19de Horta-infoavond 23 maart 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veertiende voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen
Advertisements

Info-avond Oosterweelverbinding. Programma •(korte) Inleiding: waarom deze info-avond? •De volksraadpleging: wat, wanneer en welke vraag? •De twee overblijvende.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Ringland 2.0 De Totaaloplossing.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Stand van zaken herstructurering en grootschalig onderhoud Oostendam
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Documenten Verkeerscentrum
Plan-MER Oosterweelverbinding
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Click to add title Click to add subtitle Vlaams Parlement Commissie Openbare Werken en Mobiliteit Vlaams Parlement Commissie Openbare Werken en Mobiliteit.
Persconferentie stRaten-generaal 6 februari 2014 Waarom de Vlaamse regering op basis van het milieueffectenrapport voor het Meccanotracé moet kiezen Over.
Stand van zaken verbreding A27
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Niets nieuws onder de zon
Door of voor Antwerpen? StRaten-Generaal De inzet van het openbaar onderzoek.
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
© 2009 stRaten-generaal. BAM-route Linkeroever Gezonken Scheldetunnel Aansluiting R1 Viaduct Noordkasteelk nooppunt © 2009 stRaten-generaal.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
20 december Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
ontdek wat jij kunt bereiken
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
Voorlichtingsavond 6 VWO Pak je eigen leerproces op!
WELKOM Studiedag 15 maart instituut voor Mensenrechten en Medisch Onderzoek Welkom Mededelingen Programma Resultaat Geluid mobiele telefoons uitschakelen.
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
Het jaartje rond … maart juni september december april juli oktober
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Van tijd tot tijd Woordenschat.
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel Johan Vandewalle Beleidscoördinator Natuurpunt Antwerpen Noord.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Presentatie dijkversterkingen Kruiningen- en Zimmermanpolder.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Plan van aanpak toekomstvisie gemeente Grootegast.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
1 Toelichting Stevin-project Resoc Brugge – 01 feb 2011 Ilse Tant, Manager Permits, Property & Environment Jeroen Maes, Project Portfolio Team Manager.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel
Informatiebijeenkomst GOL
Herinrichting Peelplein en Stevensstraat
Bijeenkomst taskforce 18 september
Bestemmingsplan Graspeel
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel
“Tilia Cordata” Koning Leopold III laan: Nu of Nooit!
Laat ons het St-Annabos!
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Transcript van de presentatie:

19de Horta-infoavond 23 maart 2016 Quo vadis Osteruela? De procedures Plan B voor A Manu Claeys, stRaten-generaal

1. Lopende procedures

1.1. Raad van State 13 juli 2015: verzoekschrift stRaten-generaal, Ademloos en 3 burgers over totstandkoming GRUP en MER OWV November 2016: memorie van antwoord Vlaamse regering Januari 2016: memorie van wederantwoord verzoekers Februari 2016: tussenkomst Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel Nu wachten op advies en arrest, zonder deadline We hopen op advies december 2016 en arrest april 2017

1.2 Oosterweelverbinding LO en RO

1.2. Oosterweelverbinding 1.2.1. Linkeroever: planning 13 juni 2016: eindbeoordeling project-MER door dienst-MER 27 juni 2016: aanvraag bouwvergunning 1 augustus – 30 september 2016: openbaar onderzoek bouwaanvraag 28 januari 2017: aflevering bouwvergunning

1.2. Oosterweelverbinding 1.2.1. Rechteroever + Scheldetunnel: planning 30 oktober 2016: eindbeoordeling project-MER door dienst-MER 30 oktober 2016: aanvraag bouwvergunning 18 november 2016 – 17 januari 2017: openbaar onderzoek bouwaanvraag 1 juni 2017: aflevering bouwvergunning

1.3. A102/R11bis December 2013: kennisgeving plan-MER April 2016: resultaten verkeersdoorrekeningen diverse scenario’s Voorjaar 2017?: afronden plan-MER

1.4. Intendant leefbaarheidsprojecten Antwerpse ring (overkapping) 1 januari 2016: intendant Alexander D’Hooghe + team starten opdracht Fase 1: Opmaak van startnota + ambitienota (= eerste acht maanden) = analyse beschikbare informatie + operationaliseren overlegstructuren = multidisciplinair onderzoek + opstarten publieke proces Fase 2: Opmaak van bestek voor marktbevraging (= vijf maanden) = ook reeds selectie zes teams Fase 3: Marktbevraging (= elf maanden) = workshops + uitwerking projectvoorstel = jurering + rangschikking

1.5. Vier sleutelmomenten April 2016: startnota intendant + mobiliteitsresultaten plan-MER A102/R11bis September 2016: ambitienota intendant + ontwerptekst project-MER OWV = 4 x quid Ringland? Januari 2017: openbaar onderzoek bouwaanvraag OWV + advies auditeur Raad van State + selectie ‘overkappingsteams’ (bestek context OWV) + aflevering bouwvergunning OWV Linkeroever Juni 2017: arrest Raad van State + aflevering bouwvergunning OWV Rechteroever + Scheldetunnel = quid 3de Scheldekruising?

2. Plan B voor A

Derde Scheldekruising door haven = in 2005 (stRaten-generaal), 2009 (Arup/SUM), 2010 (stRaten-generaal/Forum2020) en 2011 (Van Remortel) op tafel gelegd als alternatief voor het BAM-tracé Vormt bypass rond de stad in plaats van erdoor, takt telkens aan op Noorderlaan i.p.v. op huidige ring aan Deurne/Merksem Werkt goed op vlak van mobiliteit: studies Arup/SUM, TML, MER Biedt alternatief voor Kennedytunnel + ontziet woongebieden Basis voor maatschappelijk draagvlak Vergemakkelijkt overkapping Antwerpse ring Laatste puzzelstukken onderzoek ontbreken nog vooraleer definitieve keuze voor een van de haventracés kan worden gemaakt, o.a.: doorrekeningen met gedifferentieerde tol op vlak van mobiliteit, luchtkwaliteit en geluid (binnen plan-MER-procedure) technische uitwerking van deze alternatieven tot op niveau van Oosterweelverbinding (cfr. studie door TV ROTS)

Relevantie derde Scheldekruising voor Ringland Relevantie derde Scheldekruising voor Ringland? Kennisgeving plan-MER A102/R11bis 2014: Oosterweelverbinding maakt Ringland onmogelijk ‘Aansluiting Oosterweelverbinding op de R1 niet compatibel met concept Uit de ban van de Ring’

Februari 2010: Meccanotracéé Aanpak: doorgaand verkeer gaat rond de stad (ene historische kans op correctie) Ambitie: huidige ring wordt stedelijke expresweg voor bestemmingsverkeer: = geen nieuwe verkeerswisselaars IN de stad + vereenvoudiging op- en afritten Doel: sanering van uitstoot en geluid nabij woongebieden + overkapping huidige ring Onderliggend wegennet * R1 wordt stedelijke expressweg © 2010 stRaten-generaal

Juni 2009: Arup/SUM-tracé

Plan-MER Oosterweelverbinding, rapport 2 p.83: Tracé Arup/SUM (A/S) uit studie maart/juli 2009: ‘uitvoeringsvariant op het Oosterweel-Noord-tracé’

Gazet van Antwerpen, 10 juli 2009: stRaten-generaal ll "Het vierde tracé van Arup/Sum is in feite een optimalisering van ons tracé, alleen de Oosterweelknoop is geschrapt", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. "Het vierde tracé is vanaf nu ook ons tracé." Ademloos ll"Het voorstel van Patrick Janssens om twee vragen te stellen in de volksraadpleging, is bespreekbaar", zegt Wim van Hees van Ademloos. "Dat maakt de vraagstelling eenvoudiger en het geeft de Antwerpenaar de kans om niet alleen tegen, maar ook voor iets te stemmen."

Randvoorwaarden Vlaamse regering levensverzekering voor Oosterweel - Vrachtverbod & geen tol Kennedytunnel Op basis daarvan werden het SG-tracé en het Arup/SUM-tracé in 2009 bestuurlijk geëlimineerd. = randvoorwaarden inmiddels gesneuveld, bleken contraproductief (plan-MER 2014) Om A/S-tracé weg te redeneren doken eind 2009 nog 2 andere niet-formele ‘randvoorwaarden’ op: Geen tunnel ‘onder’ petrochemie Oosterweelknooppunt noodzakelijk voor haven

Arup/SUM, vraag & antwoord brochure september 2009

Arup/SUM, vraag & antwoord brochure september2009 Onder het Centraal Station werd de techniek van de geboorde tunnel reeds gebruikt ‘De geboorde tunnel zal een maximale geleidelijke zetting van 20 mm over een afstand van 100 m teweeg brengen. Dit zijn aanvaardbare zettingen voor de bovenliggende constructies en vallen ruim binnen de marges die deze constructies door thermische en klimatologische invloeden moeten kunnen ondergaan.’

Quid Oosterweelknooppunt? Gegevens Haven van Antwerpen 2006 Van/naar sector Noorderlaan Van/naar sector Scheldelaan

Arup/SUM, september 2009

Belangrijke vaststelling 1 Van op de Groenendaallaan raakt men niet in de Oosterweelverbinding O.a. vandaar dat wordt vastgehouden aan de Oosterweelknoop, ter onsluiting van zuidoostelijke sector haven Oosterweelknoop genereert sluipverkeer door het Eilandje (plan-MER, discipline mobiliteit: ‘toenemende druk op het Eilandje’)

Belangrijke vaststelling 2 Oosterweel verlegt druk van Kennedytunnel naar zone Sportpaleis: Oosterweel 19.300/uur 18 baanvakken (plan-MER) Meccano 11.550/uur 13 baanvakken (plan-MER)

= toename snelwegverkeer 67 % = zwaar aansluitingscomplex OWV/R1  dit overkappen = nachtmerrie

Arup/SUM, september 2009 Werfhinder (constructiezone) A/S-tracé BAM-tracé

A/S-tracé en groengebieden Sint-Annabos 20% rooien voor werfzone boortunnel (niet 90%) klei en zand: geen slibstort, geen lagunering Noordkasteel volledig gevrijwaard

Compatibel met voorstel Natuurpunt WAL infrastructuurwerken LO, januari 2016

Voorstel Natuurpunt WAL

Meccano: sanering snelweghoefijzer rond Zwijndrecht (voorstel 2010) © 2010 stRaten-generaal Meccano: sanering snelweghoefijzer rond Zwijndrecht (voorstel 2010) Carrefour Burcht VTB-VAB Fort Zwijndrecht Nieuwe gevangenis N70 * Ondergrondse westtangent Meccano: leidt tot afname verkeersvolume op E17 en E34 * Geen nood aan parallelwegen bij E34 en Vlietbos

31 A12 E19 NT E34 Ringland 2 A102 WT E313 E34 Ringland 3 Ringland 1

Meccano geconfronteerd met voldongen feiten Gevangenis Beveren Infrastructuurwerken Linkeroever Bouwvergunning 28 januari 2017?

33 A12 E19 of A/S E34 Ringland 2 A102 WT E313 E34 Ringland 3

Realistisch plan B voor A, vanaf 2017 A/S-tracé + Ringland