Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schoolsportvereniging Meinou Steemers. Wat is een schoolsportvereniging? Atletiekclub De wijk Voetbalclub Turnclub Korfbalclub Basisschool.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Informatieavond 22 april 2013
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Realisatie kindcentrum
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Implementeren doe je samen
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Van Kroon naar ViP.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Kwesties rond ict verbonden
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Workshop ‘visieversneller’
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Pemprl.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Slotconferentie Sectorplan PO Op reis door het handboek RTC Wat is het, hoe werkt het? 24 mei 2016.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
<plaats en datum>
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Passend onderwijs.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Terugkoppeling herijkingswensen
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
<plaats en datum>
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Doorlopende leerlijnen PCOU
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen! Nel van Loon en Carla Sanders (projectleiders) & Ebelien Udenga (kartrekker lerend netwerk) 19 april 2016

Wat gaan we in deze deelsessie doen? Netwerk starter Lerende netwerken in Utrecht: ontstaan, werkwijze, doelen, opbrengsten De praktijk van een Lerend Netwerk in Leidsche Rijn Netwerk afsluiter Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Starter: Wat delen jullie als tafelgroepje? Persoonlijk: Noteer in een hoek op de placemat je hobby's, passies. Werk: Noteer thema‘s waar je nu mee bezig bent in je werkpraktijk. Bespreek met je groepje de uitkomsten en noteer in het midden van de placemat jullie gemeenschappelijke noemers (persoonlijk en werk). Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Ontstaan van de Lerende Netwerken in Utrecht Onderzoek Universiteit Utrecht “Pilot gemengde groepen” (2011) Subsidie gemeente Utrecht (2012) Projectplan “Nu voor later Utrecht” Samenwerkingsconvenant (2013) Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Wat delen de Lerende Netwerken in Utrecht met elkaar? Gemeenschappelijk kader ten aanzien van het jonge kind: “Utrechts Kwaliteitskader Educatie van het jonge kind” www.nuvoorlaterutrecht.nl Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Doelen van de Lerende Netwerken Utrecht Algemeen doel: Verhoging van de pedagogische en educatieve kwaliteit van de praktijk van het jonge kind Specifieke doelen: Bevorderen van gezamenlijk leren als groep Stimuleren van lerende interactie tussen professionals Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Richtlijnen Lerende Netwerken in Utrecht Verdiep de pedagogische en educatieve visie van de hele organisatie Bevorder een lerende en experimenterende cultuur Stimuleer eigenaarschap Maak gebruik van competente coaches en begeleiders Zorg voor de noodzakelijke organisatorische randvoorwaarden Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Deelnemers Lerende Netwerken in Utrecht Pedagogisch medewerkers kinderdagverblijven / peutercentra en leerkrachten groep 1-2 basisscholen (totaal 217 locaties in 10 wijken) Kartrekkers Experts van 12 kennisinstituten in en rond Utrecht Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Fasen in de Lerende Netwerken Ploegen Oogsten Zaaien Cultiveren Jaarcongres Brede School 19 april 2016

De functie van kartrekker Interview met Ebelien Udenga, kartrekker van een Lerend Netwerk Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Hoe ziet de praktijk van een Lerend Netwerk er uit? Wijk: Leidsche Rijn Deelnemers: Pedagogisch medewerkers peutercentrum Parkwijck en leerkrachten van basisschool de Klimroos Kartrekker: Ebelien Udenga Onderwerp: Doorgaande lijn in “taal en ontdekken” Filmpje Parkwijck Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Stand van zaken Lerende Netwerken Utrecht voorjaar 2016 Parels Puzzels Good practices Functie kartrekker Enquête met onderdeel ‘Netwerk Barometer’ Financiering (vouchers) Website Schaalgrootte Jaarcongres Brede School 19 april 2016

Afsluiter Quiz: Is sociaal leren iets voor mij? Opdracht: reageer op 15 stellingen. Kruis aan wat van toepassing is. Na invullen kan m.b.v. de antwoordsleutel de totaalscore berekend worden. Bespreek met je tafelgroepje de resultaten Tip: op de site http://www.ou.nl/web/look-onderzoek/quiz is de Quiz ook digitaal in te vullen Na het invullen wordt de uitslag van de quiz door de computer berekend en teruggekoppeld. Jaarcongres Brede School 19 april 2016