Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel Marijke Hansma (OSG Singelland) Gerard Eising en Chantal van Aken (Inspectie VO) 1 november 2016
Programma Korte introductie op het model Oefenen met de berekening van indicatoren Toelichting herberekenen van een indicator Illustratie uitwerking van het model in de praktijk Vragen/discussie
Model onderwijsresultaten Meer mogelijkheden sturing voor scholen Absolute normen Eenvoudiger rekenwijze Eerder zicht op resultaten Betere stelselinformatie
Indicatoren Onderwijsresultatenmodel R1: Positie in leerjaar 3 ten opzichte van het advies van de basisschool (onderwijspositie t.o.v. advies po) R2: Percentage onvertraagde studievoortgang in leerjaar 1 en 2 (onderbouwsnelheid) R3: Percentage onvertraagde studievoortgang vanaf leerjaar 3 per afdeling (bovenbouwsucces) E: Gemiddeld cijfer Centraal Examen van alle vakken per afdeling (examencijfers)
Totaaloverzicht model onderbouw bovenbouw
Normen en correcties Absolute norm is getal. Afhankelijk van de indicator per vestiging of per onderwijssoort Deze norm wordt verlaagd o.b.v. de kenmerken van de leerlingenpopulatie op een school Mogelijke kenmerken waarvoor de norm wordt verlaagd: Armoedeprobleemcumulatiegebied (apcg) – lijst postcodes CBS Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) Zij-instroom vanuit ander brin-vest Verlaagde norm geldt voor het driejaarsgemiddelde. We vergelijken het gewogen driejaarsgemiddelde resultaat met de norm
Positie leerjaar 3 t.o.v. advies po Maat voor toegevoegde waarde: wat heeft de vo-school bijgedragen? Startpunt is advies van basisschool Dit vergelijken we met de positie in leerjaar 3 Opstroom = 1, afstroom = -1, op niveau = 0 Dubbel advies: havo/vwo -> havo is ‘op advies’ 0 havo/vwo -> vwo is ‘opstroom’ +1 havo/vwo -> vmbo-t is ‘afstroom’ -1 Per schooljaar wordt het percentage leerlingen berekend dat meer/minder opstroomt dan afstroomt Wordt berekend op vestigingsniveau
Positie leerjaar 3 t.o.v. advies po Normen Vergelijkingsgroep schoolsamenstelling Norm VMBO-b/k -12,10 VMBO-breed en VMBO-breed / HAVO -10,05 VMBO-breed / HAVO / VWO -7,00 VMBO-gt -7,60 VMBO-gt / HAVO / VWO -0,55 HAVO / VWO 4,75 VWO 1,35 Norm is percentage leerlingen dat meer opstroomt dan afstroomt. Dus: Voor de vergelijkingsgroep vmbo-basis/kader geldt dat van de 100 leerlingen er maximaal 12,10 meer mogen afstromen dan opstromen (gemiddeld over drie jaar).
Onderbouwsnelheid R2 Overgang van leerjaar 1 naar leerjaar 2 en van leerjaar 2 naar leerjaar 3 (‘zittenblijven’) Uit ‘onderbouwrendement’ voor transparantie Norm per vestiging Correctie op norm per vestiging apcg zij-instroom Norm Norm Onderbouwsnelheid 95,50%
Bovenbouwsucces R3 Meet de succesvolle overgang in de bovenbouw, vanaf leerjaar 3 Opstroom/Afstroom Zittenblijven Wel/geen diploma Uitstroom Normen per onderwijssoort, per vestiging Correctie op de norm lwoo (bij vmbo) apcg zij-instroom
R3 Bovenbouwsucces Normen Norm is een percentage succesvolle overgangen Norm VMBO-basis 88,00% VMBO-kader 87,00% VMBO-gt HAVO 80,00% VWO 82,00%
E Examencijfers Gemiddeld cijfer examens voor alle vakken Normen per onderwijssoort, per vestiging Correctie op de norm lwoo (bij vmbo) apcg Norm VMBO-basis 6,50 VMBO-kader 6,23 VMBO-gt 6,19 HAVO 6,27 VWO 6,30
Beslisregel Bij minimaal drie beschikbare indicatoren: Maximaal één indicator onder de norm – balanced score. Méér dan één indicator onder de norm? Altijd een vervolg: gesprek, onderzoek etc. om arrangement te bepalen. R1 én R2 onder de norm en alle andere boven de norm? Altijd een vervolg om arrangement te bepalen en voor welke onderwijssoorten.
E: Casus (vmbo-b) Indicator Aantal leerlingen Aantal vakken Gemiddeld cijfer Weging aantal vakken x gemiddeld cijfer 2012-2013 27 135 6,46 871,50 2013-2014 33 165 6,25 1030,60 2014-2015 25 123 6,69 822,40 Som drie jaren 85 423 2724,50 Driejaargemiddelde 6,44 Correctiefactoren Lwoo Apcg Totaal Aantal leerlingen 2012-2013 13 2013-2014 19 2014-2015 Som drie jaren 45 Correctiefactor -0,25 Correctievolume -11,25 0,00 Normen Correctie op norm -0,13 Norm 6,50 Norm na correctie 6,37 Kwalificatie Boven de norm
Aan de slag met de berekening van R1 en R3!
Herberekening indicator E Gaat om vakken die op een hoger niveau succesvol worden afgesloten. Geen publicatie van gecorrigeerde normen De inspectie gaat niet actief herberekenen. Alleen bij: - geplande onderzoeken waar - het grensgebied van de normering in het geding is. - scholen er expliciet om vragen (bij een onderzoek). Formule is (n/N)*1,5 punten n= aantal vakken die in aanmerking komen voor correctie N= totaal van alle afgelegde vakexamens Uitkomst is een verlaging van de norm (of equivalent met een verhoging van de score.
Herberekening indicator E Voorbeeld: In een examenjaar zijn er in totaal 203 examens afgelegd door havo-leerlingen. Een aantal van deze leerlingen heeft examen gedaan op vwo niveau, in totaal 25 examens. Uitkomst herberekening: 25/203 x 1,5 = 0,18 De norm wordt met 0,18 punt verlaagd, of equivalent, het resultaat wordt met 0,18 punt verhoogd Effectief doe je dit met de laatste drie jaren, omdat het gaat om het driejaarsgemiddelde.
Onderwijsresultatenmodel 2016 Illustratie uitwerking van het model in de praktijk GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF
Onderwijsresultatenmodel 2016 GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF
Toelichting ONDERWIJSPOSTIE t.o.v. ADVIES PO GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF
Toelichting ONDERWIJSPOSTIE t.o.v. ADVIES PO GEMIDDELD CIJ 2008-2009 TOTAALOVERZICHT 2013 pnt 2014 2015 Leerlingen 210 5 -29 257 17 vmbo (b) 45 -16 40 -19 52 -20 vmbo (k) 66 -14 89 -21 91 vmbo (t) 93 19 80 10 110 28 havo 6 1 4 Onderwijspositie -2,38% -13,81% 6,61% GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF 2013 2014 2015 Gemiddelde laatste 3 jr. Onderwijspositie -2,38% -13,81% 6,61% -2,51% Gecorrigeerde norm -10,05% Verschil met norm 7,67% -3,76 16,66% 7,54%
Onderwijsresultatenmodel 2016 GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF
Toelichting ONDERBOUWSNELHEID GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 VMBO (B) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% Bevordering Lj 2 – Lj 3 98% Onderbouwsnelheid 99% GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF VMBO (K) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% 99% Bevordering Lj 2 – Lj 3 98% Onderbouwsnelheid VMBO (T) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% Bevordering Lj 2 – Lj 3 99% Onderbouwsnelheid
Onderwijsresultatenmodel 2016 VMBO (T) GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF NORM: 86,45% VMBO -T 2013 2014 2015 T3- T4 85,89% 88,64% 97,50% Geslaagd 90,99% 96,30% 91,47% Bovenbouwsucces 88,44% 92,47% 94,49%
Onderwijsresultatenmodel 2016 GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010 2010-2011 (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF