Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
OPZET 1. Achtergrondinformatie Flevoland Flevokansprojectplan 2. Stand van zaken inductieprogramma nu 3. Een 5-tal stellingen over waar lopen we tegen aan, hoe verder. Informatie en ideeën uitwisselen.
Inductie startende leraren Flevoland Uitgangspositie: 20 scholen (Emmeloord, Dronten, Almere, Lelystad). Van Almeerse Academische Opleidingsschool (AAOS) tot scholen die een begeleidingsprogramma nog moeten opzetten. Projectplan Flevokans II: uren vrijstelling per startende docent, in totaal plm. €400.000. Totale subsidie €1.500.000.
Inductie startende leraren Flevoland Nieuwe Subsidiestroom voor Begeleiding Startende Leraren (BSL). De AAOS krijgt een subsidie van €3 miljoen voor inductie. Daar vallen 7 Almeerse scholen onder. Afstemmingsproblemen. AAOS doet mee aan BSL Noord Holland/Zuidelijk Flevoland, Lelystad aan BSL Oost. In 2014 nieuwe cao, met extra faciliteiten voor startende docenten.
Oplossingen Niet- AAOS-scholen, faciliteiten voor begeleiders startende docenten. Voor iedereen mogelijkheid om kandidaten te leveren voor CNA-coachopleiding (registratie, 14 dagdelen + vier hele dagen). Specialisatie: inductie. Opgeleide coaches worden volgend schooljaar gefaciliteerd om startende docenten te begeleiden.
Stelling 1 Stelling 1: De grootste belemmering voor de uitvoering van het inductieprogramma zijn de randvoorwaarden, m.n. roosters.
Stelling 2 Stelling 2: Het is aan de startende docent om mee te doen aan het inductieprogramma.
Stelling 3 Stelling 3. Bij het inductieprogramma wordt gemeten met ICALT. Meer meten levert betere docenten op.
Stelling 4 Stelling 4. Startende docenten zouden pas na het doorlopen van het inductieprogramma hun vaste aanstelling moeten krijgen.
Stelling 5 Stelling 5. OCW moet de borging van de inductieprogramma’s financieel ondersteunen.