Casus (vmbo-b) Indicator Aantal leerlingen Aantal vakken Gemiddeld cijfer Weging aantal vakken x gemiddeld cijfer   2012-2013 27 135 6,46 871,50 2013-2014 33 165 6,25 1030,60 2014-2015 25 123 6,69 822,40 Som drie jaren 85 423 2724,50 Driejaargemiddelde 6,44 Correctiefactoren Lwoo Apcg   Totaal Aantal leerlingen 2012-2013 13 2013-2014 19 2014-2015 Som drie jaren 45 Correctiefactor -0,25 Correctievolume -11,25 0,00 Normen Correctie op norm -0,13 Norm 6,50 Norm na correctie 6,37 Kwalificatie Boven de norm

Aan de slag met de berekening van R1 en R3!

Herberekening indicator E Gaat om vakken die op een hoger niveau succesvol worden afgesloten. Geen publicatie van gecorrigeerde normen De inspectie gaat niet actief herberekenen. Alleen bij: - geplande onderzoeken waar - het grensgebied van de normering in het geding is. - scholen er expliciet om vragen (bij een onderzoek). Formule is (n/N)*1,5 punten n= aantal vakken die in aanmerking komen voor correctie N= totaal van alle afgelegde vakexamens Uitkomst is een verlaging van de norm (of equivalent met een verhoging van de score.

Herberekening indicator E Voorbeeld: In een examenjaar zijn er in totaal 203 examens afgelegd door havo-leerlingen. Een aantal van deze leerlingen heeft examen gedaan op vwo niveau, in totaal 25 examens. Uitkomst herberekening: 25/203 x 1,5 = 0,18 De norm wordt met 0,18 punt verlaagd, of equivalent, het resultaat wordt met 0,18 punt verhoogd Effectief doe je dit met de laatste drie jaren, omdat het gaat om het driejaarsgemiddelde.

Onderwijsresultatenmodel 2016 Illustratie uitwerking van het model in de praktijk GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF

Onderwijsresultatenmodel 2016 GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF

Toelichting ONDERWIJSPOSTIE t.o.v. ADVIES PO GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF

Toelichting ONDERWIJSPOSTIE t.o.v. ADVIES PO GEMIDDELD CIJ 2008-2009 TOTAALOVERZICHT 2013 pnt 2014 2015 Leerlingen 210 5 -29 257 17 vmbo (b) 45 -16 40 -19 52 -20 vmbo (k) 66 -14 89 -21 91 vmbo (t) 93 19 80 10 110 28 havo 6 1 4 Onderwijspositie -2,38% -13,81% 6,61% GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF 2013 2014 2015 Gemiddelde laatste 3 jr. Onderwijspositie -2,38% -13,81% 6,61% -2,51% Gecorrigeerde norm -10,05% Verschil met norm 7,67% -3,76 16,66% 7,54%

Onderwijsresultatenmodel 2016 GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF

Toelichting ONDERBOUWSNELHEID GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 VMBO (B) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% Bevordering Lj 2 – Lj 3 98% Onderbouwsnelheid 99% GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF VMBO (K) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% 99% Bevordering Lj 2 – Lj 3 98% Onderbouwsnelheid VMBO (T) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% Bevordering Lj 2 – Lj 3 99% Onderbouwsnelheid

Onderwijsresultatenmodel 2016 VMBO (T) GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF NORM: 86,45% VMBO -T 2013 2014 2015 T3- T4 85,89% 88,64% 97,50% Geslaagd 90,99% 96,30% 91,47% Bovenbouwsucces 88,44% 92,47% 94,49%

Onderwijsresultatenmodel 2016 GEMIDDELD CIJ  2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2   FER CE- RELATIEF